اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۲۳۴

کاهش صادرات 300 هزار بشکه‌ای نفت عربستان

صادرات نفت عربستان با شکست در رقابت با روسیه در ماه آگوست از حدود 7.3میلیون بشکه روزانه به زیر 7میلیون بشکه رسید. به گزارش فیول فیکس، بر همین اساس این کشور با هدف حفظ بازار نفت خود ذخایر انبار شده این حامل انرژی را از 320میلیون بشکه در ماه جولای به 326.6میلیون بشکه در ماه آگوست افزایش داده است. به گفته محمد رمادی، کارشناس مستقل نفتی در لندن، کاهش صادرات نفت عربستان نشان‌دهنده واقعیت کنونی بازار نفت جهانی است. کاهش صادرات نفت عربستان در شرایط کنونی عادی است چرا که رقابت در بازار افزایش یافته است و برخی کشورهای عضو اوپک در حال ارائه تخفیفاتی هستند که قیمت تمام شده نفت آنها را از قیمت نفت عربستان پایین‌تر آورده است. تولید نفت در جهان در ماه مه ‌به بیشترین میزان خود دست یافت و یک ماه پس از آن نیز تولید نفت عربستان به بالاترین میزان خود برابر با 10.56 میلیون بشکه در روز رسید. در حال حاضر عربستان با کنار گذاشتن سیاست پیشین خود در کاهش تولید برای افزایش قیمت نفت، پیشاپیش اعضای اوپک تولید نفت خود را برای حفظ بازار افزایش داده است. عربستان‌سعودی در ماه آگوست تولید خود را از 10.36میلیون بشکه در ماه جولای به 10.27میلیون بشکه در روز رساند. بنا بر اعلام سعودی‌ها به اوپک، این کشور در ماه سپتامبر نیز روزانه 10.23میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است. به گزارش فارس، روسیه و عربستان رقابت شدیدی برای بازاریابی نفت در کشورهای آسیایی به ویژه اروپا انجام می‌دهند.


کسری بودجه 25میلیارد دلاری عراق

بودجه سال 2016 که اخیرا در هیات دولت عراق به تصویب رسیده، بر پایه نفت 45 دلار بسته شده که سال آینده با کسری حدود 25میلیارد دلاری مواجه است. به گزارش ایرنا، قانون بودجه 2016 عراق در مقایسه با سال گذشته که قیمت نفت روی 60 دلار پیش‌بینی شده بود و کسری 30میلیارد دلاری را به دنبال داشت، این‌بار روی 45 دلار بسته شده است.

بودجه عراق با واحد پول این کشور دینار نوشته شده و قیمت پایه دلار در بانک مرکزی عراق هزار و 116 دینار برای هر دلار محاسبه شده است؛ در بازار آزاد این رقم هزار و 200 دینار در برابر هر دلار است. در بودجه سال آینده برای حل مشکل کسری بودجه، دولت تدابیری را پیش‌بینی کرده که مهم‌ترین آن گرفتن وام از خارج یا بانک‌های داخلی و امید بستن به افزایش قیمت‌های جهانی نفت و افزایش صادرات نفت این کشور است و در عین حال تلاش دارد بخشی از کسری را با افزایش تعرفه‌های گمرکی، مالیات و نیز افزایش قیمت خدمات دولتی از جمله بهای آب، برق و تلفن جبران کند. مقدار صادرات نفت عراق برای سال آینده 3میلیون و 600 هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده است. عراق در بودجه‌بندی سالانه خود حدود 95درصد به درآمدهای حاصل از نفت تکیه می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر