ردیابی میلیاردها دلار پول سیاه در بورس بمبئی

۱۳۹۴/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۲۳۳


گروه جهان فصل جدیدی در مبارزه با فساد در اقتصاد هند گشوده شد. ده‌ها میلیارد دلار پول سیاه براساس مجوزهای جعلی در بورس بمبئی جابه‌جا شده است. پولی که در نتیجه اعمال غیرقانونی حاصل از تجارت مواد مخدر، اعمال تروریستی، فرار از مالیات و دیگر تخلفات به دست‌ آید، «پول سیاه» نامیده می‌شود. به گزارش ایرنا، هیات امنیت و مبادله هند که تنظیم‌کننده بازارهای سرمایه است و هیاتی از بازارهای سهام، بررسی عملکرد چندین بانک برای شناسایی هرگونه خطا را آغاز کرده‌اند. بانک دولتی «بارودا» و «اورینتال بانک آو کامرس» ازجمله بانک‌هایی هستند که مورد مداقه قرار گرفته‌اند. این درحالی است که بازارهای سهام در جست‌وجوی مجوز وام‌دهندگان اصلی بخش خصوصی، یعنی بانک «اچ.دی.اف.سی» و بانک «اکسیس» هستند.

یکی از مقام‌های ارشد هیات امنیت و مبادله هند اعلام کرده است که این هیات پس از یک تحقیق رسمی و بررسی پاسخ‌های موسسات اقتصادی مذکور تصمیم‌گیری می‌کند. تنظیم‌کنندگان بازار می‌گویند که بانک‌ها باید درباره هر لغزش یا خطای کارکنان خود به سهامداران اطلاع می‌دادند.

بانک‌ها در پاسخ می‌گویند که ضرر مالی در آن هنگام صفر یا غیرقابل توجه بوده و عمومی کردن آن جزو تاثیرات منفی روی نتیجه تحقیقات بین‌المللی نتیجه‌یی نداشته است. این موضوع مربوط به اتهام انتقال چندین ساله پول سیاه به هنگ‌کنگ و دیگر مناطق خارج از هند است که برای وارداتی که وجود خارجی نداشته، پرداخت شده است. این موضوع در ماه اخیر فاش شده است. دادگاهی در دهلی هفته گذشته اعلام کرده بود که قرار بازداشت چهارنفر متهم این پرونده که از کارکنان بانک «اچ.دی.اف.سی» هستند و به اتهام 60هزارمیلیارد روپیه (938میلیارد دلار) پولشویی دستگیر شده‌اند را برای 6روز دیگر تمدید کرده است. علاوه بر این، مبادلات خارجی به ارزش 86میلیارد دلار از طریق 11 موسسه با هنگ‌کنگ انجام شده است. این مبادلات نیز برای واردات کالا از سال2006 تا 2010 صورت گرفته است. این پرونده‌ها نیز ازسوی هیات تحقیقات مرکزی هند، واحد مالیات بردرآمد وزارت امور اقتصادی و دیگر موسسه‌های ذی‌ربط هند درحال بررسی است. بیشتر بانک‌هایی که نام آنها در فهرست پول سیاه آمده، خودشان هم شروع به بررسی‌های داخلی درخصوص این موضوع کرده‌اند. بهاراتیا جاناتا حزب حاکم دولت هند، از هنگام انتخابات عمومی که سال2014 برگزار شد، وعده داده بود همه پول‌های سیاه را به هند باز می‌گرداند. این پول‌های سیاه میلیاردها دلار برآورد شده و اکنون در بانک‌های خارجی نگهداری می‌شوند. پس از روی کارآمدن دولت جدید، تنظیم‌کنندگان بازار مبلغ واقعی پول‌های سیاه را 2تریلیون دلار اعلام کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر