هزینه 9میلیارد دلاری یک سال جنگ برای افغان‌ها

۱۳۹۴/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۲۳۲

گروه جهان

براساس ارزیابی موسسه برابری برای صلح و دموکراسی هزینه یک سال جنگ در افغانستان، تنها برای افغان‌ها بیشتر از ۹میلیارد دلار است. به گزارش بی‌بی‌سی، در گزارش این نهاد غیردولتی که دوشنبه در کابل منتشر شد، گفته شده که هزینه هر روز جنگ برای افغان‌ها به بیش از ۲۴میلیون دلار می‌رسد. به گفته این نهاد، رقم مذکور معادل ۴۴درصد درآمد ناخالص ملی افغانستان در یک سال و برابر با ۱۱۳درصد بودجه سال۱۳۹۴ این کشور است. بودجه ملی سال۱۳۹۴ افغانستان ۷.۶میلیارد دلار است.

موسسه برابری برای صلح و دموکراسی افزوده که هزینه یکساله جنگ بیشتر از چهار برابر مالیاتی است که دولت افغانستان در یک سال قادر به جمع‌آوری آن است. در گزارش این نهاد آمده است که قیمت یک کیلوگرم برنج در افغانستان به‌طور متوسط ۸۷افغانی (معادل ۱.۵دلار) است که بر این اساس با هزینه یک سال جنگ می‌شود بیشتر از یک سال برای مردم افغانستان غذای کافی تهیه کرد. این ارقام براساس هزینه‌های امنیتی، مهاجرت، بهداشت، آموزش، تخریب زیرساخت‌ها و تاثیراتی که جنگ بر کارهای توسعه‌یی در این کشور دارد اندازه‌گیری شده‌ است. محمد اشرف غنی رییس‌جمهوری افغانستان قبلا گفته بود که قیمت یک هفته جنگ برابر با هزینه بازسازی یک ولسوالی و هزینه یک ماه جنگ برابر با بازسازی یک ولایت است.

اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان نیز چندی قبل اعلام کرده بود که سقوط شهر شمالی قندوز و ادامه جنگ در آن، روزانه حدود سه میلیون دلار به اقتصاد این ولایت ضربه می‌زند. اتاق‌های تجارت و صنایع افغانستان همچنین با اعلام اینکه در جریان یک سال گذشته وضع تجارت افغانستان همانند سابق بوده، گفته است در این سال کسر بودجه تجاری افغانستان مانند سابق منفی باقی مانده و میزان واردات ما بسیار بالاتر از صادرات بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر