جنگ مرزی کشورهای بالکان بر سر پناهجویان

۱۳۹۴/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۲۲۹

گروه جهان

بسته شدن برخی مرزها به روی پناهجویان و هجوم آنها به برخی کشورهای اروپای شرقی آتش اختلافات را در اروپا بیشتر کرده است. حالا این منطقه بالکان است که باید جوابگوی بیش از هزاران پناهجویی باشد که به خاطر بسته شدن مرزهای مجارستان پشت فنس‌های سرد و مرطوب منتظر اجازه ورود هستند.

به گزارش رویترز، با بسته شدن مرزهای مجارستان، راه پیش روی پناهجویان برای ورود به اسلوونی از طریق کرواسی است. به همین خاطر کرواسی از اسلوونی به عنوان همسایه شمالی کشورش درخواست کرده تا حداقل روزانه پنج هزار مهاجر را بپذیرد اما اسلوونی زیر بار نمی‌رود. حالا مهم‌ترین بحران در میان کشورهای اروپای شرقی تراکم مهاجران پشت درهای بسته کرواسی و صربستان است.

بر اساس تقسیم‌بندی اتحادیه اروپا اسلوونی باید روزانه حدود 2هزار و 500 مهاجر را بپذیرد. با این حال آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرده است که کرواسی یک‌شنبه بیش از یک هزار مهاجر را در خاک خود پذیرفته است. بر اساس پیش‌بینی‌ها با توجه به روند ایجاد شده در بسته شدن مرزها بر این تعداد افزوده خواهد شد. ملیتا سونجیک، سخنگوی آژانس پناهندگان سازمان ملل با ورود به مرز مشترک میان صربستان و کرواسی گفته است: «این بیشتر شبیه یک رود انسانی است که اگر جلو ورودش گرفته شود در آینده در یک نقطه‌یی از جهان تبدیل به سیل خواهد شد. این دقیقا همان روندی است که در اروپا در حال وقوع است و باید برای آن چاره‌یی اندیشیده شود.»

بر اساس گزارش رسانه‌های بالکان هر روز صبح پناهجویان برای به دست آوردن غذا و مایحتاج اولیه زندگی با هم درگیر می‌شوند. شب یک‌شنبه بعد از آنکه گروه بزرگی از آنها در مرز مشترک صربستان-کرواسی شب خود را در سردی هوای پاییز به صبح رساندند با هجوم به فنس‌هایی که پلیس برای جلوگیری از هجوم آنها کشیده بود در خواست کردند تا مرزها را باز کنند تا آنها به مقصدشان برسند.


بحرانی به‌نام مهاجرت

تا پیش از این موج ورود مهاجران یا پناهجویان به اروپا وجود داشت اما نه به‌شدت هفته‌های اخیر. لفظ بحران مهاجرت در آوریل سال 2015 باب شد. در آن زمان پنج قایق حامل پناهجویان که عازم اروپا بودند در دریای مدیترانه غرق شد و جان بیش از هزار و 200 نفر را گرفت. با بدتر شدن اوضاع در خاورمیانه و کشورهای آفریقایی موج این مهاجرت نیز روز به روز بیشتر شد. بر اساس گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد تا پایان آگوست سال ۲۰۱۵، چیزی حدود 70درصد پناهندگان از سوریه، افغانستان و اریتره بوده‌اند. سازمان ملل می‌گوید، ادامه مناقشه سوریه یک عامل عمده در افزایش شمار مهاجران بوده است.

حالا با بسته شدن مرزهای مجارستان، اسلوونی خودش را در محاصره دایره بزرگی از پناهجویانی می‌بیند که از زمان جنگ جهانی دوم بی‌سابقه بوده است. کرواسی نیز در مرزهای مشترکش با کشورهایی چون ایتالیا، اتریش و مجارستان حدود 2میلیون نفر جمعیت دارد که باید اداره کند. با این حال مسوولان اسلوونی اعلام کرده‌اند تا آنجا که در توان داشته باشد پناهجویان را می‌پذیرد و برای ادامه مسیر به اتریش می‌فرستد اما وین با محدود کردن پذیرش تعداد پناهجویان کار را برای اسلوونی مشکل کرده است.

مقصد نهایی اکثر پناهجویان کشور آلمان است. در حال حاضر آلمان تنها کشوری است که برای پذیرش پناهجویان محدودیتی ندارد اما در شرایط حاضر بزرگ‌ترین مشکل برای موج بزرگ پناهجویان چگونه وارد شدن به خاک آلمان است. با این روند ممکن است ظرفیت اردوگاه‌های موقتی کرواسی کاملا پر شود. پیش از این قرار بود رهبران اتحادیه اروپا برنامه‌یی برای مدیریت موج مهاجران تهیه کنند که به نتیجه رسید. همین موضوع باعث شد مجارستان نیمه شب جمعه مرزهایش را با کرواسی ببندد. این روند ماه گذشته نیز اتفاق افتاده بود. در سپتامبر گذشته مجارستان مرزهایش با صربستان را نیز بست. این مرز مسیر اصلی ورود پناهجویان به اروپای غربی بود که باعث سردرگمی کشورهای بالکان شد.

ارزش‌ها در خطر است

دولت راست‌گرای مجارستان معتقد است که مهاجران عمدتا مسلمان تهدیدی برای رفاه و امنیت و مخصوصا «ارزش‌های مسیحی» کشورهای اروپایی هستند.

«ورنا گیروکس اسنیدار» وزیر کشور اسلوونی در کنفرانسی مطبوعاتی روز یک‌شنبه درباره بحران مرزی کشورش گفت: «از دو روز گذشته همتایان کروات ما تمام تماس‌های تلفنی ما را بی‌پاسخ گذاشته‌اند. بنابراین ما نمی‌دانیم چگونه پاسخگوی جمعیت منتظر در پشت مرزها باشیم.»

در مقابل «استاجیک رنکو» همتای کروات اسنیدار به خبرنگاران در کرواسی گفت: «از ابتدای این بحران اسلوونی اعلام کرد که می‌تواند روزانه 8هزار مهاجر را بپذیرد بعد این تعداد را به 2هزار و 500 و بعد به 2 هزار نفر رساند و حالا هم تعداد پذیرش آنها برای این کشور به صفر رسیده است. این به این معنی است که اسلوونی حاضر به پذیرش مهاجران نیست و تمامی آنها را به سمت مرز کرواسی روانه می‌کند.»

«بوستیان سفیچ»، وزیر کشور اسلوونی نیز گفت که کشورش به این دلیل آمادگی پذیرفتن 5هزار نفر در روز را ندارد، چون از آن طرف اتریش که مقصد نهایی بسیاری از پناهجویان است فقط روزانه ۱۵۰۰ مهاجر را از اسلوونی می‌پذیرد. به‌گفته او در یک هفته تعداد پناهجویان در اسلوونی به ۳۵ هزار نفر می‎رسد. در حالی که آنها قادر به ادامه سفرشان به اروپای غربی نیستند و این از نظر دولت اسلوونی پذیرفتنی نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر