اکونومیست: اقتصاد اژدهای زرد در حال «تغییر» است

۱۳۹۴/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۲۲۸

گروه جهان

رشد اقتصادی چین در سه ماهه سوم سال‌جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده و به رقم 6.9درصد رسید که در مقایسه با نیمه نخست سال که 7درصد بود، باز هم کاهش محسوسی داشته، درحالی که برخی کارشناسان معتقدند این آمار، امیدها به‌ بهبود سریع رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان را کم‌رنگ کرده، اما اکونومیست در مقابل بااشاره به تغییرات بنیادین در اقتصاد چین، شرایط امروز اقتصادی این کشور را مثبت ارزیابی می‌کند.

به گزارش رویترز، رهبران چین در ماه‌های گذشته تلاش کرده‌اند به بازارهای جهانی اطمینان دهند که اقتصاد این کشور پس از شوک کاهش ارزش یوان و سقوط شاخص‌های بورس که موجب تشدید نگرانی‌ها از اقتصاد این کشور شد، تحت کنترل است. اکنون انتشار آمارهای جدید باعث خواهد شد سیاست‌گذاران اقتصادی در چین تحت‌فشار قرار بگیرند تا به‌منظور پایان دادن به نگرانی فزاینده سرمایه‌گذاران، از اقتصاد این کشور حمایت بیشتری انجام دهند؛ ازجمله بانک خلق چین مجبور خواهد شد که نرخ‌های بهره اصلی خود به‌خصوص نرخ وام‌هایش را تعدیل کرده و بیشتر کاهش دهد.

بنا بر این گزارش، بانک مرکزی چین پیش‌تر در تلاش برای مقابله با بدترین کاهش رشد اقتصاد این کشور در بیش از 6سال اخیر، میزان ذخیره مقرر را سه بار در سال‌جاری پایین آورده بود. چین در سال‌جاری میلادی شرایط نیمه بحرانی اقتصادی را به‌دلیل فرازونشیب‌های فراوان در بورس، کاهش رشد اقتصادی، پایین آمدن تقاضا و افت تولید را تجربه کرده و میزان ذخیره ارزی این کشور هم در پنج ماه گذشته دایما کاهش داشته است.


واکنش چین به آمارها

بنا بر این گزارش، اداره ملی آمار چین دوشنبه با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرده که رشد اقتصادی این کشور باوجود کندی بسیار جدی، هنوز از بسیاری کشورها بالاتر است و نشان می‌دهد چین در مسیر رشد پایدار و اصلاحات گام بر می‌دارد. آمارها حاکی از آن است که نرخ تولید صنعتی کشور که از ستون‌های رشد اقتصادی چین به حساب می‌آید در 9ماهه سال‌جاری میلادی از 10.9درصد به 10.3درصد کاهش یافته است.

خوانگ یی‌پینگ استاد امور اقتصادی دانشگاه پکن در این باره گفته است: «ما در ساختار اقتصادی دچار تحول هستیم و بخش‌های سنتی این کشور ازجمله بخش‌های صنعتی، کارخانه‌ها، تولیدکنندگان، شرکت‌های دست‌اندرکار بازار اوراق بهادار همچنین بخش‌های فولاد و آهن در حال زیان‌دهی هستند.»

چین بخشی از بحران اقتصادی خود را به‌دلیل کاهش خریدوفروش‌های خارجی، کاسته شدن از سفارش‌ها، رکود در بازارهای غربی، نوسان در بورس کشور همچنین بحران بدهی و مالی در غرب می‌داند.


واکنش بازار و تحولات بازار جهانی نفت

رویترز همچنین گزارش داده که قیمت نفت در بازارهای جهانی با کاهش رشد اقتصادی چین در سه‌ماهه سوم 28سنت کاهش یافت و بشکه‌یی 50.18دلار فروخته شد. آمارهای اقتصادی چین نگرانی‌ها درباره تقاضا را تقویت کرده است. نیل آنگ، تحلیلگر موسسه فیلیپ فیوچرز در سنگاپور در این باره گفته است: «باوجود افزایش خرده‌فروشی در چین، داده‌های مربوط به تولید صنعتی ضعیف است و این مساله احتمالا روی مصرف مواد اولیه در این کشور تاثیر خواهد گذاشت. تولید ضعیف صنعتی موجب کاهش تولید کارخانه‌یی می‌شود و این امر نیز بهای نفت را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.» گفته شده، با اعلام نرخ رشد اقتصادی چین، ارزش سهام در بازارهای آسیا به‌شدت کاهش یافته، هر چند برخی شاخص‌ها در چین بهبود یافته است. گفته شده، سرمایه‌گذاران همچنین در انتظار انتشار آمارهای اولیه شاخص خرید مدیران صنعتی در منطقه یورو و امریکا در روز جمعه هستند.


چین در حال تغییر است

کاهش تولید و واردات و افزایش نرخ تورم در یک ماهه گذشته این نگرانی را به‌وجود آورده که نرخ رشد اقتصادی در چین باز هم سقوط کند و دومین اقتصاد بزرگ جهان را با چالش بزرگی روبه‌رو کند. با این حال معتبرترین نشریه اقتصادی جهان چنین اعتقادی ندارد.

ازسوی دیگر هفته‌نامه اکونومیست بااشاره به آمارهای منتشر شده، می‌نویسد: «برخلاف آمارهای تیره و تار درباره اقتصاد چین، رشد 6.9درصد نشان‌دهنده عملکرد نسبتا قابل‌قبول این کشور است. شاید این آمار بیانگر کمترین رشد اقتصادی از سال2009 تاکنون باشد اما اقتصاد چین اکنون دو برابر اقتصاد 2009میلادی است. در اینجا مدل رشد اقتصادی ثابت و تدریجی، واقعیت‌های سخت امروز را توضیح می‌دهد. کارخانه‌های چین با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند. دو ماه نتیجه بررسی ماهانه عملکرد بخش تولید کارخانه‌یی در چین نشان می‌دهد که کاهش فعالیت این بخش همچنان ادامه یافته و در ماه آگوست به پایین‌ترین سطح از مارس سال۲۰۰۹ به بعد رسیده است. بخش صنعت این کشور نیز در سال‌جاری تنها 5.8درصد رشد داشته که ضعیف‌ترین رشد در بیش از دو دهه گذشته بوده اما چین در حال تغییر است. بخش خدمات در این کشور در سال سه ماهه سوم سال‌جاری میلادی 8.6درصد رشد داشته است. این مساله‌ مهمی است چراکه در چند سال اخیر خدمات به نسبت صنعت سهم بیشتری از اقتصاد چین را به خود اختصاص داده است.»

اکونومیست در ادامه گزارش خود آورده است: «این روند انتقالی در کاهش سرعت سرمایه‌گذاری در برابر مصرف بیشتر داخل نیز دیده می‌شود. سرمایه‌گذاری کلی در 9ماهه نخست 2015میلادی نسبت به سال گذشته تنها 10.3درصد افزایش داشته که کمترین میزان در 15سال گذشته بوده است. در مقابل خرده‌فروشی در زمان مشابه 10.8درصد افزایش داشته است. رشد درآمدها نیز در سه ماهه سوم سال2015 بهبود چشمگیری داشته است.»

اکونومیست در پایان این گزارش تاکید می‌کند که شرایط اقتصادی چین باوجود آمارهای ناخوشایند که به گوش می‌رسد، هنوز بسیار بهتر از پیش‌بینی‌هایی است که در گذشته‌یی نه چندان دور درباره دومین اقتصاد بزرگ جهان مطرح می‌شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر