قرار نبود نشست بگذارند، ما هم کوتاه نمی‌آییم

۱۳۹۴/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۱۹۴

گروه غذا و دارو محمدمهدی حاتمی

این روزها، آب خوش از گلوی تولید‌کنندگان «آب‌های معدنی» پایین نمی‌رود. یک روز خبری منتشر می‌شود که «دماوند» بزرگ‌ترین شرکت تولید‌کننده آب معدنی در کشور که مدتی به محاق توقیف رفته بود، سنگ‌هایش را با سازمان غذا و دارو وا کنده و می‌تواند دوباره به بازار برگردد و روز بعد دوباره اعلام می‌شود که مشکل، ریشه‌یی‌تر از اینهاست. صاحبان دماوند، کنفرانسی خبری برگزار می‌کنند برای اعلام آنکه به بازار بازگشته‌اند اما دولت هم بلافاصله واکنش نشان می‌دهد. رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو می‌گوید که بررسی‌های سازمان متبوعش نشان می‌دهد نمونه‌های آب معدنی دماوند، حاوی میکروب‌هایی است که در «فاضلاب انسانی» یافت می‌شود و چه کسی است که نتواند حدس بزند این خبر یعنی مرگ یک برند. اما این همه ماجرا هم نیست. وزیر بهداشت در پاسخ به «تعادل» گفت که به دلیل اصرار بی‌جا و پیش‌دستی شرکت دماوند در اعلام اینکه تولیداتش مشکل سلامتی ندارند، دولت هم خبر آلودگی میکروبی آب‌های معدنی این شرکت را رسانه‌یی کرده و هشدار داد که به نفع آنهاست که بیش از این به خودشان ضرر نزنند. نشست خبری شرکت دماوند برای اعلام آنکه مشکلات مربوط به سلامت آب تولیدی‌اش حل شده است به پاشنه آشیلی برای این شرکت تبدیل شد. وزیر بهداشت در حاشیه نشستی که روز دوشنبه برگزار شد در پاسخ به سوال «تعادل» از حساسیت دولت در مورد آب خبر داد و گفت: «ما باید همه تسلیم قانون باشیم. قرار بر این بوده که در وهله اول ما مشکل دماوند را رسانه‌یی نکنیم اما آنها این مساله را رعایت نکردند و نشست خبری برگزار کردند. طبیعی است که دولت هم از تصمیمی که گرفته و اقدامی که کرده، دفاع کند.» هاشمی معتقد است که شرکت دماوند با پیش‌دستی در برگزاری نشست خبری به خودش آسیب زده است. او هشدار داد: «من معتقدم که بهتر است بیشتر از این به خودشان آسیب نزنند و تن به قانون بدهند.»


اسناد را منتشر می‌کنیم

رییس سازمان غذا و دارو درباره ناگفته‌های آلودگی آب دماوند گفت: «آلودگی با منشأ «فاضلاب انسانی» علت لغو پروانه آب معدنی دماوند بود که اسناد آزمایش‌ها را نیز منتشر می‌کنیم». به گزارش وب دا در پی تشکیل کنفرانس خبری توسط مسوولان آب دماوند که در آن مدعی سلامت محصولات خود شدند، رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو ناگفته‌های مهمی از این پرونده را افشا کرد.

معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو با تاکید دوباره بر آلوده بودن آب‌های تولیدی شرکت دماوند در آزمایش‌های انجام گرفته از سوی این اداره گفت:«در آزمایش‌هایی که شهریور ماه روی آب‌های تولیدی این شرکت انجام شد، مشخص شد که آب‌های این شرکت به میکروب «سودوموناس» آلوده است.» دیناروند ادامه داد: «وقتی نتیجه آزمایشات وجود چنین میکروبی را در آب‌های تولیدی نشان دهد، این یعنی شرایط تولید مشکل داشته و باید به سرعت اصلاح شود لذا به همین منظور دستور توقیف این محصول داده و اعلام شد تا هرچه سریع‌تر مسوولان این شرکت نسبت به رفع آلودگی‌های میکروبی اقدام کنند.» وی ادامه داد: «با وجود ارائه دستور توقف تولید این شرکت دستور فوق را به‌ خوبی اجرا نکرد و اقدام به توزیع محصولات خود در بازار کرد که در نهایت دستور پلمب خط تولید صادر شد.» رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: «بعد از مدتی مسوولان این شرکت به ما اعلام کردند که «مشکلات مرتفع شده و آماده تولید هستیم.» که دوباره بازرسان ما با حضور در کارخانه اقدام به نمونه‌گیری از آب کردند که متاسفانه این‌ بار وجود میکروب ایکولای در چاه منشأ تولید آب این کارخانه از سوی آزمایشگاه تشخیص داده شد.» دیناروند ادامه داد: «وجود میکروب ایکولای در آب نشان‌دهنده آلوده بودن آب به فاضلاب انسانی است لذا بعد از مشخص شدن این نتایج سریعا پروانه تولید آب معدنی دماوند تعلیق شده و این شرکت ملزم به طی فرآیندهای میکروب‌زدایی شد.» رییس سازمان غذا و دارو ادامه داد: «هم‌اکنون نیز بعد از پاک‌سازی خط تولید و اصلاحات دیگر فقط اجازه تولید آب آشامیدنی و نه آب معدنی به این شرکت داده شد.» دیناروند در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آب معدنی چه فرقی با آب آشامیدنی دارد، گفت: «در تولید آب معدنی به ‌دلیل داشتن سرچشمه سالم تصفیه‌یی انجام نمی‌شود ولی در آب آشامیدنی باید حتما تصفیه آب و سالم‌سازی انجام شود.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر