بسته اقتصادی دولت، مسکن را از رکود خارج می‌کند؟

۱۳۹۴/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۱۹۱

دبیر اول کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اگر بخش مسکن در همین حالت رکود باقی بماند، دولت را با یک چالش و نگرانی جدی مواجه می‌کند، گفت: بسته خروج از رکود می‌تواند بخش مسکن و صنایع مرتبط با این بخش را از رکود خارج کند.

ابراهیم نکو، نماینده رباط‌کریم و بهارستان در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه آیا بسته 30‌ بندی خروج از رکود می‌تواند منجر به خروج مسکن و در کل اقتصاد کشور از رکود شود، گفت: بحثی که در بسته 30‌ بندی خروج از رکود نمود زیادی پیدا کرد این است که دولت به دنبال نگرانی‌های به وجود آمده اقدامات خوب و قابل قبولی در جهت تدوین بسته‌ها

صورت داده است.

وی افزود: نگرانی به وجود آمده بعد از انتشار نامه چهار وزیر به روحانی نشان داد که این نگرانی منجر به تدوین بسته خروج از رکود شده است پس نتیجه می‌گیریم که دولت بلافاصله پس از اعلام خطر دنبال راه‌حل رفت.

نکو با اشاره به اینکه تدوین بسته خروج از رکود به تنهایی کافی نیست و باید در عمل نیز این موضوع پیاده شود، تاکید کرد: با اراده‌یی که در دولت برای خروج از رکود است، تصور می‌کنم که اقتصاد و بخش مسکن که موتور محرکه اقتصادی است از رکود خارج می‌شود.

وی ادامه داد: رکود حاکم بر بازار مسکن که به نظر می‌رسد روزهای آخر خود را سپری می‌کند، نگرانی زیادی در میان اهالی مسکن به وجود آورده است بنابراین تصور بنده این است که بسته خروج از رکود می‌تواند بخش مسکن را از رکود خارج کند.

نکو تصریح کرد: رکود بخش مسکن اگر ادامه یابد به بحران تبدیل می‌شود و می‌تواند علاوه بر کاهش عرضه مسکن در حوزه اشتغال نیز مشکلات زیادی ایجاد کند، پس اگر بخش مسکن به همین حالت در رکود باقی بماند دولت را با یک چالش جدی و نگرانی زیادی مواجه می‌کند. وی با اشاره به اینکه بسته30‌ بندی خروج از رکود اگر عملی شود منجر به خروج مسکن از رکود خواهد شد، گفت: اگر بخش مسکن از رکود خارج شود، خود به خود سایر بخش‌های مرتبط با صنعت ساخت و ساز نیز که هر کدام بیش از 100فرصت شغلی ایجاد می‌کند، فعال می‌شوند.


آثار بسته خروج از رکود کوتاه‌مدت است

در همین حال یک کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه بسته خروج از رکود یک تکه از پازل است، می‌گوید: دولت با نگاه کوتاه‌مدت برای دهک‌های پایین جامعه اقدام به ارائه این طرح کرده که تاثیر بلندمدتی در بدنه اقتصاد نخواهد داشت.

سلمان خادم‌المله در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بسته خروج از رکود که دولت آن را ارائه کرد اثر 6 ماهه دارد و تاثیر چندانی در بدنه بخش‌های اقتصاد ازجمله مسکن نخواهد داشت؛ چراکه این بسته یکی از طرح‌های کوتاه‌مدت دولت است و قشر خاصی را هدف قرار داده اما اگر دولت بخواهد اقتصاد را از رکود خارج کند باید به سراغ طرح‌های میان‌مدت و بلندمدت که بخش تولید را به صورت مستقیم هدف می‌گیرد، برود.

وی با اشاره به وام‌های 25میلیونی خودرو 10میلیون تومانی کالا و تاکید بر نوسازی بافت‌های فرسوده که در این بسته ارائه شده، ‌گفت: اتخاذ این سیاست‌ها اقدام خوبی است که می‌تواند با تحریک تقاضا در دهک‌های پایین و متوسط جامعه به تولیدکنندگان برای فروش کالاهایشان کمک کند و فضای فعلی رکود را بشکند.

این کارشناس مسکن ادامه داد: کالاهای زیادی در انبار مانده‌اند که می‌توان با پرداخت تسهیلات بانکی به فروش آنها کمک و شرایط تولید و اشتغال را احیا کرد.

به گفته خادم‌المله، اقدام دولت در اتخاذ سیاست انبساطی مثبت ارزیابی می‌شود و اگر منابع مالی بلوکه شده هم آزاد شوند شرایط بهتری پیش روی اقتصاد قرار می‌گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر