پیشنهاد انگلیسی‌ها برای ساخت آپارتمان‌های سبز

۱۳۹۴/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۱۸۹

گروه مسکن و شهرسازی| زهره علامی|

حضور مدیران یک شرکت ساختمانی انگلیسی در ایران و پیشنهاد این شرکت برای ساخت‌وساز واحدهای مسکونی سازگار با محیط‌زیست، بهانه‌یی شد تا پتانسیل تقاضای این سبک از واحدهای مسکونی در کشورمان مورد بررسی قرارگیرد. باتوجه به اینکه یکی از انتقادات وارده به صنعت ساختمان کشور عدم هماهنگی این صنعت با فناوری‌ها و نوآوری‌های جدید جهانی است و رکود حاکم بر حوزه مسکن، رغبت سازندگان و سرمایه‌گذاران این حوزه را برای سرمایه‌گذاری دراین زمینه ازمیان برده است اما امیدواری فعالان و مسوولان حوزه مسکن به رونق صنعت ساختمان در سال آینده که افزایش تقاضا برای ساخت‌وساز سبک‌های جدید را نیز به همراه دارد، اهمیت توجه به حضور شرکت‌های خارجی و بهره‌گیری از فناوری‌های روز صنعت ساختمان را دوچندان می‌کند. ضمن اینکه در این میان نقش دولت برای نهادینه شدن این فناوری‌ها نیز نباید فراموش شود. زیرا تجربه نشان داده است که دولت بهترین گزینه برای الگوسازی و ترویج فناوری‌های نوین در صنایع است و موفقیت صنایع دراین زمینه وابسته به همکاری و تعامل دولتی‌هاست.

مدیرعلمی طرح جامع مسکن با اشاره به حضور و پیشنهاد یک شرکت انگلیسی برای ساخت واحدهای مسکونی سازگار با محیط‌زیست به «تعادل» می‌گوید: در شرایط کنونی و رکود بازار مسکن، تقاضا برای ساخت‌وساز و همچنین خرید واحدهای مسکونی با سبک‌های جدید از جمله خانه‌های سازگار با محیط‌زیست چندان چشمگیر نیست، اما شواهد نشانگر آن است که بازار مسکن در ماه‌های آینده از رکود خارج می‌شود و احتمال ایجاد تقاضا برای ساخت وساز و خرید این واحدها نیز افزایش می‌یابد. فردین یزدانی می‌افزاید: نهادینه شدن سبک‌های جدید خانه‌سازی نیازمند بسترسازی از سوی دولت است و مکانیسم بهره‌گیری از این سبک‌ها در صنعت ساختمان باید از سوی دولت فراهم شود و بخش خصوصی به تنهایی نمی‌تواند در ساخت‌وساز، فروش و تبلیغات چنین واحدهایی موفق باشد و در صورت همکاری با دولت موفقیت اینگونه پروژه‌ها تامین می‌شود. وی ادامه می‌دهد: دولت باید در الگوسازی و ترویج سبک‌های ساختمان‌سازی جدید

پیش‌قدم شود به عبارت دیگر در گام اول، وزارت راه و شهرسازی با ایجاد زمینه‌های شناخت و همچنین ارائه امتیازات این نوع از واحدهای مسکونی، شرایط فعالیت را برای این شرکت‌ها تسهیل کند و درگام بعدی ساخت‌وساز و تبلیغات دراین زمینه را به بخش خصوصی واگذار کند. به گفته یزدانی صنعتی‌سازی نیز یکی از گزینه‌هایی است که در صنعت ساختمان مطرح می‌شود اما تاکنون به علت عدم حمایت و ترویج از سوی دولت، جایگاه واقعی خود را در این صنعت پیدا نکرده است.


موفقیت سازندگان خارجی در الگوسازی

این کارشناس ارشد مسکن اظهار می‌کند: باوجود آنکه باید از ورود شرکت‌های ساختمانی به کشور استقبال کرد اما تجربه نشان داده است که حضور سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی بیشتر درحوزه الگوسازی موفق بوده است و درزمینه تامین هزینه‌های پروژه‌های ساختمان‌سازی چندان مقبول نبوده است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به آنکه صنعت ساختمان کشور در الگوسازی‌های مدرن، فقیر است حضور و فعالیت شرکت‌های خارجی می‌تواند دراین زمینه راهگشا باشد البته پیش از حضور و فعالیت این شرکت‌ها باید بازارسنجی نیز صورت گیرد.

مدیرعلمی طرح جامع مسکن با اشاره به اهمیت رعایت شاخص‌های زیستی در ساختمان‌سازی می‌گوید: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر محیط‌زیست به یک معضل جدی تبدیل شده است بحث هماهنگی یا سازگاری با شاخص‌های محیط‌زیست در ساختمان‌سازی مهم تلقی شده و پیشنهاد می‌شود که در برنامه ششم توسعه به هماهنگی صنایع کشور با الگوهای زیستی بیش از پیش توجه شود. یزدانی اظهار می‌کند: استفاده از فناوری‌های نوین ساختمان‌سازی بااهمیت است و درصورتی که هزینه تمام شده این واحدها متناسب با بازار مسکن کشور باشد و دولت نیز در ترویج این واحدها گام‌هایی بردارد. به نظر می‌رسد که تقاضا برای خرید چنین واحدهایی فراهم می‌شود.

لزوم ممانعت از واسطه‌گری در ساخت

یکی از اعضای هیات‌مدیره انجمن صنعت ساختمان نیز از حضور شرکت‌های خارجی برای ورود فناوری‌های نوین ساختمان‌سازی استقبال می‌کند و به «تعادل» می‌گوید: اگر چه تاکنون ساخت‌وساز واحدهای سازگار با محیط‌زیست در کشور وجود نداشته است اما باید به این موضوع توجه داشت که سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوین ساختمانی برای پیشرفت این صنعت ضروری است.

محمدعلی پورشیرازی می‌افزاید: ساخت‌وساز واحدهای مسکونی سازگار با محیط‌زیست هم وزن با صنعت ساختمان کشور نیست اما این صنعت نیاز به پیشرفت و هماهنگی با ساختمان‌سازی جهانی دارد و شرایط کنونی باید تغییر کند.

وی اظهارمی کند: پس از توافق هسته‌یی انجام شده میان ایران و 1+5، استقبال شرکت‌های بزرگ صنعت ساختمان از سرمایه‌گذاری و فعالیت در ایران افزایش یافت پس پیشنهاد می‌شود که مسوولان و فعالان اقتصادی از فرصت ایجاد شده به خوبی بهره‌گیری کنند همان‌گونه که در صنعت خودرو‌سازی نیز مذاکراتی با شرکت‌های خودروسازخارجی انجام شده و خبرهای خوشی نیز دراین زمینه منتشرشده است.

این فعال حوزه ساختمان به تجربه حضور شرکت‌های مختلف ساختمانی خارجی درایران اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی از این شرکت‌ها در زمینه ورود نوآوری‌های ساخت‌وساز به کشورمان بسیار موفق بوده‌اند و تاثیرات خوبی در رشد صنعت ساختمان‌سازی کشور داشته‌اند.

پورشیرازی بیان می‌کند: البته ورود این نوآوری‌ها به صنعت ساختمان‌سازی باید همراه با ترویج و فرهنگسازی ازسوی دولت باشد تا با ایجاد زمینه‌های حضور این نوآوری، بهره‌گیری از آن قابل پذیرش شود. وی می‌افزاید: به عنوان نمونه سال 1338 که پارکت به صنعت ساختمان‌سازی کشور وارد شد استقبال چندانی از سوی سازندگان صورت نگرفت اما با تبلیغ صورت گرفته این نوآوری جایگاه خود را در ساختمان‌سازی پیدا کرد.

به گفته پورشیرازی علاوه بر تبلیغ این فناوری‌های نوین باید از حضور و فعالیت واسطه‌گران در این حوزه جلوگیری کرد زیرا

واسطه‌گران برای افزایش حاشیه سود خود ممکن است در فرآیند ساخت وساز موانعی ایجاد کنند زیرا براساس تجربیات جهانی ساخت‌وساز واحدهای مسکونی سازگار با محیط‌زیست درراستای منافع مصرف‌کنندگان هستند. عضو هیات‌مدیره انجمن صنعت ساختمان درپایان تصریح می‌کند: یکی از انتقادات وارده به سبک‌های جدید ساختمان‌سازی ازجمله ساختمان‌های سازگار با محیط‌زیست، هزینه‌های بالای ساخت است اما باتوجه به اینکه صنعت ساختمان کشور تاکنون چنین تجربه‌یی نداشته است، نمی‌توان دراین زمینه قضاوتی کرد ضمن اینکه مصالح مورد استفاده دراین واحدهای مسکونی دوباره قابل استفاده بوده و سرمایه خریدار نیز قابل تجدید است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر