سرمایه‌گذاری سالانه ۳ هزار میلیارد تومان برای آبیاری نوین

۱۳۹۴/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۱۸۶

فارس|

مشاور وزیر و مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در کشور با اشاره به اعتبار ۱۲۱۷میلیارد تومانی برای اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری در سال جاری گفت: برای این طرح سالانه ۳هزارمیلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

عباس زارع مشاور وزیر و مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری کشور گفت: 8.7میلیون هکتار اراضی کشاورزی آبی درکل کشور موجود است. این اراضی شامل پایاب سدها و پایاب منابع آبی کوچک مثل چاه، قنات و آب‌بندان است.

وی تصریح کرد: کشاورزی در راستای تولید پایدار و امنیت پایدار مواد غذایی باید باشد، ضمن اینکه تولید به محیط‌زیست آسیب نرساند. راندمان آبیاری در سامانه‌های نوین آبیاری حدود 44درصد در هکتار افزایش می‌یابد. این امر ایجاب می‌کند، سامانه‌های نوین آبیاری را درکشور توسعه دهیم. ماده خشکی که از هر مترمکعب آب به دست می‌آید، در روش سامانه‌های نوین آبیاری دو تا سه برابر افزایش می‌یابد. از نظر زیست‌محیطی هم با استفاده از روش‌های نوین آبیاری مصرف کود و سموم شیمیایی حدود 25درصد نسبت به مصرف در روش غرق‌آبی کاهش می‌یابد.

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری درکشور با اشاره به تاکیدات وزیر جهاد کشاورزی با دانش‌بنیان شدن کشاورزی اظهار داشت: سیاست اول وزارتخانه توسعه سامانه‌های نوین آبیاری است، ضمن اینکه وزارتخانه درنظر دارد، در طول یک برنامه 10ساله تمامی اراضی مستعد را به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز کند. از شروع طرح تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری از سال69 تا به امروز حدود یک‌میلیون و440هزار هکتار اراضی آبی کشور به این سامانه‌ تجهیز شده است. سیاست وزارتخانه از اواخر سال گذشته و همچنین برنامه ششم توسعه، توسعه آبیاری سطحی و زیرسطحی درکشور است و باید کم‌کم به سمتی حرکت کنیم که سیستم آبیاری موضعی که راندمان بالاتری دارد، جایگزین روش‌های سنتی آبیاری شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی به صورت پایلوت در استان‌های مختلف ازجمله قزوین اجرا شده و درحال حاضر در این استان 27 مورد در سطح 6هزارو500 هکتار با 5هزارنفر بهره‌بردار متقاضی مدیریت یکپارچه استفاده از منابع آب برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری هستند. با اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری درکشور و اراضی تحت پوشش این سامانه‌ها سالانه حدود 6.4میلیارد مترمکعب آب ذخیره می‌شود.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری برای اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری گفت: مجلس شورای اسلامی سال گذشته و امسال در قانون بودجه اعتبار خوبی را برای تحقق طرح سامانه‌های نوین آبیاری قرار داده، به‌طوری که امسال براساس بودجه مبلغ هزارو217میلیارد تومان را به اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری اختصاص داد. برای پاسخ به درخواست متقاضیان سامانه‌های نوین آبیاری سالانه حدود 3هزارمیلیارد تومان لازم است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر