اعلام صنایع اولویت‌دار برای تحریک تقاضا

۱۳۹۴/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۱۷۷

گروه صنعت‌ و معدن

وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنایع اولویت‌دار در موضوع تحریک تقاضا و خروج از رکود را اعلام کرد؛ بر این اساس، «صنایع خودرو، لوازم خانگی و مصالح ساختمانی در بحث تحریک تقاضا دارای اولویت هستند و 200 میلیارد تومان یارانه تولید با اولویت صنایع صادراتی، صنایع کوچک و متوسط هزینه خواهد شد.» محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه طرح دولت برای تحریک تقاضا در صورت اجرای سریع تاثیر‌گذار است، اظهار کرد: در حال حاضر، بسیاری از مردم می‌خواهند خرید کنند اما امکان پرداخت نقدی قیمت محصول را ندارند که براساس این طرح، هماهنگ شده که تسهیلات با نرخ مناسب در اختیار آنها قرار گیرد که امیدواریم بانک مرکزی هرچه زودتر طرح خود را در این زمینه اعلام کرده تا قابل استفاده باشد. وی همچنین با اشاره به صنایع اولویت‌دار برای تحریک تقاضا در این طرح خاطرنشان کرد: علاوه بر لوازم خانگی و خودرو، برخی صنایع مواد اولیه بخش مسکن را تولید می‌کنند که در مدت اخیر، به دلیل رکود در بخش مسکن و برخی مشکلات امنیتی ایجاد شده در کشورهایی مثل عراق و به تبع آن، کاهش صادرات دچار مشکل شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بنابراین مصالح ساختمانی جزو این اولویت‌هاست که کالاهای زیادی از جمله سیمان، فولاد، کاشی و سرامیک و... را دربر می‌گیرد. به گفته نعمت‌زاده، این محصولات به صورت خرید دین انجام می‌شود که تولید‌کننده هم می‌تواند نسبت به موجودی محصولات خود تسهیلات دریافت کند یا اینکه محصول خود را به صورت اقساط بفروشد و بانک‌ها به صورت خرید دین، پول نقد در اختیار آنها قرار دهند. وی همچنین درباره‌ 200 میلیارد تومانی که قرار است در هفته جاری به عنوان یارانه تولید به بخش صنعت داده شود، اظهار کرد: این مبلغ مربوط به تصمیمی است که قبلا گرفته شده و در جهت یارانه تولید برای کمک به نرخ سود تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود که بیشتر در مورد صنایع صادراتی و کوچک و متوسط استفاده خواهد شد.

نعمت‌زاده در ادامه درباره‌ قرار‌داد امضا شده بین ایران و شرکت چینی برای تولید الیاف شیشه و کامپوزیت گفت: مصرف کامپوزیت در کشور روز‌به‌روز بیشتر می‌شود و بیشترین مصرف الیاف برای تولید کامپوزیت مربوط به الیاف شیشه است که متاسفانه تاکنون این الیاف صرفا از طریق واردات تامین می‌شد و قرار است با اجرای این پروژه کارخانه‌یی با ظرفیت تولید 30 هزار تن الیاف شیشه در مرند آذربایجان شرقی توسط چینی‌ها ساخته شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه پیش‌بینی شده 50 درصد از محصولات تولیدی این کارخانه صادر شود، اظهار کرد: محصولات تولیدی این کارخانه در سه نوع شامل الیاف منفصله، محصولات به صورت بافته و مقداری هم به صورت پارچه‌های بافته شده تولید شود. نعمت‌زاده با بیان اینکه براساس قرار‌داد باید این کارخانه تا 24 ماه پس از امضای قرار‌داد ساخته شود، تصریح کرد: این قرار‌داد به صورت فاینانس است که از طرف بانک‌های چینی تامین می‌شود. وی با اشاره به مبلغ 74 میلیون دلاری این قرار‌داد گفت: مبلغ این قرار‌داد 74 میلیون دلار است که 30 درصد از تجهیزات ساخت داخل و مابقی آنکه بیش از 50 میلیون دلار است از طریق تجهیزات وارداتی تامین می‌شود. همچنین حدود 103 میلیارد تومان نیز مربوط به هزینه‌های ساختمان، نصب و اجرای کارخانه به صورت ریالی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر