پروژه‌های سد‌سازی در سایه کاهش قیمت نفت

۱۳۹۴/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۱۶۳

گروه انرژی درحالی که با آغاز موج کاهشی قیمت نفت، بسیاری بر این باور بودند که بودجه‌های عمرانی کشورهای وابسته به درآمد نفتی مانند ایران قطعا به مخاطره خواهد افتاد در نشست خبری روز گذشته محمد حاج‌رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد که کاهش قیمت نفت روی پروژه‌های عمرانی و سدسازی این شرکت تاثیر گذاشته است.

محمد حاج‌رسولی‌ها در این زمینه بیان کرد: وقتی قیمت نفت به یک‌چهارم کاهش یافت و وصولی‌ها با مشکل مواجه شد، طرح‌های عمرانی کشور به خصوص سدسازی با مشکل مواجه شد. وی ادامه داد: درحال حاضر 160هزار میلیارد تومان طرح نیمه‌تمام در بخش سد و آب کشور داریم بنابراین امیدواریم بحث تخصیص اعتبارات و آزادسازی منابع مالی کشور صورت گیرد تا بتوانیم طرح‌های نیمه تمام را به پایان برسانیم. به گفته وی 47 سد در برنامه پنجم تعهد شده بود که تکمیل شود اما به دلیل نبود نقدینگی، این طرح‌ها هنوز به پایان نرسیده است. وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها چندان روی مسائل فنی آب و مصارف کشور تاثیری نداشته است، گفت: چیزی که درحال حاضر ما را در بخش آب با مشکل مواجه کرده، نقدینگی طرح‌های عمرانی بوده است.

در همین حال عمده‌ترین اظهارات حاج‌رسولی‌ها در این نشست به وضعیت نابسامان ذخایر آبی در ایران بازمی‌گشت. محمد حاج‌رسولی‌ها در این زمینه گفت: درحال حاضر وضعیت برداشت آب از ذخایر استراتژیک کشور وضعیت نامناسبی دارد به طوری که از 500 میلیارد متر‌مکعب ذخایر استراتژیک تاکنون 114میلیارد متر‌مکعب آن برداشت و استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه سالانه 6 میلیارد‌متر‌مکعب کسری در مخازن ذخایر استراتژیک داریم، گفت: با اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی تلاش داریم در یک برنامه 5‌ساله ششم توسعه، کسری مخازن استراتژیک را به صفر برسانیم. حاج‌رسولی‌ها با تاکید بر اینکه سالانه 30میلیارد مترمکعب از آب‌های سطحی و 60‌میلیارد مترمکعب از منابع آب تجدیدپذیر استفاده می‌شود، گفت: این آمارها نشان می‌دهد 10درصد برداشت‌ها خارج از توان سفره‌های آب زیرزمینی بوده است.

حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه بارش‌ها در سال آبی 93 و 94، 197میلی‌متر بوده است، گفت: این آمارها نشان می‌دهد که میزان کاهش بارندگی‌ها در سال آبی 93 و 94 حدود 22میلی‌متر بوده و نسبت به درازمدت 18درصد و نسبت به سال گذشته 10درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: میزان بارندگی‌ها در حوزه خلیج فارس و دریای عمان با 38درصد کاهش، وضعیت خیلی حساسی دارد و آمارها نشان می‌دهد که میزان کاهش‌ها در فلات مرکزی 18درصد بوده است.

به گفته وی، بدترین استان‌های کشور از لحاظ بارندگی و بارش مربوط به استان خوزستان با 45درصد کاهش و هرمزگان با 56درصد کاهش است البته هرمزگان جزو حساس‌ترین استان‌های کشور از لحاظ بارندگی است.

حاج‌رسولی‌ها با اشاره به اینکه 8سال پیاپی بارندگی‌ها در کشور پایین‌تر از نرمال بوده و همین موضوع باعث وخیم شدن اوضاع شده است، گفت: 11 استان کشور دارای تنش آبی، 16 استان دارای تنش آبی شدید و 4 استان بوشهر، فارس، گلستان و هرمزگان دچار کمبود آب هستند.

وی با اشاره به اینکه در کشور 151سد را به طور مرتب مانیتورینگ می‌کنیم، گفت: طی برنامه‌یی که امسال در نظر داریم، منابع و مصارف سدهای کشور را پیش‌بینی می‌کنیم و آن میزان آبی که قرار است از سدها خارج شود را به استان‌ها ابلاغ می‌کنیم تا برنامه مدیریت منابع و مصارف آب به خوبی اجرا شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به اینکه در تابستان امسال میزان انرژی تولید شده از سدهای برقابی کشور 14میلیون مگاوات ساعت بوده است، افزود: در حوزه کارون بزرگ در مجموع بیش از 12میلیون مگاوات ساعت انرژی تولید شده است به طوری که در سال آبی گذشته در پیک 90روز تابستان روزانه 49هزار و 936مگاوات تولید شده است اما امسال قصد داریم روزانه 53هزار و 91مگاوات به طور متوسط تولید برق از سدهای برقابی داشته باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر