دلار و سکه ارزان شد

۱۳۹۴/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۱۵۶

گروه بانک و بیمه|

در پی نهایی شدن اجرای برجام نرخ دلار و سکه در بازار تهران کاهش یافت. صرافان بازار ارز و سکه نرخ هر دلار امریکا را در روز دوشنبه با 6تومان افت 3هزارو450تومان و هر قطعه سکه تمام بهارآزادی طرح جدید را با دوهزارتومان کاهش 946هزارتومان تعیین کردند.

به گزارش «تعادل» هر یورو در بازار آزاد با دوتومان افت 3هزارو938تومان و هر پوند نیز با 12تومان افت 5هزارو318تومان قیمت خورد.

هر قطعه سکه تمام بهارآزادی طرح جدید و قدیم به ترتیب با دوهزارتومان و سه‌هزارتومان افت 946 و 943هزارتومان تعیین قیمت شد. نرخ هر نیم سکه بهارآزادی با یک‌هزارتومان افت 472هزارتومان و هر ربع سکه نیز همانند روز یک‌شنبه 250هزارتومان فروخته شد.

هر سکه یک گرمی بدون تغییر قیمت 170هزارتومان و هرگرم طلای 18عیار نیز 96هزارو200تومان خریدوفروش شد. هر اونس طلا نیز با 4دلار افت 1174دلار قیمت‌گذاری شد. در این رابطه رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به کاهش قیمت ارز، سکه و طلا در روزهای اخیر درپی نهایی شدن اجرای برجام گفت: البته قیمت‌ها به کف رسیده و نباید منتظر کاهش بیشتر قیمت سکه و ارز باشیم.

محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با مهر درباره روند و پیش‌بینی وضعیت قیمت‌ها در بازار سکه و طلا با توجه به توافقات اجرای برجام گفت: بسیاری از مسائل سیاسی و اقتصادی روی قیمت طلا تاثیر می‌گذارد اما توافق هسته‌یی ایران تاثیری بر قیمت جهانی طلا ندارد و موضوعی داخلی است و روی قیمت ارز در بازار داخل تاثیر می‌گذارد.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر افزود: یکی از عوامل تشکیل‌دهنده قیمت سکه و طلا هم‌ارز است و هرگونه اتفاقی که روی قیمت ارز تاثیر بگذارد، روی قیمت سکه هم تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در روزهای گذشته شاهد کاهش قیمت ارز به دلیل اخبار اجرای برجام بوده‌ایم، تصریح کرد: اجرای چنین برنامه‌یی به این معناست که اقتصاد کشور رونق خواهد گرفت. به عبارت دیگر، با رفع تحریم‌ها، ارزش پول ملی افزایش و قیمت ارز تقلیل می‌یابد.

کشتی‌آرای در پاسخ به این سوال که آیا مردم منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها در روزهای آتی باشند یا خیر، گفت: قیمت‌ها در روزهای اخیر کاهش یافته است، به نظر نمی‌رسد که نرخ‌ها بیش از این کاهش یابد، زیرا هرچیزی کف قیمتی دارد و درحال حاضر قیمت سکه و طلا به کف رسیده است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه در روزهای اخیر قیمت ارز به دلیل اینکه برجام وارد فاز اجرایی شده، کاهش یافته است، تصریح کرد: نرخ سکه (تمام بهار) هم به تبعیت از آن در روزهای اخیر ۱۲هزار تومان کاهش یافته و قیمت سکه‌ها در حال حاضر واقعی است.

وی درباره وضعیت بازار سکه گفت: این روزها به دلیل ایام محرم و سوگواری، دادوستدها در این بازار به شدن کاهش یافته و به حداقل رسیده است. قیمت طلا در بازار جهانی هم تحت تاثیر شاخص‌های اقتصادی امریکا قرار می‌گیرد و با منفی شدن شاخص‌های آن، نرخ تغییر می‌کند.

کشتی‌آرای با اشاره به اینکه همواره در روزهای پنج‌شنبه و جمعه آمارهای اقتصادی امریکا ازجمله بیکاری، شاخص‌های مصرفی و کشاورزی و غیره منتشر می‌شود و در همان روزها هم تاثیرات خود را روی قیمت جهانی طلا نشان می‌دهد، تصریح کرد: طی دوهفته اخیر شاهد افزایش جهانی قیمت طلا بوده‌ایم، به‌طوری ‌که نرخ طلا در هفته گذشته حدود ۲۰دلار افزایش یافت و این افزایش به خاطر افزایش تقاضای جهانی و همچنین وضعیت نرخ دلار امریکا بود.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که وضعیت قیمت طلا در بازارهای جهانی طی روزهای آینده به همین نحو باشد و تا پنج‌شنبه با نوسان خاصی مواجه نشود و نوسانات بسیار جزئی باشد و نرخ‌های جدید در پایان هفته و در روزهای پنج‌شنبه و جمعه مشخص خواهد شد. رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: در ۱۰روز گذشته قیمت سکه از ۹۳۵هزارتومان به ۹۵۷هزارتومان افزایش یافت اما پس از نهایی شدن برجام و توافق حدود ۱۲هزارتومان کاهش یافت و به محدوده ۹۴۵هزارتومان رسید و این کاهش قیمت سکه به دلیل کاهش نرخ ارز بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر