استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان برای ثروت‌آفرینی

۱۳۹۴/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۱۲۹

گروه ایران

در روزهایی که فضای رسانه‌یی کشور سرگرم بررسی جزییات طرح تازه دولت برای«خروج از رکود» است و استارت رسمی اجرای برجام نیز میان ایران و کشورهای 1+5زده شده؛ رییس‌جمهوری در نخستین نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصاد دانش‌بنیان و نوآوری موفقیت در مذاکرات هسته‌یی را به دلیل استفاده از بهترین و اندیشمند‌ترین مذاکره‌کنندگان سیاسی، حقوقی، فنی و اقتصادی دانست و گفت: «اگر توانستیم در مذاکرات سرنوشت‌ساز تاریخی‌ دربرابر 6قدرت دنیا بنشینیم، حرف بزنیم و موفق شویم بر‌پایه دانش بوده‌ است.» اشاره روحانی متوجه آن دسته از گروه‌های تندرویی است که طی روزهای گذشته و به بهانه بررسی برجام، دامنه مخالفت‌های خود با تصمیم‌سازی‌های دولت را به حدی گسترش دادند که پای تهدید به قتل برخی از اعضای کابینه هم به میانه این منازعه به ظاهر حقوقی باز شده است. با عبور از این روزهای پر فراز و نشیب است که رییس‌جمهور در جمع مدیران و برنامه‌ریزان شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید می‌کند: «هیچ ملتی به قدرت، ثروت و پیشرفت نرسید مگر در سایه پیشرفت علم و دانش و فناوری. امروز پایه اصلی قدرت ملی و ثروت ملی دانش است، حتی اگر می‌خواهیم امنیت ملی را هم حفظ کنیم، پایه آن دانش است.» بازخوانی تصمیم‌سازی‌های اقتصادی و سیاسی دولت طی دوسال گذشته (92-94) بخش دیگری از صحبت‌های رییس‌جمهور در این اجلاس را تشکیل می‌داد.


تصمیم‌سازی‌های دولت، پایه علمی دارد

رییس‌جمهور با بیان اینکه جامعه دانش‌بنیان، جامعه‌یی است که علم احترام خود را دارد و مدیریت، حرکت و سخن گفتنش پشتوانه علمی داشته باشد، افزود: «هرجا مدیریتی در چارچوب دانش بود، درست حرکت کردیم و هر کجا مبنای تصمیم‌گیری ما در پایه علمی بود، توانستیم موفق باشیم و هر کجا با احساسات، شعار و رقابت‌های ناسالم حرکت کردیم، موفق نشدیم. روحانی تاکید کرد: «هیچ ملتی به قدرت، ثروت و پیشرفت نرسید مگر در سایه پیشرفت علم و دانش و فناوری. امروز پایه اصلی قدرت ملی و ثروت ملی دانش است، حتی اگر می‌خواهیم امنیت ملی را هم حفظ کنیم، پایه آن دانش است. اگر بهترین و اندیشمندترین مذاکره‌کننده در بخش سیاسی، فنی و اقتصادی را به کار نمی‌گرفتیم، قطعا ما در مذاکرات موفق نمی‌شدیم. البته در کنار این علم و دانش، ایستادگی، مقاومت و شهامت یعنی فرهنگ ایرانی انقلابی هم اهمیت داشت.»

رییس دولت یازدهم اضافه کرد: «فرهنگ انقلاب بر مبنای زبان اعتراض، درشت‌گویی و شعار نیست. انقلاب یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی؛ یعنی مردم تعریف کردند در زمان پیروزی انقلاب و گفتند استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی می‌خواهیم.»


استفاده از دانش برای خروج از رکود

رییس‌جمهوری گفت: روز اولی که دولت تشکیل شد، تیم سیاسی را صدا کردم و نخستین بحث، مذاکرات هسته‌یی بود؛ نخستین نکته در مذاکرات این بود که باید مذاکراتی انجام دهیم که پایانش لغو 6قطعنامه ظالمانه تحریم باشد که علیه ملت وضع شده است و باید پایان مذاکرات راه خروج ایران از فصل 7شورای امنیت سازمان ملل باشد. سخت بود برای همه باور کردن اینکه آیا پای میز مذاکره می‌توان قطعنامه فصل 7 شورای امنیت سازمان ملل را لغو کرد. مگر تا حالا چنین اقدامی شده است؟ در تاریخ سازمان ملل سراغ نداریم و این نخستین‌بار است که بعد از 70 سال، 6قطعنامه فصل 7شورای امنیت بدون اینکه لحظه‌یی اجرا شده باشد، لغو شود.» روحانی اظهار داشت: چطور می‌توانیم وقتی می‌گوییم فناوری، جامعه دانش‌بنیان و ده‌ها رشته علمی‌ های‌تک، اما فناوری نرم هم در کنار اینها وجود دارد و آن جایی است که می‌نشینیم تا اقتصاد را از رکود خارج کنیم و این دانش از نوع نرم است.


تاکید بر همکاری فناورانه با جهان

رییس‌جمهوری به موضوع فضای پس از مذاکرات و تصویب برجام هم اشاره کرد و گفت: «بعد از مذاکره، فضای پس از مذاکرات است، موضوعی است که در این جلسه که صاحبان اندیشه، نخبگان و بانوان و جوانان فرهیخته حضور دارند، اشاره کنیم. فضای پس از توافق به نفع تحقیقات، نخبگان، شرکت‌های دانش‌بنیان، پژوهش و تحقیقات خواهد بود.»


تبدیل فرهنگ به اقتصاد از طریق فناوری

روحانی در ادامه صحبت‌هایش گفت: اگر تنها یک شبکه درست می‌کنیم که مردم راحت کالایی را بشناسند، این اصل ایده بوده و شما با فرهنگ ایرانی و کالای ایرانی آن را تکمیل کردید و می‌توان به قدم‌های جدیدتری رسید. اساس شرکت‌های دانش‌بنیان این است که علم را به زندگی، جامعه و استفاده مردم بیاورند و به یک معنا فرهنگ را به اقتصاد، سلامت و سیاست تبدیل کنند. رییس دولت یازدهم افزود: «در فضای پساتحریم شرایط را برای شرکت‌های دانش‌بنیان برای رشد، صادرات بیشتر و رقابتی بیشتر در منطقه و جهان آماده‌تر خواهیم کرد.»

روحانی خاطرنشان کرد: شب گذشته در شورای عالی فضای مجازی در زمینه تجاری بحث بود که اگر 10 شرکت درجه یک را شناسایی کردیم، چگونه از آنها حمایت کنیم، بنابراین اول باید این شرکت‌ها شناسایی شوند و بعد انواع حمایت و کمک‌های لازم صورت گیرد.


تزریق بودجه به صندوق شکوفایی و نوآوری

رییس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: «از سال‌های 92 تا 94 بودجه بیشتری به صندوق شکوفایی و نوآوری اختصاص داده‌ایم تا از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم و این کار آغاز شده است و اگر کمبودی هم داشته باشد، جبران خواهیم کرد. امروز مشکلات فراوانی در کشور داریم و بهترین راه‌حل‌ها را نخبگان می‌توانند در مسایل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، زیست محیطی و دیگر بخش‌ها پیشنهاد دهند.» روحانی با اشاره به اینکه توسعه کشور در همه بخش‌ها باید دانش‌بنیان باشد، گفت: «اقدامات شرکت‌های دانش‌بنیان معضلات جامعه را حل می‌کند و در بسیاری از زمینه‌ها قدرت و ثروت ملی می‌آفریند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر