سفر مرکل به ترکیه پس از انفجارهای آنکارا

۱۳۹۴/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۱۱۳

گروه جهان

گروه جهان- آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در شرایطی بسیار حساس روز یک‌شنبه به ترکیه سفر کرد. ترکیه در حال حاضر در دو بحران عمده دست و پا می‌زند. یکی خیل پناهجویان که از خاورمیانه به ترکیه روانه شده‌اند و دیگری کشمکش‌های خشونت‌آمیز با کردها که کشور را به شرایطی شبیه جنگ داخلی نزدیک کرده است.

به گزارش دویچه‌وله، در شرایطی که آلمان فدرال در برابر خیل پناهجویان زیر فشار روزافزونی قرار گرفته، خانم مرکل امیدوار است ترکیه از فشاری که بر آلمان وارد می‌آید، بکاهد. برخی از رسانه‌های ترکیه طعنه می‌زنند که آلمان «ناگهان» به اهمیت ترکیه در تقویت امنیت اروپا پی برده است. آنها انتقاد می‌کنند که «اتحادیه اروپا» سعی دارد به جای حل مشکل پناهندگی، بار آن را به دوش ترکیه بیندازد.

به اعتقاد ناظران ترکیه می‌تواند نقش موثری در کاستن فشار پناهجویان ایفا کند، اما این کشور با نرخ بالای بیکاری، نمی‌تواند مأوایی مناسب و دایمی برای اقامت پناهجویان باشد. پناهجویان خود این را به چشم می‌بینند و به همین خاطر مایلند در اسرع وقت خود را به جزایر یونان یا قلمرو اتحادیه اروپا برسانند. رییس‌جمهور ترکیه که خود را برای قبضه کردن قدرت آماده می‌کند، قصد دارد تا جای ممکن از سفر مرکل بهره ببرد. او برای همکاری با اروپای غربی در حل مشکل پناهجویان، شرایط سنگین سیاسی و اقتصادی تعیین کرده است تا بتواند با دستی پر به انتخابات پیش رو وارد شود. اما تقویت اردوغان، با سیاست قهرآمیزی که او در برابر مبارزان کرد در پیش گرفته، دو پیامد ناگوار دارد، نخست آنکه به حیثیت آلمان لطمه می‌زند و دیگر آنکه خود زمینه‌یی است برای فرارها و آوارگی‌های بیشتر.

برای بیشتر پناهجویان ترکیه دروازه ورود به اروپاست. تنها حدود ۳۰هزار ایزدی از شمال عراق به مناطق کردنشین پناه برده و در سخت‌ترین شرایط زندگی می‌کنند. بیشتر ایزدی‌ها که از منطقه کوهستانی سنجار گریخته‌اند، ترکیه را اقامتگاه موقت خود می‌دانند و مقصد اصلی آنها اروپاست که پیش از این بسیاری از اقوام آنها را پذیرا شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر