فرصت‌سازی اقتصادی دهلی از تهدید

۱۳۹۴/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۱۱۱

گروه جهان

اقتصاد هند از کاهش جهانی که کشورها با آن درگیر هستند، جداست. این ادعای «آرون جیتلی» وزیر اقتصاد هند است. او معتقد است که مولفه‌هایی مثل قیمت نفت و کالا که عامل تاثیر منفی بر اقتصادهای جهانی بوده در روندی معکوس در اقتصاد هند تاثیر مثبتی داشته چرا که هند خریدار این محصولات است.

به گزارش دی‌ان‌ای ایندیا، اقتصاد صادرات‌محور هند در حال تغییر مسیر به اقتصاد مصرفی در داخل خاک کشورش است. از این رو به‌دلیل کاهش رشد اقتصاد جهانی، روند رشد در تولید به بخش خدمات تغییر یافته است. «آرون جیتلی» پیش از این نیز مدعی شده بود که اگر هند با همین روند ادامه دهد می‌تواند به راحتی جای چین در اقتصاد جهانی را بگیرد. او گفت: «چین در حال حاضر استراتژی خود را تغییر داده است. رشد نرمال برای چین در شرایط فعلی 7درصد است. صندوق بین‌المللی پول بر این باور است که رشد اقتصادی چین به 6درصد کاهش خواهد یافت. مدل آنها از صادرات به مصرف داخلی تغییر یافته است. از تولید نیز به خدمات حرکت کرده‌اند. در یک دهه گذشته بار اقتصاد جهان روی دوش چین بوده است چرا که 50درصد از رشد اقتصادی جهان از چین نشات می‌گیرد. عواملی که در حال آسیب زدن به اقتصاد جهانی و کاهش رشد آن هستند به‌طور ویژه قیمت کالا و قیمت نفت هستند که هند خریدار خالص این تولیدات است. به این ترتیب آنچه تاثیر منفی روی اقتصاد جهان دارد به هند کمک می‌کند.»

به همین خاطر جهان به چرخ‌های اقتصادی جدیدی برای ادامه روند رشد نیاز دارد. در شرایط رکود جهانی، اقتصادی مانند هند می‌تواند با نرخ رشد 9 درصد تکیه‌گاه مهمی برای اقتصاد جهانی باشد. او ادامه داد: «هند شرایط بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کرده است، اقتصاد این کشور بیش از هر زمان دیگر به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد. اگر هند بتواند سرمایه‌گذاری خارجی را جذب کند و اصلاحات اقتصادی را با سرعت بیشتر اجرا کند، توانایی هند برای تبدیل شدن به چرخ اقتصاد جهانی افزایش می‌یابد.»

با این حال این اقتصاد برای ورود سرمایه‌گذاران نیاز دارد تا ثبات و اعتماد را به اقتصاد و واحد پولی‌اش یعنی «روپیه» باز گرداند. کاهش بی‌سابقه ارزش روپیه هند به دنبال سقوط ارزش یوآن چین سرعت گرفت و بازارهای مالی و سهام این کشور را نیز تحت تاثیر قرار داد. کاهش ارزش روپیه می‌تواند منجر به آشفتگی بازارهای سهام کالا شود. این در حالی است که بخش‌های صادرات محور ممکن است به سودآوری ادامه دهند. به عقیده کارشناسان اقتصادی تا زمانی که رشد اقتصادی هند در دوره‌های میان‌مدت و بلندمدت مثبت باشد، برنامه‌های کوتاه‌مدت اجرا نمی‌شود.

با این حال چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول برای اقتصاد این کشور قابل توجه بوده است. بر اساس چشم‌انداز ارائه شده هند در سال 2015 رشد اقتصادی 7.3درصدی را تجربه خواهد کرد. افزایش تقاضا، سرمایه‌گذاری‌های ثابت و پایدار، در کنار تقویت تولید از جمله پشتوانه‌های بهبود روند رشد اقتصادی هند است. در کنار همه این موارد اما رشد صادرات هند در ماه‌های اخیر به‌شدت افت داشته و نشان می‌دهد که تقاضا برای تولیدات این کشور در بازار جهانی کاهش یافته است. این گزارش به هند توصیه کرده است که با افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های عمومی، رفع موانع تامین مواد خام برای تولید و حمایت از بنگاه‌های وام‌دهنده و تامین‌کننده منابع مالی، از رشد اقتصادی در این کشور حمایت کند.


روی خوش اقتصاد به روند اعتماد

براساس پیش‌بینی اقتصاددان‌های بانک جهانی، هندوستان در سال ۲۰۲۰ به تنهایی ۲/۱۲درصد از رشد جهانی اقتصاد را به وسیله افزایش توان اقتصادی خود محقق خواهد کرد. مطالعات نشان می‌دهد که در میان‌مدت، اقتصاد هندوستان به سریع‌ترین رشد اقتصادی بین کشورهای جهان دست پیدا خواهد کرد. به همین نسبت طی این مدت زمان، دیگر شاخص‌های اقتصادی هندوستان نیز با رشد و جهش چشمگیری روبه‌رو خواهند بود.

با ورود نارندرا مودی به عرصه سیاست هند موج اصلاحات اقتصادی هم آغاز شد که توانست امید را به هند باز گرداند. بر اساس آمار ورود مودی به عنوان نخست‌وزیر از ماه مه‌2014 موجی از خوش‌بینی را در میان مردم هند ایجاد کرده است. «موسسه شاخص اعتماد اولدمن» در این زمینه گزارش داد که میزان اعتماد مردم هند به نهادهای این کشور در حالی نسبت به سال گذشته (2014) افزایش یافته که رقم کلی اعتماد مردم در جهان رو به کاهش بوده است. بر همین اساس، روپیه هند به دلیل خوشبینی‌ها در مورد جذب سرمایه‌گذاری بیشتر، در ماه ژانویه گذشته بهترین عملکرد را در میان ارزهای آسیایی داشت نخستین فاز اصلاحات اقتصادی مودی دولت هند افزایش کنترل دولت بر قیمت گازوییل را کاهش داد و در مقابل برنامه افزایش قیمت گاز طبیعی را اجرا کرد. آسوشیتدپرس در این رابطه نوشت که قیمت پایین گازوییل و افزایش اندک قیمت گاز داخلی به مودی کمک کرده تا وعده‌های انتخاباتی خود مبنی بر رونق اقتصادی را محقق کند.

بر اساس آمار موجود هند از دهه 1980 میلادی تاکنون کمترین رونق اقتصادی خود را تجربه می‌کند و مودی امیدوار است که با فراهم کردن حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور موجب رونق اقتصادی هند شود.

البته مودی اصلاحات دیگری را نیز برای بهبود وضعیت هند انجام داده که یکی از معروف‌ترین آنها کمپین «کلین ایندیا» (هند را تمیز کنید) است. مودی در تبلیغات انتخاباتی خود رشد و شکوفایی اقتصادی و احیای سومین اقتصاد آسیا و انجام اصلاحات فراگیر را به مردم وعده داده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر