لندن، نخستین بازار خارجی یوآن

۱۳۹۴/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۱۱۰

گروه جهان

رییس‌جمهوری چین برای نخستین‌بار در یک دهه گذشته به انگلیس سفر می‌کند. شی جین‌پینگ، رییس‌جمهوری چین، در شرایطی برای گفت‌وگو درباره همکاری‌های تجاری و هسته‌ای به انگلیس می‌رود که به‌گفته دیپلمات‌ها، پکن نگران پیامدهای خروج احتمالی انگلیس از اتحادیه اروپا است. پروژه‌های خطوط ریلی و همکاری‌های مالی و تجاری از جمله موضوعات دیگری است که قرار است در این سفر مطرح شود. روزنامه فایننشال تایمز نوشته است: «این سفر برای پکن فرصتی خواهد بود تا در آینده اوراق قرضه دولتی به یوان در لندن منتشر کند و به این ترتیب لندن به نخستین بازار مالی خارج از چین که اوراق قرضه به یوان عرضه می‌کند، تبدیل خواهد شد.»

به گزارش رسانه‌های چینی، در سه سال گذشته لندن و نهادهای مالی آن یکی از مراکز جذب سرمایه‌های مالی چین و مرکزی برای داد‌و‌ستد با یوآن بوده است و این موضوع نشان می‌دهد روابط تجاری میان انگلیس و چین بسیار عمیق است.

به اعتقاد تحلیلگران، هر روز تعداد بیشتری از بانک‌های چینی فعالیت خود را در لندن شروع می‌کنند و شرکت‌های انگلیسی هم خواهان دستیابی به بازار چین هستند. به گزارش رسانه‌های چینی، اوایل هفته جاری بانک ساخت‌وساز چین نخستین مجموعه از اوراق مشارکت خود را در لندن به ارزش یک میلیارد یوآن معرفی و به فروش رساند. بانک چین هم اخیرا فعالیت خود را در لندن شروع کرده است. همچنین ورود شمار زیادی از جهانگردان چینی به انگلیس تحرک جدیدی را در بخش خرده‌فروشی‌های انگلیس ایجاد کرده است. آمارهای موجود هم نشان می‌دهند که روابط تجاری میان چین و انگلیس در مقایسه با کشورهای دیگر اروپایی مقام اول را داشته است.


آغاز «عصر طلایی» لندن ـ پکن

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده، از نکات مهم این سفر سخنرانی مهمی است که رییس‌جمهور چین قرار است درباره سیاست داخلی و خارجی چین در لندن ایراد کند. این دیدار 10سال پس از سفر هو جین‌تائو، رییس‌جمهور سابق چین از انگلیس صورت می‌گیرد. سخنگوی وزارت خارجه چین گفته سفر شی جین پینگ به انگلیس به دعوت ملکه «الیزابت دوم» بوده و قرار است از ۱۹ تا ۲۳ اکتبر به طول می‌انجامد. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، نیز این دیدار را آغاز «عصر طلایی» روابط لندن ‌ـ ‌پکن خوانده است.


حمایت از شرکت‌های چینی

شی جین‌پینگ در آستانه سفر خود با تاکید بر حمایت پکن از شرکت‌های چینی که در حوزه انرژی هسته‌ای یا خصوص سریع‌السیر فعالیت می‌کنند از انگلیس و کشورهای دیگر خواسته تا از تعصب به خرج دادن در همکاری با شرکت‌های چینی به دلیل حمایت پکن از آنها، خودداری کنند. رییس‌جمهوری چین در این باره گفته است: «رقابت برای رشد یک کسب و کار ضروری است و هیچ‌کس بازار را به رقبای خود واگذار نمی‌کند. ما امیدواریم که چنین رقابتی خوش‌خیم و بازارمحور باشد. نباید هیچ دیوار نرده‌یی یا شیشه‌یی به عنوان موانع غیراقتصادی در این مسیر وجود داشته باشد.

گفته شده، یکی از قراردادهایی که امکان دارد در این سفر میان دو کشور امضا شود، سرمایه‌گذاری 16 میلیارد پوندی (25میلیارد دلاری) چین در پروژه نیروگاه هسته‌یی است که در جنوب غرب انگلیس در حال احداث است. به گزارش خبرگزاری رویترز، چین امیدوار است که بتواند تکنولوژی‌های هسته‌یی خود را به کشورهای غربی بفروشد. در حالی که منتقدان می‌گویند حمایت دولت چین از شرکت‌های این کشور، از جمله تامین مالی ارزان، باعث می‌شود که رقابت‌های تجاری چندان عادلانه نباشد.

شی جین‌پینگ ضمن حمایت از این سیاست پکن گفته است: «حتی تحت شرایط بازار نیز، کشورها به شکل‌های مختلف از رشد شرکت‌های خود حمایت می‌کنند و نباید به چنین اقداماتی برچسب «یارانه دولتی» زد.»

نگرانی درباره رشد اقتصادی چین

شی جین‌پینگ اعتراف کرده که کاهش رشد اقتصادی چین یک نگرانی است. وی در این باره گفته است: «از آنجایی که اقتصاد چین به آهستگی در حال پیوستن به بازارهای جهانی است، پکن نمی‌تواند از عملکرد بد و ضعیف اقتصاد جهان در امان بماند. ما هم نگران اقتصاد چین هستیم و به سختی تلاش می‌کنیم تا به این مساله رسیدگی کنیم. ما همچنین نگران کاهش رشد اقتصادی جهان نیز هستیم که اقتصاد تمامی کشورها از جمله کشورهای در حال توسعه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

به گزارش رویترز، دیوید کامرون در آستانه سفر رییس‌جمهوری چین به انگلیس با اعلام اینکه صادرات انگلیس به چین در دهه گذشته چهار برابر شده، نگرانی‌ها درباره کندی رشد اقتصادی دومین اقتصاد جهان را کم اهمیت خوانده و گفته است که رشد اقتصادی چین ادامه خواهد داشت.

بر اساس آمار و اطلاعات دولت چین، واردات این کشور در ماه سپتامبر کاهش شدیدی را تجربه کرده‌ که این امر فشار بیشتری را در زمینه کاهش رشد اقتصادی بر سیاست‌گذاران وارد

می‌کند. به گزارش گاردین، هر چند میزان صادرات در سال گذشته در همین دوره کمتر از آنچه انتظار می‌رفت و به میزان 3. 7درصد کاهش یافت اما ارزش واردات پس از 11ماه متولی همچنان در نوسان و کاهش 20درصدی است. اطلاعات به دست آمده از مقامات دولتی نشان می‌دهد در ماه سپتامبر نسبت به یک سال قبل، واردات

20. 4درصد سقوط کرده است. این مشکل در بازار سهام چین نیز خود را نشان داده است.

برخی کارشناسان معتقدند این مساله به دلیل تغییر مدل اقتصادی چین از صادرات به خارج به مدل مصرف داخلی روی داده است.

با این حال، دولت چین تلاش کرده است که با تزریق برخی از مشوق‌ها مانع صدمات به بازار سهام چین شود؛ صدماتی که در ماه‌های گذشته در قالب سقوط شاخص‌های بازار سهام در این کشور دیده شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر