بازار حمل‌و‌نقل

۱۳۹۴/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۰۹۸

ورود ۱۵ فروند هواپیمای جدید

تعادل قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل از برنامه‌ریزی برای ورود هواپیماهای جدید به کشور تا پایان سال میلادی ۲۰۱۵ خبر داد. اصغر فخریه‌کاشان با اشاره به آخرین اقدامات وزارت راه و شهرسازی در حوزه نوسازی ناوگان هوایی کشور گفت: نوسازی ناوگان هوایی یکی از اولویت‌های نخست این وزارت‌خانه در حوزه صنعت حمل‌و‌نقل هوایی است بنابراین در راستای نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل هوایی کشور درحال مذاکره هستیم و توافقات اولیه‌یی نیز برای خرید ۱۵فروند هواپیمای جدید انجام شده است. قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل درباره زمان ورود این هواپیماها به کشور گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها و مذاکرات انجام شده، قرار است این تعداد هواپیما تا پایان سال میلادی ۲۰۱۵ وارد کشور ‌شوند. فخریه‌کاشان با اشاره به دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری مبنی‌بر ممنوعیت ورود هواپیماهایی با عمر بیش از ۱۵سال افزود: قطعا این دستورالعمل رعایت شده حتی ما به دنبال ورود هواپیماهای با عمر ۵ سال هستیم. وی همچنین درباره آخرین اقدامات برای سرمایه‌گذاری در توسعه فرودگاه‌های کشور از مذاکره اولیه با یک شرکت فرودگاه‌ساز اروپایی برای مشارکت در توسعه فرودگاه‌های کشور خبر داد و گفت: این شرکت آمادگی خود را برای فعالیت در زمینه توسعه فرودگاه‌های ایران اعلام کرده که در مرحله اول توسعه فرودگاه‌های امام، مشهد و اصفهان در دستور کار است. قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده ظرفیت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تا سال ۲۰۳۷ باید به حدود ۴۰ میلیون مسافر در سال برسد.


وام کم‌‌بهره دولت برای سرمایه‌گذاران حمل‌‌و‌نقل

ایسنا یک کارشناس صنعت هواپیمایی با اشاره به محورهای گسترده‌یی که برای ایرلاین‌ها هزینه‌ساز هستند، تاکید کرد: برای خروج صنعت حمل‌ونقل از عرصه رکودی باید برای تمام این هزینه‌ها فکری کرد. علیرضا بحیرایی با اشاره به پیچیدگی بسیار زیاد صنعت حمل‌ونقل در قیاس با بعضی از دیگر بخش‌های اقتصادی تاکید کرد: تنها در صنعت هواپیمایی بسیاری از ایرلاین‌ها مجبورند هزینه‌هایی را متحمل شوند که هرچند چندان پیدا نیست اما برای آنها مشکلات اقتصادی فراوانی را به وجود آورده و انتظار می‌رود در برنامه‌های خروج از رکود دولت مورد توجه قرار گیرد. وی ادامه داد: مالیات بر ارزش‌افزوده، هزینه تردد در حریم هوایی کشور، خدمات فرودگاهی، هزینه خدمات ارائه شده به مسافران، هزینه تامین کادر متخصص، قیمت سوخت و تعمیر و نگهداری هواپیما تنها چند محور از هزینه‌هایی است که ایرلاین‌ها باید برای آن فکری کنند. این کارشناس صنعت هواپیمایی با بیان اینکه شرایط سخت صنعت حمل‌ونقل در سال‌های گذشته باعث شده بسیاری از سرمایه‌گذاران دیگر رغبتی برای ورود به این بازار نداشته باشند، تصریح کرد: فرسودگی هواپیماها در کنار نرخ‌های تکلیفی برای بلیت باعث شده شرایط دشوار شود و از این‌رو بسیاری از فعالان این عرصه امیدوارند در صورت آزاد‌سازی نرخ بلیت هواپیما بخشی از هزینه‌های این حوزه جبران شود. بحیرایی با ابراز امیدواری نسبت به تاثیر‌گذاری وام‌های جدید بانکی در بهبود اوضاع سرمایه‌گذاری کشور توضیح داد: سود بالای تسهیلات و دشوار بودن بازپرداخت آنها علت اصلی ناتوانی ایرلاین‌ها در استفاده از وام‌های بانکی بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر