ضریب خوداتکایی گندم به 85 درصد رسید

۱۳۹۴/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۰۸۶

ایسنا مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال زراعی 94-93 ضریب خوداتکایی گندم درکشور 85درصد بود که پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال زراعی جدید افزایش یابد. اسفندیاری‌پور، مشاور وزیر جهاد کشاورزی درهمایش کشت پاییزه گندم که با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین، معاونان، مدیران این سازمان و گندمکاران در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: ثبات و پایداری تولید در تنوع کشت محصول است و به همین خاطر توصیه می‌شود درکنار کشت گندم، کشت کلزا و حبوبات نیز اهمیت داده شود. با اقدامات فنی داخل مزرعه می‌توان میزان تولید در واحد سطح را افزایش داد که افزایش تولید با سیاست‌گذاری حمایت‌ها و برنامه‌ریزی امکان‌پذیر است. مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: سعی کرده‌ایم تا حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها از کشاورزان در زمان و مکان مناسب دراختیارشان قرار گیرد تا بتوانند از این امکانات در بخش کشاورزی به خوبی استفاده کنند. 2144میلیارد تومان تسهیلات برای کشت گندم دیم و آبی تخصیص داده شده که دراختیار کشاورزان مناطق قرار گرفت.

اسفندیاری‌پور به کیفیت گندم‌های تولیدی اشاره کرد و گفت: کیفیت گندم‌های داخلی کشور بسیار مطلوب است و کیفیت در امنیت غذایی و به ویژه در گندم که محصول استراتژیک است، تاثیر بسزایی دارد. کاهش سبوی‌گیری درگندم در ارتقای کیفی امنیت غذایی نقش دارد. 8میلیون و80هزار تن گندم تاکنون از کشاورزان کشور خریداری شده است.

وی عوامل موثر در بهره‌وری بیشتر این محصول را تغذیه گیاهی، مدیریت مصرف آب، بستر کشت، کنترل علف‌های هرز و آفات، کنترل بیماری‌ها، مدیریت برداشت و استراتژی‌های بازار برشمرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر