تولید بدون کاهش نرخ سود بانکی جان نمی‌گیرد

۱۳۹۴/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۰۵۸

اکبرترکان مشاور عالی رییس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد، بزرگ‌ترین تهدید بازار سرمایه را بازار پول دانست و گفت: کار امروز بانک‌ها در تعارض با تولید است و اکثر قراردادهای آنها مشارکت نیست.

به گزارش تسنیم، اکبر ترکان گفت: آنچه باعث موفقیت بورس می‌شود و رییس‌جمهور هم به آن اشاره کرد، مهار تورم و کاهش سود بانکی است، اکنون آنچه بر ضد بورس عمل می‌کند، سود بانکی است و تا زمانی که نرخ بازدهی در بازار پولی از بازار سرمایه بیشتر باشد، نمی‌شود سرمایه‌گذاری را توسعه داد.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد گفت: کار امروز بانک‌ها در تعارض با تولید است و اکثر قراردادهای آنها مشارکت نیست.

وی سپس ضرورت بازگشت به قراردادهای اصلی در بانک‌ها را خاطرنشان کرد و افزود: اینکه بانک‌ها ورشکسته نشده‌اند بیانگر این است که بانک‌ها شریک نیستند و ما باید به قراردادهای اصلی که مشارکت است، برگردیم؛ یعنی وقتی صنعتگر ضرر می‌کند، شریک او هم ضرر کند. آن چیزی که جریان بین بازار پول و سرمایه را تنظیم می‌کند، نرخ بهره بانکی است.

وی اضافه کرد: همچنین قدرت خرید مردم درخصوص کالاهای بادوامی که صنعتگران در داخل کشور تولید می‌کنند، به دلیل رکود اقتصادی در دوره گذشته کاهش یافته است. در نتیجه میزان خرید کالاهای بادوام هم پایین آمده و انبارهای برخی شرکت‌ها و کارخانجات از کالا انباشته شده است.

به گفته ترکان، قرار است در آینده‌یی نزدیک با دادن اعتبار خرید به مردم ترتیبی داده شود که بتوانند از کارت‌های خود کالاهای بادوام را به اقساط خریداری کنند و به این ترتیب قدرت خرید مصرف‌کننده بالا برود و کالای تولید شده در شرکت‌ها و کارخانجات هم به فروش برسد و موجب گسترش تولید شود.

ترکان افزود: با تصمیم رییس‌جمهور دو اتفاق مهم رخ خواهد داد: یکی اینکه طرح‌های عمرانی به‌شدت تقویت می‌شوند. دوم اینکه اوراق تازه منتشر شده بدهی، باعث می‌شود که بخشی از بدهی دولت به پیمانکاران پرداخت شود و بخشی از بدهی‌ها با مطالبات تسویه شود که این خیلی مهم است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر