چالش‌های پنج‌گانه بخش کشاورزی

۱۳۹۴/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۰۵۵

گروه بازرگانی

چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی از دیدگاه فعالان اقتصادی با یکدیگر متفاوت است. برخی بر این باورند که تکنولوژی در این بخش، رویایی فراموش شده است و برخی دیگر کاهش سرمایه‌گذاری را مشکل تازه‌یی بخش کشاورزی می‌دانند. مهدی معصومی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بر این باور است که مهم‌ترین چالش بخش کشاورزی در یک ماه اخیر به چند مورد تقسیم می‌شود و نمی‌توان تنها به یک مورد خاص اشاره کرد. او معتقد است مازاد تولید در بخش طیور یکی از مشکلاتی است که برای تولیدگنندگان دردسر ایجاد کرده و باعث شده که فضای رقابتی نامتوازنی میان تولیدکنندگان در جهت فروش محصولات‌شان ایجاد شود. همچنین معصومی معتقد است که در بخش کشاورزی کمبود نقدینگی و معوقات بانکی سد راه کشاورزان و تولیدکنندگانی است که تاکنون نتوانسته‌اند برای آن تدبیری بیندیشند و همچنان بلاتکلیف مانده‌اند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه با اشاره به مازاد تولید در مرغ و تخم‌مرغ اظهار کرد: در بخش طیور، مرغ و تخم‌مرغ حدود یک‌سال است که مازاد تولید داریم و همین موضوع یکی از دغدغه‌هایی است که در بخش دامداری وجود دارد که باعث می‌شود قیمت فروش محصولات بسیار پایین‌تر از قیمت‌های مصوبه‌یی باشد که مورد تایید دولت قرار گرفته است. او در ادامه افزود: این در حالی است که در بخش دام به دلیل اینکه توانایی قدرت خرید مردم کاهش یافته نیز مازاد تولید وجود دارد و می‌توان یکی دیگر از دغدغه‌های پیش روی بخش کشاورزی به شمار آید. نماینده کمیسیون (IEC) بین‌المللی تخم‌مرغ در ایران ادامه داد: در صنعت طیور مزیت نسبی داریم اما تاکنون سیاستی برای صادرات نداشته‌ایم چراکه سیاست دولت هیچ‌گاه بر مبنای صادرات نبوده است اما اگر فضا برای تصمیم‌سازی بخش خصوصی باز شود، این امکان فراهم خواهد شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران آنفلوآنزا را یکی دیگر از مشکلات بخش طیور دانست و گفت: در بخش طیور یکی از مشکلاتی که وجود داشت و ما با آن دست وپنجه نرم کردیم مشکل آنفلوآنزا بود که در حال حاضر توانستیم این مشکل را حل کنیم، اما اگر در آینده این مشکل به خوبی مهار نشود احتمال خطر آن وجود دارد. او ادامه داد: این در حالی است که اگر نتوان به خوبی این معضل را مهار کرد باید منتظر یک زیان بسیار بزرگ در 3 ماهه سوم و چهارم سال بود که دامداران باید آن را متحمل شوند که جای بسی نگرانی است.


گله‌مندی از کمبود نقدینگی و معوقات بانکی

معصومی بر این باور است که کمبود نقدینگی و معوقات بانکی هنوز هم در راس بزرگ‌ترین مشکلات بخش کشاورزی هستند. او در ادامه یادآور شد: در سایر بخش‌های کشاورزی و در جلساتی که در اتاق بازرگانی برگزار شده است تقریبا تمام افراد در بخش صنایع غذایی و کشاورزی از کمبود نقدینگی، معوقات بانکی و اینکه توان خرید مردم کاهش دارد، گله‌مند بودند.

او اظهار کرد: تولیدکنندگان بسیاری از محصولات را تولید کرده‌اند که روی دست‌شان مانده است یا مجبور بوده‌اند که با قیمت‌های بسیار پایین به فروش برسانند و همین موضوع رقابت نامتوازنی در بازار ایجاد کرده، به همین دلیل برخی‌ها به دلیل نداشتن نقدینگی اجناس خود را زیر قیمت تعیین شده می‌فروشند. معصومی افزود: جمع‌بندی موضوعاتی که عنوان کردم، مشکلاتی است که تمام صنوف در صنایع غذایی با آن درگیر هستند البته سایر صنایع نیز این مشکلات را به خوبی لمس می‌کنند و تنها در بخش کشاورزی وجود ندارد.


تعیین عوارض ناگهانی گندم

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران عوارض ناگهانی وضع شده بر گندم را یکی دیگر از مشکلاتی دانست که یقه بخش کشاورزی را گرفته است. او در ادامه اضافه کرد: موضوع دیگری که باید آن را مطرح کرد، عوارضی است که روی گندم به صورت ناگهانی و بدون برنامه وضع شد. معصومی اظهار کرد: مشکل اصلی این است که عوارضی تقریبا 20درصدی روی گندم وارداتی وضع کرده‌اند، قوانین عطف به ماسبق شده که حتی کالاهای که در انبار بودند و تا پیش از این گشایش اعتبار شده بود، هم مشمول شده است و همین موضوع دغدغه‌یی بسیار بزرگ برای مصرف‌کنندگان گندم که تعداد آنها هم بسیار بی‌شمار است و شامل تولیدکنندگان کیک و کلوچه، ماکارونی و نشاسته که اکثر آنها هم صادرکننده هستند، ایجاد کرده است. عضو هیات‌مدیره انجمن طیور ایران درمورد قیمت‌گذاری محصولات خاص نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد نگرانی‌هایی است که درمورد قیمت‌گذاری محصولات خاص وجود دارد که البته در جلسات اخیری که در این مورد برگزار شده تا حدودی برطرف شده است. او یادآور شد: قرار بر این است مصوبه مورد نظر ابلاغ شود و فقط در تعدادی از کالاها قیمت‌گذاری دولتی صورت گیرد و در سایر کالاها قیمت‌گذاری‌ها توسط خود صنوف انجام شود. او اضافه کرد: البته این موضوع نظرات مخالف و موافقی دارد و خیلی‌ها از فعالان اقتصادی بر این باورند، زمانی که در تولید یک محصول مانند شیر، مرغ و تخم‌مرغ مازاد تولید وجود دارد نباید قیمت‌گذاری دستوری وجود داشته باشد و باید قیمت‌گذاری‌ها از روی آن محصول برداشته شود.


برخی از مشکلات لاینحل است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ارتباط بخش خصوصی با دولتی‌ها را در شرایط فعلی بسیار مطلوب دانست و گفت: ارتباط بخش خصوصی با دولتی‌ها به خوبی برای گوشزد کردن نکات مهم و مشکلات وجود دارد و می‌توان گفت در جهت نزدیک شدن دیدگاه‌ها نیز گام‌های بسیاری برداشته شده است. او افزود: بخش خصوصی‌ها در بخش کشاورزی، با سیستم‌های دولتی در ارتباط هستند و در برگزاری کمیسیون‌های تخصصی اتاق معاونان جهاد کشاورزی نیز به‌طور مستمر حضور دارند و مرتب در جریان مسائل و مشکلات ما قرار می‌گیرند، این در حالی است که تمام مشکلات را دولتی‌ها می‌دانند اما برخی از مشکلات غیرقابل حل است و در واقع از دولت قبل برای ما به جا مانده‌اند و نمی‌توان یک‌شبه آنان را حل کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر