اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۵۹۳

همکاری 7 میلیون دلاری کابل و کویت

«اکلیل حکیمی» وزیر امور مالی افغانستان، قرارداد کمک بلاعوض به ارزش ۷میلیون دلار را در جلسات سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی که در لیما پایتخت پرو برگزار می‌شود، با «هیشم الوقایان»، معاون وزیر امور اقتصادی کویت امضا کردند. در این جلسات وزیر امور مالی برنامه‌های زیربنایی دولت برای جلب کمک‌های طولانی‌مدت دولت افغانستان را ارائه کرد. همچنین روی برنامه اصلاحی حکومت پس از نشست هیات عالی‌رتبه و آمادگی‌ها برای جلسات دیگری که در آینده در وارسا و بروکسل برگزار می‌شود، صحبت کردند.


اعتراض در کردستان عراق به‌خاطر بن‌بست اقتصادی

در اقلیم خودمختار کردستان عراق، معترضان در سومین روز خشونت و ناآرامی با پرتاب سنگ به دفاتر حزب دمکرات کردستان در سلیمانیه حمله کردند. به گزارش رویترز، تظاهرات روز اول اکتبر در پی افزایش نارضایتی عمومی در منطقه که با بحران اقتصادی دست به گریبان است، آغاز شد. معلمان و دیگر کارکنان بخش‌های دولتی به خیابان‌ها ریختند و خواهان دریافت حقوق‌های عقب‌افتاده شدند. در سلیمانیه، معترضین به یک شبکه رسانه‌یی کرد که به حزب دموکرات کردستان نزدیک محسوب می‌شود، حمله کردند. رویترز می‌گوید: ناآرامی شکاف‌های سیاسی عمیق و دیرینه در منطقه را بازتاب می‌دهد. در آنجا دوحوزه مشخص نفوذ وجود دارد. بن‌بست بر سر ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم که ۲۰ آگوست به پایان رسید، جناح‌های سیاسی کردستان را قطبی ساخته و بحران اقتصادی را تشدید کرده است. بحران در اوائل ۲۰۱۴ و زمانی آغاز شد که بغداد اعتبارات مالی برای منطقه را کاهش داد.


صدور گاز قزاقستان به اوکراین

وزیر انرژی اوکراین از علاقه‌مندی قزاقستان برای صدور نفت، گاز و اورانیوم به اوکراین از طریق خط آهن قفقاز جنوبی خبر داد. به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، ولادیمیر دمچیشین گفت: «دولت قزاقستان برای انجام مذاکراتی برای تامین محصولات نفتی، میعانات گازی و کنسانتره اورانیوم با اوکراین ابراز تمایل کرده است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر