هشدار به جهان؛ احتمال سقوطی دیگر

۱۳۹۴/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۵۸۸

گروه جهان

صندوق بین‌المللی پول در پایان نشست سالانه خود در لیما به بانک‌های مرکزی هشدار داده که اقتصاد جهانی با خطر سقوطی دیگر مواجه است، مگر اینکه آنها به حمایت از رشد اقتصادی از طریق نرخ‌های بهره پایین ادامه دهند. این درحالی است که کارشناسان با هشدار نسبت به ادامه سیاست‌های تسهیل کمی از ناتوانی بانک‌های مرکزی در حفظ اقتصاد جهان در سال‌های آینده خبر داده‌اند.

ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا، نیز در حاشیه نشست بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول از ادامه اختلاف‌نظر بر سر سیاست‌های پولی این اتحادیه با امریکا خبر داده است. به گزارش شینهوا، ماریو دراگی دلیل اختلافات سیاست‌های پولی بین امریکا و اتحادیه اروپا را ناشی از روند بهبودی در اوضاع پولی امریکا و بی‌ثباتی در روند رشد کشورهای اروپایی توصیف کرد.


اختلافات بروکسل و واشنگتن

وی در حاشیه نشست‌های سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در لیما گفته است، باوجود کاهش نگرانی‌های عمده پولی در اروپا، رهبران واشنگتن و اروپا همچنان بر سر سیاست‌های پولی اختلافات زیادی دارند که ادامه این‌گونه دیدگاه‌ها در آینده می‌تواند چالش‌برانگیز شود. رییس بانک مرکزی اروپا توسعه اقتصادی، تقویت یورو و کاهش بهای تولیدات و کالا به‌ویژه بهای نفت را از مهم‌ترین دلایل کاهش مشکلات پولی در اروپا توصیف کرده است. دراگی همچنین تاکید کرده که تحولات ناشی از کاهش روند رشد اقتصادی در اقتصاد بازارهای نوظهور سبب بروز خطرات جدید در چشم‌انداز فعالیت‌های اقتصادی منطقه یورو شده است. وی هشدار داد، درصورتی که این‌گونه نگرانی‌ها کاهش نیابد و همچنان ادامه یابد، منطقه یورو ناگزیر است در سیاست‌های کیفی پولی خود تجدیدنظر یا آنها را تعدیل کند. رییس بانک مرکزی اروپا گفت کشورهای عضو این اتحادیه باید از ابزار موجود شامل سیاست‌های تعدیلی در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی استفاده و آنها را بازنگری کنند. وی به‌منظور مقابله و مقاومت در برابر شوک‌های اقتصادی جهانی از رهبران منطقه یورو، اجرای بسته‌های اصلاحات را خواستار شد. ماریو دراگی همچنین کندی رشد اقتصادهای نوظهور را تهدیدی جدید برای اقتصاد اروپا توصیف کرده است. دراگی گفته است: «با پدیدار شدن خطرات اینچنینی، سیاست‌گذاران آماده هستند از تمامی ابزار در دسترس استفاده کنند و درصورت لزوم ابعاد و طول مدت اجرای برنامه خرید دارایی‌ها را نیز افزایش دهیم.» این مقام اروپایی تاکید کرده که کشورها باید نسبت به تاثیر هزینه‌های بالای استقراض هوشیار باشند.

ناتوانی بانک‌های مرکزی

رییس بانک مرکزی اروپا در شرایطی از ادامه اختلاف با امریکا و ادامه سیاست‌ فعلی پولی خبر داده که رویترز طی گزارشی از ناکارآمدی بانک‌های مرکزی در حفظ اقتصاد جهان گفته است.

در این گزارش آمده است، در سال2008 بانک‌های مرکزی جهان به رهبری فدرال رزرو سیستم نجات مالی را پیش گرفتند. اکنون بعد از گذشت هفت سال و صرف هزاران میلیارد دلار نه تنها جوابی نگرفته‌اند بلکه ممکن است که تهدیدهای به‌مراتب بزرگ‌تری را متوجه اقتصاد جهان کنند. کارشناسان اقتصادی گروه ترتی در گزارشی که اخیرا منتشر شده، هشدار داده‌اند که نرخ بهره صفر و چاپ اسکناس برای احیای رشد اقتصادی کافی نیست.

در این گزارش آمده بود: «بانک‌های مرکزی معتقدند هدف از اقدامات آنها خرید زمان برای دولت‌ها و درنهایت حل بحران‌هاست... اما زمان درگذر است و برنامه‌هایی چون خرید اوراق قرضه هزینه‌های خود را داشته‌اند... تزریق پول ارزان سبب تورم در دارایی‌هایی نظیر سهام و مسکن در بسیاری از کشورها شده و در تحریک رشد اقتصادی ناتوان بوده است. باتوجه به اینکه برآورد می‌شود که رشد اقتصادی روند کاهشی داشته باشد و پول ارزان، قدرت نفوذ شرکت‌ها را افزایش داده است، شبح افتادن در دام بدهی در کمین کشورهای پیشرفته است.» رویترز می‌نویسد، فدرال رزرو امریکا به برنامه خرید اوراق قرضه خود در سال2014 پایان داد و این احتمال می‌رفت که در ژوئن2015 نیز نرخ بهره خود را افزایش دهد. اما پایان 10سال نگه داشتن نرخ بهره در حدود صفر درصد کار بسیار دشواری بود. اکنون نیز بازار در انتظار افزایش احتمالی نرخ بهره در ماه مارس2016 است. بانک مرکزی انگلیس نیز افزایش نرخ بهره را به تاخیر انداخته است. درحالی که به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی اروپا به‌دنبال اجرای دور جدید از سیاست‌های تسهیل کمی است. بانک مرکزی ژاپن هم از سال2001 میلادی تاکنون به‌نوعی در همین سیاست‌های تسهیل کمی گرفتار شده است. براساس محاسبات رویترز، بانک‌های مرکزی (امریکا، ژاپن، اروپا و انگلیس) به‌تنهایی بیش از 7هزار میلیارد دلار را صرف خرید اوراق قرضه کرده‌اند. در گزارش رویترز آمده است: «واقعیت این است که حتی در یک چشم‌انداز نسبتا مثبت‌تر، بانک‌های مرکزی روزهای بسیار دشواری را برای کنار گذاشتن سیاست‌های تسهیل کمی در پیش دارند و ممکن است که با درخواست برای پایین نگه داشتن نرخ بهره روبه‌رو شوند. همان‌طور که صندوق بین‌المللی پول بارها از فدرال رزرو خواسته نرخ بهره را افزایش ندهد.»

کریستین لاگارد رییس صندوق بین‌المللی پول، گفته خطر سرریز شدن تبعات ناشی از اقدامات بانک‌های مرکزی در امریکا و انگلیس به بازارهای مالی شکننده، در حال افزایش هزینه اعتبارات است. صندوق بین‌المللی پول همچنین از ژاپن و حوزه یورو خواسته طرح‌های‌شان را برای تحریک اقتصادهای بیمار خود از طریق افزایش سیاست‌های تسهیل کمی‌شان ادامه دهند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر