تازه‌خبر

۱۳۹۴/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۵۷۹

10 درصد ایرانی‌ها قربانی اختلالات خواب

مهر| دبیر علمی سی‌ودومین همایش سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: حداقل ۱۰درصد افراد جامعه از یک اختلال خواب بارز بالینی رنج می‌برند که این امر در بهداشت عمومی و سلامت روان جامعه تاثیر منفی دارد.

دکتر میرفرهاد قلعه‌بندی در آستانه برپایی سی‌ودومین همایش سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران که از روز سه‌شنبه ۲۱ مهرماه در بیمارستان میلاد برگزار می‌شود، با اعلام این خبر افزود: با وجود شیوع فراوان اختلالات خواب، متاسفانه اهمیت آن توسط جامعه نادیده گرفته می‌شود. این درحالی است که بی‌خوابی شایع‌ترین اختلال خواب بوده و اختلالات تنفسی حین خواب و سندرم پاهای بی‌قرار از دیگر اختلالات شایع خواب هستند.

وی خاطرنشان ساخت: استرس‌های هیجانی، اضطراب و افسردگی، طلاق، جدایی، افزایش سن، طبقه اقتصادی- اجتماعی پایین، بیکاری، سیکل خواب نامنظم، بیماری‌های جسمانی و روانی، سیگارکشیدن، نوشیدن قهوه و سوء‌مصرف الکل و... به عنوان دلایل بی‌خوابی شناخته شده‌اند.

قلعه‌بندی یادآور شد: میزان بی‌خوابی با بالارفتن سن افزایش می‌یابد و تقریبا یک‌سوم افراد بالای ۶۵سال، کم‌وبیش از بی‌خوابی رنج می‌برند.

دبیر علمی سی‌ودومین همایش سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: به دلیل اهمیت موضوع خواب و اختلالات آن و نیز جایگاه روانپزشکی در تشخیص و درمان مشکلات خواب، انجمن روانپزشکان ایران، امسال اختلالات خواب را به عنوان موضوع اصلی همایش سالانه خود انتخاب کرده است.

وی یادآور شد: به غیر از موضوع اختلالات خواب، دیگر حوزه‌های متنوع روانپزشکی نیز در این همایش مورد بحث قرار می‌گیرد.

به گفته قلعه‌بندی در این همایش پروفسور «نورمن سارتوریس» رییس سابق سازمان جهانی بهداشت و انجمن جهانی روانپزشکان همراه چند میهمان خارجی نیز حضور خواهند داشت.


200 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی از محل تولید داخلی دارو

ایفدونا| معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو گفت: تقریبا هرساله با تولید داخل شدن 30 تا 50 قلم دارو بین 100 تا 200میلیون دلار صرفه‌جویی روی قیمت و هزینه‌های دارویی کشور داریم.

اکبر عبدالهی اصل، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو گفت: 120 شرکت داروسازی درکشور درحال فعالیت است و سالانه حدود 30 تا 50 پروانه جدید به این آمار اضافه می‌شود.

وی گفت: پروانه‌های فعالیت جدید همان پروانه‌هایی هستند که جایگزین سهم داروهای وارداتی می‌شوند. دکتر عبدالهی اصل افزود: شرکت‌های داروسازی کشورمان تقریبا از لحاظ حقوقی دولتی نیست یعنی یا خصوصی یا وابسته به برخی نهادها یا ارگان‌هایی هستند که شبه‌دولتی محسوب می‌شوند.

وی اظهار داشت: 40درصد شرکت‌های داروسازی نیز مربوط به سازمان تامین اجتماعی است.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو در ادامه افزود: تقریبا هرساله با تولید داخل شدن 30 تا 50 قلم دارو بین 100 تا 200میلیون دلار صرفه‌جویی روی قیمت و هزینه‌های دارویی کشور داریم که از سال92 این کاهش اتفاق افتاده و به‌طور کلی می‌توان گفت هرساله بین 100 تا 200میلیون دلار ناشی از تولید داخل شدن بعضی داروهای وارداتی صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت. دکتر عبدالهی اصل در پایان گفت: این صرفه‌جویی به معنای کاهش کل هزینه‌ها نیست چون همین تعداد داروهای جدید نیز وارد بازار دارویی دنیا می‌شود که ما مجبور می‌شویم برخی از آن داروها را وارد کنیم.


ضرورت حفظ شأن مبتلایان به اختلال‌های روانی

ایسنا| اگرچه در بند یک اعلامیه جهانی حقوق بشر تاکید شده که تمام انسان‌ها، آزاد متولد شده و از حقوق برابر برخوردارند اما سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که این اصل درمورد مبتلایان به اختلالات روانی رعایت نمی‌شود.

مطالعات سازمان جهانی بهداشت (WHO) نشان می‌دهد که افراد مبتلا به بیماری‌های روانی اغلب در آسایشگاه‌ها تنها و بی‌کمک رها می‌شوند. بسیاری از این بیماران درمعرض سوءاستفاده‌های جسمی، جنسی و عاطفی قرار می‌گیرند و از حق تصمیم‌گیری محروم هستند.

برهمین اساس سازمان جهانی بهداشت بر آن شده تا با افزایش آگاهی‌ها تضمین‌کننده منزلت و شأن بیماران مبتلا به مشکلات روانی در محیط زندگی‌شان باشد. درگزارش این سازمان آمده است امروزه از هر 10نفر حداقل در یک مورد، نشانه‌هایی از اختلال روان مشاهده می‌شود و نرخ امید به زندگی این بیماران 10 تا 25سال کاهش می‌یابد. همچنین در مقایسه انجام گرفته با جمعیت کلی می‌توان اظهار داشت که احتمال مرگ زودهنگام در مبتلایان به شیزوفرنی، اختلال دوقطبی و افسردگی حتی بالاتر است. به گفته متخصصان، افسردگی فاکتور خطرزای اصلی برای اقدام به خودکشی به خصوص در گروه‌های خاصی از افراد جامعه است.

به گزارش مدیکال دیلی، همچنین علاوه بر تشخیص و درک سلامت روان، ارائه خدمات‌درمانی برابر اهمیت دارد و لازم است امکان دسترسی راحت‌تر به افراد متخصص در این حوزه فراهم شود. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت تنها یک‌درصد از نیروی کارِ جهان درحوزه سلامت روان مشغول هستند و این بدان مفهوم است که نزدیک به نیمی از جمعیت جهان درکشورهایی زندگی می‌کنند که در آنها به ازای هر 100هزارنفر کمتر از یک روانپزشک وجود دارد. همچنین در هند به ازای هر یک‌میلیون فرد مبتلا به اختلال‌های روانی تنها سه روانپزشک وجود دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر