تعادل
معاون ساخت و توسعه راهها با اشاره به جزییات برنامه وزارت راه برای رفع گلوگاههای ترانزیتی کشور گفت: مسیرهای ترانزیتی سنتی کشور احیا میشود. خیرالله خادمی درخصوص رفع گلوگاههای شاهراههای ترانزیتی کشور به «مهر» گفت: در سال گذشته رفع گلوگاههای محور شمال-جنوب یعنی حد فاصل بندرعباس تا بندر انزلی و بندر امیرآباد در دستور کار قرار گرفت که تقریبا به صورت ۴خطه کامل و تفکیک خطوط به اجرا رسید و الان ۴خطه کردن مسیر تهران تا بندرعباس به اتمام رسیده است. وی با اشاره به اینکه کریدور شرقی-غربی که مرزهای شرقی تا غربی کشور را در بر میگیرد یکسری گلوگاه دارد که اینها را هم متمرکز شدیم، افزود: سال آینده این گلوگاههای ترافیکی را هم برطرف کنیم تا حداقل در شبکههای اصلی کشور گلوگاه نداشته باشیم. معاون ساخت و توسعه راهها با اشاره به اینکه این گلوگاه ترافیکی موجب کند شدن ترافیک در برخی مسیرها شده است و ساعتها مردم را درگیر ترافیک میکند، اظهار کرد: برای راحتی مردم بخشهایی از کشور که پیک تردد در طول سال زیاد دارند مانند محورهای منتهی به شمال کشور را اولویت رفع گلوگاهها قرا دادیم تا مردم در ترافیک کمتری بمانند و همراه با ایمنی بالاتر و تصادف کمتری مسیرها را طی کنند. معاون ساخت و توسعه راهها به برنامهریزی برای برخی کریدورهای خاص اشاره کرد و گفت: کریدور غرب کشور که از بندر امام خمینی (ره) شروع میشود و به لرستان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و در نهایت به مرز بازرگان میرسد هم در اولویت رفع گلوگاهها قرار دارد. خادمی با اشاره به کریدورهای شمال- جنوب شرقی کشور که از چابهار به ایرانشهر میآید، افزود: این محور سپس به زاهدان، بیرجند و به سمت مشهد و از آنجا به مرزهای سرخس باجگیران میرسد بنابراین در این کریدورها برای رفع گلوگاهها متمرکز میشویم. وی با بیان اینکه در برخی مقاطع کریدورهای موجود به دلیل نداشتن شبکه بزرگراهی یا آزادراهی ترانزیت روان و ارزان نداریم، ادامه داد: این مقاطع متصل به مرز هستند مانند مسیر مشهد به سرخس یا تبریز به سمت بازرگان یا زاهدان به سمت میرجاوه که این مسیرها نیاز به تبدیل شدن به شبکههای بزرگراهی و آزادراهی دارند. خادمی با اشاره به احیای راه ابریشم برای تبدیل شدن کشور به چهارراه ترانزیتی دنیا گفت: منابع اعتباری نسبت به نیاز در کشور محدود است و مسیرهایی که از کریدور اصلی باقی مانده است توجیه اقتصادی برای سرمایهگذاران ندارد. اما برخی محورها مانند تبریز - بازرگان با حضور سرمایهگذار خارجی درحال انجام است.