عدم رعایت سامانه‌های ایمنی علت سانحه هواپیمای ایران ‌۱۴۰

۱۳۹۴/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۵۷۱

تعادل

حوزه حمل‌ونقل هوایی این روزها روی محور پرخبری طی می‌کند. علی عابدزاده به عنوان رییس سازمان هواپیمایی کشوری دیروز خبری را مبنی بر مشخص شدن بررسی سانحه هواپیمای ایران 140 منتشر کرد و در ادامه عدم رعایت سامانه‌های ایمنی را دلیل این سانحه عظیم عنوان کرد. سانحه‌یی که هنوز پس از گذشت 14ماه در اذهان عمومی به حادثه شهرک آزادی موسوم است و از خاطره‌ها پاک نشده چراکه از 48 سرنشین این هواپیما 39نفر به کام مرگ کشانده شدند؛ 34 بزرگسال، سه کودک کمتر از 12سال، سه کودک کمتر از دوسال، دو خلبان، دو کارشناس فنی، دو میهماندار و دو محافظ پرواز 48 مسافر این هواپیما بودند. صبح روز 19مرداد 1393، یک فروند هواپیمای مسافربری ایران 140 (آنتونف 140، مونتاژ ایران)، به دلیل نقص فنی سقوط کرد و تقریبا همه سرنشینان آن جان باختند. بلافاصله پس از سقوط، رسانه‌ها خبر دادند که نخستین پرواز آزمایشی این هواپیما در سال1378 نیز با سقوط همراه بود و با این حال، با اصرار دولت احمدی‌نژاد، تولید هواپیمایی که پرواز آزمایشی‌اش سقوط کرده، ادامه یافت تا این تولید در فهرست دستاوردهای دولت قرار گیرد. حال با گذشت 14ماه و کش‌وقوس‌های فراوانی که این سانحه با آن مواجه بوده، ریاست تازه منصوب شده سازمان هواپیمایی درباره آخرین جزییات این‌چنین می‌گوید: همه بررسی‌های لازم درمورد سقوط هواپیمای ایران 140 انجام شد‌ و نتیجه تقریبا استخراج شده است. وی با اشاره به تلاش اعضای کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی درباره این سقوط بیان کرد: نتیجه بررسی این سانحه نشانگر این است که باید بر زیرساخت‌های ایمنی، فرآیندهای ایمنی و سامانه مدیریت ایمنی‌ تکیه کنیم. رییس سازمان هواپیمایی افزود: هواپیماها تاییدهای لازم را براساس استانداردهای بین‌المللی برای انجام پرواز اخذ می‌کنند. عابدزاده درباره برخی ادعاها مبنی بر وجود مشکلات فنی کارخانه‌یی در هواپیماهای ایران 140 بیان کرد: هیچ هواپیمایی فی‌نفسه بد ساخته نمی‌شود‌، اما سامانه‌های تامین ایمنی برای هر هواپیما متغیر است. بخشی از این سامانه‌ها را کارخانه سازنده ابلاغ می‌کند، بخشی توسط شرکت‌های هواپیمایی و بخشی دیگر توسط سازمان هواپیمایی کشوری تامین می‌شود. معاون وزیر راه‌وشهرسازی با تاکید بر اینکه این قوانین و سامانه‌ها باید حتما رعایت شوند، بیان کرد: با بررسی سانحه‌ هواپیمای ایران 140سال گذشته مشخص می‌شود که باید ‌‌بیشتر بر رعایت سامانه ایمنی و تقویت سامانه‌های ایمنی تاکید شود تا چنین سوانحی رخ ندهد. کارشناسان صنعت هوایی کشور معتقدند برای جلوگیری از بروز حوادث مشابه سانحه 140، باید از فرصت جدید پیش آمده برای خرید هواپیماهای نو و نوسازی ناوگان هوایی استفاده کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر