سیاست ریاکارانه کمپانی غول نفتی

۱۳۹۴/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۵۴۱


مازیار معتمدی

لس‌آنجلس تایمز

چیزی که اکسان درباره قطب ذوب‌ شونده زمین می‌دانست - در دهه 1990 درحالی که بحث سر تغییرات آب و هوایی داشت داغ می‌شد، یکی از سهامداران ناراضی کمپانی اکسان که از بزرگ‌ترین کمپانی‌های نفتی جهان است از هیات‌مدیره درخواست کرد تا نقشه‌یی برای کاهش انتشار کربن دیوکسید در کارخانه‌های جدیدش طراحی کند. پاسخ هیات‌مدیره این بود: اکسان علم گرمایش جهانی را مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده که به اندازه‌یی شفاف نیست که نیازمند پاسخ عملی سریع باشد. اما در مناطق شمالی کانادا که به قطب شمال نزدیک است، محققان و مهندسان اکسان داشتند به آرامی مساله تغییرات آب و هوایی را وارد برنامه‌ریزی‌های آینده این کمپانی می‌کردند و می‌خواستند ببینند چطور می‌توانند عملیاتی قطب شمال خود را با سیاره‌یی که دارد گرم‌تر می‌شود، وفق دهند. کن کروسدیل محقق یخ‌شناس ارشد اکسان در یک کنفرانس مهندسی در سال 1991 گفته بود: «مسلما هرگونه پروژه بزرگ با طول عمر حدود 30 تا 40سال باید تاثیرات گرمایش جهانی را در نظر بگیرد. این مساله مخصوصا در مورد پروژه‌های قطب شمال در کانادا حقیقت دارد که گرمایش آشکارا روی یخ دریا، کوه‌های یخ، لایه‌های منجمد دایمی و سطح آب دریا تاثیر خواهد گذاشت».

بین سال‌های 1986 و 1992 تیم کروسدیل به تاثیرات مثبت و منفی گرمایش قطب شمال روی عملیات‌های نفتی نگاه کرد. خبر خوب برای اکسان این بود که «گرمایش جهانی بالقوه تنها به بهای کمتر اکتشاف و توسعه نفتی کمک خواهد کرد» اما به این نکته هم اشاره کرد که این پدیده می‌تواند خطرهایی ازجمله سطح بالاتر آب دریا و موج‌های بزرگ‌تر داشته باشد که به زیرساخت‌های موجود و آینده ساحلی و دریایی این کمپانی آسیب می‌رساند. درحالی که تیم کروسدیل داشت درباره تاثیر تغییرات آب و هوایی روی عملیات‌های این کمپانی تحقیق می‌کرد، اکسان داشت سیاستی خلق می‌کرد که اطمینان وقوع گرمایش جهانی را پایین‌تر از حدی که بود، جلوه دهد. اختلاف بین برخورد داخلی و خارجی اکسان نسبت به تغییرات آب و هوایی از دهه 1980 تا اوایل دهه 2000 کاملا در بازبینی صدها مدرک داخلی، چند دهه تحقیقات منتشر شده و ده‌ها مصاحبه‌یی که توسط پروژه گزارشی انرژی و محیط‌زیست دانشگاه کلمبیا و لس‌آنجلس تایمز صورت گرفته، آشکار است.


نیویورک تایمز

از تنها 158خانواده نیمی از پول نقد رقابت 2016 تامین می‌شود- آنها اکثرا سفیدپوست، ثروتمند، مسن‌تر و مذکر هستند؛ آن هم در کشوری که دارد توسط جوانان، زنان و رای‌دهندگان سیاه‌پوست بازسازی می‌شود. در سراسر کشوری گسترده، آنها در مجمع‌الجزایری از ثروت، محله‌های اختصاصی و تعداد محدودی از شهرها زندگی می‌کنند. در کشوری که در گستره‌یی حیرت‌انگیز از صنایع مختلف میلیاردرهای بسیاری خلق کرده، بیشتر آنها در دو زمینه موفق هستند: سرمایه‌گذاری و انرژی. حالا آنها دارند از ثروت وسیع خود در زمین نبرد سیاسی استفاده می‌کنند و تقریبا نیمی از تمام پولی که برای حمایت از نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری جمع شده را تامین کرده‌اند.

تحقیق نیویورک تایمز متوجه شده که تنها 158خانواده و کمپانی‌هایی که صاحب آن هستند یا کنترل‌شان می‌کنند 176میلیون دلار پول در فاز اول کمپین ریاست‌جمهوری اهدا کرده‌اند. آخرین باری که تعداد تا این حد پایینی از افراد و تجارت‌ها تا حد زیادی از پول اولیه کمپین‌ها را تامین کردند به دوران پیش از واترگیت بازمی‌گردد.

تحقیق جاسوسی درباره نماینده امریکایی دارد از هم می‌پاشد- پاییز گذشته، ماموران فدرال وارد خانه و دفتر رابین ال. رافل شدند تا مدارکی مبنی بر این پیدا کنند که او که یکی از اعضای کارکشته نیروهای دیپلماتیک ایالات متحده است، برای پاکستان جاسوسی می‌کند. اما مسوولان رسمی حالا می‌گویند این تحقیقات جاسوسی تقریبا کاملا از هم پاشیده و به این ترتیب وزارت دادگستری باید تصمیم بگیرد خانم رافل را به جرم بسیار سبک‌تر نگه‌داشتن اطلاعات محرمانه در خانه‌اش محکوم کند یا خیر. با این حال در زمانی که این تحقیقات ادامه داشتند، اعتبار خانم رافل که طی چند دهه در چندی از ناآرام‌ترین کشورهای جهان شکل گرفته بود به ‌شدت ضربه دیده است. اگر همانطور که بعضی از مسوولان رسمی می‌گویند انتظارش را می‌کشند، وزارت دادگستری نتواند او را محکوم به جاسوسی کند، این به جدیدترین پرونده‌یی بدل خواهد شد که سازمان‌های قانونی امریکایی آن را عمومی کردند اما نتوانسته‌اند به نتیجه برسند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر