خبر روز

۱۳۹۴/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۵۲۵

رشد 85 درصدی

تولید کاغذ روزنامه

ایسنا دبیر سندیکای تولید‌کنندگان کاغذ و مقوا با بیان اینکه از ابتدای امسال هیچ افزایش قیمتی نداشتیم، گفت: تولید کاغذ بسته‌بندی و چاپ و تحریر کاهش و کاغذ روزنامه افزایش داشته است. در واقع تولید کاغذ روزنامه داخلی حدود 85درصد رشد داشته است. سیدطاهر شبیری درباره رشد تولید کاغذ روزنامه توضیح داد: این افزایش تولید به دلیل قرار‌دادهایی بوده که شرکت‌های تولید‌کننده موفق شدند با مصرف‌کنندگان عمده ببندند اما اگر همین روند تا پایان سال ادامه داشته باشد، مشخص نیست که افزایش تولید در همین میزان باقی بماند. دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا با بیان اینکه کاغذ در دنیا در سه بخش بهداشت، صنعت و فرهنگ مصرف عمده دارد، اظهار کرد: در سال جاری در همه شاخص‌های مصرف کاغذ کاهش تقاضا را می‌بینیم و دلیل عمده آن رکودی است که در بازار تقاضا حاکم است. وی با بیان اینکه درخواست برای خرید کاغذ کاهش یافته است، گفت: طبیعی است که با ایجاد رکود در اقتصاد کشور سه بخش مذکور نیز از رکود ایجاد شده در امان نمی‌ماند و این باعث می‌شود با کاهش تولید، رشد اقتصادی کشور منفی شود. دبیر سندیکای تولید‌کنندگان کاغذ و مقوا با اشاره به شرایط متفاوت تولید کاغذ نسبت به سایر صنایع اظهار کرد: با توجه به اینکه شرایط تولید در بحث کاغذ با سایر صنایع متفاوت بوده و توقف ماشین‌آلات باعث بالارفتن زیاد میزان استهلاک دستگاه‌ها می‌شود، تولید‌کنندگان نمی‌توانند تولید کاغذ را متوقف کنند. وی با اشاره به کاهش تولید انواع کاغذ بسته‌بندی و چاپ و تحریر ادامه داد: انواع کاغذ بسته‌بندی در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از 20درصد کاهش تولید داشته و کاهش تولید کمی را نیز در بخش کاغذ چاپ و تحریر شاهد بوده‌ایم. وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری قیمت هیچ کدام از کاغذهای داخلی افزایش پیدا نکرده است، گفت: تنها کاغذ روزنامه وارداتی در مقطعی بین 50 تا 100تومان گران شد و در این شرایط بازار‌های داخلی نیز بر ثبات قیمت تاکید دارند.


حمایت از R&D

در صنعت لوازم خانگی

ایسنا مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه واحدهای تولیدی باید بخش معقولی از سرمایه خود را به تحقیق و توسعه (R&D) اختصاص دهند، گفت: این بخش باید دو سال جلوتر از بخش تولید کارخانه حرکت کند و وزارت صنعت نیز از این برنامه‌ها حمایت خواهد کرد. عباس هاشمی درباره مشکلات طراحی در برخی محصولات لوازم خانگی کشور اظهار کرد: وزارت صنعت برای برخی از صنایع به صورت پایلوت استراتژی توسعه صنعتی را با کمک تشکل‌های مربوطه و واحدهای تولیدی پیش‌بینی کرده که اهداف بسیار خوبی در آن مطرح شده است. وی افزود: براساس این استراتژی در حوزه لوازم خانگی همکاری با برندهای معتبر دنیا، حمایت‌های سیستم بانکی برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی، خلق منابع تامین مالی جدید غیربانکی و ایجاد رونق در بخش‌های تولید، ‌فروش و صادرات پیش‌بینی شده است که باید پله پله این مراحل را پیش ببریم. مدیرکل دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اهمیت بخش تحقیق و توسعه در صنایع مختلف گفت: در دنیا درصد معقولی از سرمایه‌گذاری‌های واحدهای تولیدی برای بخش تحقیق و توسعه اختصاص پیدا می‌کند که این امر در پیشرفت یک واحد تولیدی بسیار تاثیرگذار است. وی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه هزینه نیست بلکه یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای پیشرفت کالاهای تولیدی است.


تشکیل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی در وزارت صنعت

شاتا وزیر صنعت، معدن و تجارت با صدور حکمی «افروز بهرامی» را به سمت مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی منصوب کرد. محمدرضا نعمت‌زاده در متن حکم انتصابی صادر شده، آورده است: «با توجه به شکل‌گیری فضای بین‌المللی جدید که با تدبیر و پیگیری مقامات عالی کشور و در سایه دیپلماسی سیاسی درحال تکوین است و با به وجود آمدن تعاملات بین‌المللی و امکان سرمایه‌گذاری و همکاری‌های موثر با کشورهای علاقه‌مند وجود خواهد داشت، دفتر سرمایه‌گذاری خارجی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تاسیس می‌شود.» وزیر صنعت، معدن و تجارت از مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی خواسته است با به‌کارگیری خلاقیت‌های شخصی، توان همکاران، مشاوران و صاحب نظران و برای جلب مشارکت سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی مورد نیاز طرح‌های صنعتی، معدنی و تجاری از طریق موسسات پولی و بانکی خارج از کشور اهتمام ورزد.


کاهش سهم فارغ‌التحصیلان در اشتغال صنعتی

فارس سهم صنعت در اشتغال تحصیلکرده‌ها کمتر از 30درصد است و بیشترین تعداد تحصیلکرده‌های دانشگاه‌ها به سمت اشتغال در خدمات می‌روند. پویا علاءالدینی، دانشیار گروه برنامه‌ریزی اجتماعی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران دیروز در دومین روز همایش سیاست‌های صنعتی و تجاری برای صادرات و اشتغال با اشاره به آمار اشتغال در بین تحصیلکردگان دانشگاه‌ها اظهار کرد: طبق آمار تعداد 11میلیون نفر تحصیلکرده و مشغول به تحصیل در کشور داریم ولی با وجود این تحصیلات این افراد نتوانسته‌اند سهم قابل توجهی در سرانه تولید ناخالص داخلی ایجاد کنند. وی افزود: بهره‌وری کل و بهره‌وری نیروی انسانی هم با وجود تعداد بالای تحصیلکردگان در اقتصاد کشور ما به ‌شدت پایین است که باید یکی از دلایل آن این است که یک میلیون نفر از این تعداد همچنان بیکار هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر