الزام به خصوصی بودن شرکت‌های منتخب صادراتی

۱۳۹۴/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۵۱۶



محمدرضا مودودی معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت و رییس ستاد روز ملی صادرات از تغییر زمان برگزاری مراسم روز ملی صادرات خبر داد و گفت: مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات صبح روز سه‌شنبه 28مهرماه سال جاری در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.

او با بیان این مطلب در خصوص شاخص‌های ارزیابی صادرکنندگان برتر گفت: تکمیل زنجیره ارزش به عنوان مهم‌ترین شاخص در ارزیابی شرکت‌های برتر صادراتی در سال جاری در دستور کار قرار گرفته است و حجم صادرات و ارزش افزوده از مهم‌ترین معیارهای انتخاب صادرکنندگان نمونه سال جاری بوده است. مودودی میزان رشد، نوع و تنوع کالاهای صادراتی در گروه‌های مختلف، نوع استراتژی در بازارهای هدف مانند داشتن دفاتری در بازارهای هدف، توسعه برند، کیفیت کالای صادراتی و نوع بسته‌بندی را از دیگر شاخص‌هایی دانست که امسال در ارزیابی پرونده صادرکنندگان مورد توجه واقع شده و براساس آن امتیازبندی شرکت‌ها صورت گرفته است. همچنین شرایطی نیز برای شرکت‌های تولیدی در نظر گرفته شده که الزام به خصوصی بودن، تولید کالاهای مزیت‌دار و عدم بدهی بانکی از دیگر شرایط انتخاب شرکت‌های برتر است.

مودودی با بیان اینکه در ثبت‌نام اولیه 427 متقاضی ثبت‌نام کرده بودند، اظهار کرد: از میان این متقاضیان تنها 234 متقاضی پرونده خود را تکمیل کردند و در مجموع در سه گروه کالایی و دو گروه خدماتی فنی و مهندسی و گردشگری ارزیابی شده و در قالب 20 جلسه کارشناسی پرونده آنان بررسی و کارگروه‌های هیات وزیران آنها را بازنگری کرده است و در نهایت لیست نهایی به دست آمد که در روز ملی صادرات رونمایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه مطابق مصوبه هیات وزیران 50 شرکت باید از میان این شرکت‌ها انتخاب شوند، اظهار کرد: از میان این شرکت‌ها 5شرکت ممتاز و 45 شرکت نمونه صادراتی هستند.

معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت در پاسخ به این پرسش که در سال‌های گذشته برخی شرکت‌های منتخب ماهیت چندان خصوصی نداشته و حتی به کمک‌های دولتی وابستگی داشته‌اند، بیان کرد: در تعریف خصوصی بودن شرکت‌ها آن تعریفی موردنظر است که سازمان ثبت شرکت‌ها تایید می‌کند، البته ممکن است مالک بخشی از سهام آنها شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی بوده یا در سهام برخی از شرکت‌های منتخب بانک‌ها، بیمه‌ها یا تامین‌اجتماعی سهیم باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر