کاهش قدرت خرید ایرانیان در دهه۱۳۹۰ پیامدهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی پرشماری داشته که برخی اطلاعات آن به مرور دراختیار افکار عمومی قرار میگیرد. یکی از پیامدهای سقوط رشد اقتصادی و کاهش قدرت خرید مصرفکنندگان دادن آدرس به کاهش تولید محصولات صنعتی است. بهطور مثال میتوان به سقوط تولید ماشین لباسشویی اشاره کرد که در ۴ماهه اول امسال فقط ۱۵۲هزار دستگاه بوده که ۴۸درصد کاهش نسبت به مدت مشابه پارسال را تجربه میکند. تولید یخچال و فریزر نیز در ۴ماهه منتهی به پایان تیرماه ۳۲۶هزار دستگاه بوده که نسبت به ۴ماهه مشابه ۱۳۹۳ کاهشی معادل ۲۱درصد را تجربه کرده است. تولید انواع تلویزیون تخت نیز کاهش ۳۲درصدی در ۴ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه پارسال به ۳۹۵هزار دستگاه رسیده است. کاهش تولید ۶۴درصدی کنسانتره زغالسنگ، ۳۵درصدی کاشی و سرامیک، ۳۰درصدی کاتد مس و ۱۲درصدی سیمان نشاندهنده شرایط نامساعد صنایع معدنی در ۴ماهه اول سال۱۳۹۴ نسبت به مدت مشابه پارسال است. البته بهرغم کاهش صورت گرفته در تولید لوازم خانگی، انبار تولیدکنندگان مملو از محصول است به طوریکه چندی پیش رئیس اتحادیه تولیدکنندگان اعلام کرد که برای غلبه بر رکود بوجود آمده، این اتحادیه در صدد است تا تخفیف 03 درصدی اعمال کند. در واقع این بخش مهم از صنعتگران داخلی هم با کمبود تقاضای موثر روبهرو هستند که بر تولید آنها نیز تاثیر گذاشته است.