تصویب طرح لغو ممنوعیت صادرات نفت امریکا در مجلس نمایندگان

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۵۰۳

گروه جهان| طرح لغو ممنوعیت صادرات نفت امریکا در مجلس نمایندگان این کشور تصویب شد اما با تهدید وتوی باراک اوباما رییس‌جمهوری این کشور آینده این طرح نامشخص است. به گزارش رویترز، این طرح مورد حمایت «جو بارتون» عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان از ایالت تگزاس با 261رای موافق در برابر 159رای مخالف تصویب شد اما موفق به جلب 290رای موافق مورد نیاز برای بی‌اثر کردن وتوی ریاست‌جمهوری نشد. کاخ سفید هفته گذشته تهدید به وتوی این طرح و تاکید کرده بود که کنگره باید در جهت انتقال امریکا به سمت منابع پاک‌تر انرژی کار کند. دولت امریکا از طرح‌هایی ازجمله پایان دادن به میلیاردها دلار تخفیف‌های مالیاتی شرکت‌های نفتی و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های بادی و خورشیدی و افزایش بهره‌وری انرژی حمایت می‌کند.

کنگره امریکا در سال 1975 و در پی تحریم نفتی کشورهای عربی، ممنوعیت صادرات نفت امریکا را تصویب کرده بود. حامیان طرح لغو ممنوعیت صادرات نفت امریکا بر این باورند که این کار موجب حفظ رونق حفاری‌های نفتی در امریکا می‌شود همچنین به متحدان امریکا کمک می‌کند تا به منبع دیگری برای تامین نفت به جز روسیه و خاورمیانه دسترسی داشته باشند. حامیان همچنین می‌گویند که صدور نفت امریکا به بازارهای جهانی موجب افزایش عرضه جهانی نفت و پایین آمدن قیمت بنزین برای مصرف‌کنندگان امریکایی می‌شود.

صنعت نفت امریکا از تصویب این طرح در مجلس نمایندگان استقبال کرده و «جک جرارد» رییس موسسه نفت امریکا گفت: رای امروز امریکا را وارد مسیر تازه‌یی از امنیت انرژی می‌کند؛ میلیاردها دلار صرفه‌جویی برای مصرف‌کنندگان به دنبال دارد و موجب ایجاد شغل در سرتاسر امریکا می‌شود. وی افزود: تولیدکنندگان امریکایی قادر خواهند شد تا با کشورهایی مانند ایران و روسیه رقابت کنند و امنیت را برای متحدان امریکا به ارمغان آورند. دو طرح مشابه در مجلس سنای امریکا نیز در کمیته‌های مربوطه تصویب شده اما حامیان این طرح‌ها در تلاش هستند تا آرای کافی سناتورهای دموکرات را برای تصویب نهایی آن به دست آورند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر