مرند و ظرفیت‌های بالقوه تولید سرامیک درجه یک

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۹۱

غرفه مرند پر است از صنایع‌دستی؛ از سفال و سرامیک‌های خوش نقش و خوش طرح گرفته تا محصولات چرمی و معرق.

آقای پیرعلی‌لو کارشناس اداره تعاون مرند نخستین نمایشگاه تولیدات روستاییان را جایی می‌خواند که می‌توان با تولیدات سراسر کشور آشنا شد. وی می‌گوید: سفر زیاد کرده‌ام و شاید نیمی از ایران را دیده باشم؛ اما با نیم دیگر ایران در این نمایشگاه آشنا شدم. او نیز تاکید دارد که این نمایشگاه اگر راهی مراکز دیگر استان‌ها نیز شود، کمک می‌کند تا مردم هر استان با جاذبه‌های گردشگری، با امکانات تولیدی و با محصولات روستایی یکدیگر آشنا شوند و بتوانند نیازهایشان را با خرید مستقیم از یکدیگر به نحو مناسب‌تری تامین کنند.

وی می‌گوید: مرند دارای کارخانه تولید گل مصنوعی باکیفیتی بالاست و در حالی که مردم نمی‌دانند چنین تولیدی در داخل کشور صورت می‌گیرد، با قیمتی گران‌تر گل‌های مصنوعی بی‌کیفیت چینی را می‌خرند.

اما نقطه عطف محصولات مرند بی‌تردید سفال و سرامیک است. کارخانه کائولن در این شهرستان این امکان را تولید کرده تا بهترین خاک مناسب برای تولید سرامیک در این شهرستان موجود باشد اما نبودن شرکتی که به تولید کالاهای سفالین و سرامیک اقدام کند، موجب می‌شود تا این کارخانه نتواند با حداکثر ظرفیت خود به تولید بپردازد. حتی میبد به عنوان مرکز تولید سفال ایران کائولن را برای تصفیه راهی مرند می‌کند، اما به دلیل معرفی نشدن این توانمندی‌ها و عدم سرمایه گذاری، تولید در سطح مورد انتظار نیست. این کارشناس تعاون از توریسم روستایی به عنوان یکی از جاذبه‌های بالقوه استان یاد می‌کند و می‌گوید: روستای زنوزق ترکیبی از ماسوله و ابیانه و شبیه هر دو روستای شناخته شده ایران است. روستایی پلکانی با غارها و آبشارها که می‌تواند هر سال پذیرای گردشگران زیادی از سراسر ایران باشد. اتخاذ سیاست‌های موازی اما از موانعی است که می‌تواند مانع رشد یک شهرستان شود. از نظر ایشان ایجاد منطقه آزاد ارس موجب شد تا در حالی که مرند بر سر سه‌راهی سوق‌الجیشی ترکیه، ارمنستان و آذربایجان واقع شده نتواند از ظرفیت‌های موجود خود به خوبی بهره بگیرد و بین تبریز و جلفا مانده است. دریاچه ارومیه در جنوب شهر مرند و نمک‌زار شدن آن بر کشاورزی این منطقه تاثیر گذاشته و با پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی، موجب اختلال در کار کشاورزی منطقه شده است. این کارشناس می‌گوید: کشاورزی روستاییان این منطقه نیازمند توجه خاص دولت و بهره گرفتن از کشاورزی مدرن است. با همه اینها محصولات باغی پربار موجب می‌شود تا خشکبار و برگه‌های مختلف همچنان تولید شوند و انواع لواشک، آلو و زردآلو از محصولات پرطرفدار این شهرستان هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر