اخبار کلان

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۸۳

توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان کشورها

شادا وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان درحاشیه اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول که در شهر لیما پایتخت پرو درحال برگزاری است، با همتای ژاپنی و اکوادوری خود دیدار کرد. علی طیب‌نیا در دیدار با «تارو آسو» معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد و دارایی ژاپن، بر توسعه دیدار وزیر اقتصاد ایران با وزرای اقتصاد ژاپن و اکوادور تاکید کرد. وی در این دیدار با اشاره به فضای مثبت ایجاد شده برای گسترش روابط فنی و اقتصادی با ژاپن، امضای موافقتنامه اقتصادی میان دوکشور را زمینه‌ساز همکاری‌های اقتصادی دانست.

وزیر اقتصاد ژاپن ضمن استقبال از توافق صورت گرفته بین ایران و گروه 1+5 بر تمایل و آمادگی کشورش برای توسعه مناسبات فنی و اقتصادی و برقراری مجدد روابط بانکی با ایران تاکید کرد.

وزیر اقتصاد کشورمان همچنین در دیدار خود با «فائوستو اررا»، وزیر دارایی اکوادور درخصوص راه‌های توسعه روابط تجاری و اقتصادی دوکشور گفت‌وگو کرد. طیب‌نیا در این دیدار با اشاره به روابط خوب میان ایران و اکوادور، آمادگی تهران برای تقویت همکاری‌های فی‌مابین را اعلام کرد و از وزیر دارایی اکوادور برای سفر به ایران دعوت کرد که مورد استقبال همتای اکوادوری قرار گرفت.

وزیر دارایی اکوادور نیز طی سخنانی با ابراز خرسندی از توافق هسته‌یی میان ایران و گروه 1+5 و با توجه به دیدار اخیر روسای جمهوری دوکشور درحاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، خواستار توسعه روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی میان دوکشور شد.

وی همچنین با وزیر دارایی چین دیدار و توسعه همکاری اقتصادی تهران و پکن مورد تاکید قرار گرفت. طی این دیدار که درحاشیه اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول برگزار شد، علی طیب‌نیا و «لو جی وی» درخصوص برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دوکشور و توسعه همکاری‌های اقتصادی به گفت‌وگو پرداختند.

در پایان نیز وزیر اقتصاد کشورمان با وزیر اقتصاد و دارایی ایتالیا دیدار و گفت‌وگو کرد که علی طیب‌نیا و «پیئر کارلو پادوئن» درخصوص امضای موافقتنامه همکاری دوجانبه بین دوکشور و انجام همکاری‌های بیمه‌یی، تامین مالی و سرمایه‌گذاری پروژه‌های کشورمان به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

وزیر اقتصاد کشورمان برای شرکت در اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول از 16 مهرماه جاری در لیما پایتخت پرو به سر می‌برد. گفتنی است، اجلاس سالانه 2015 بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول صبح جمعه 17 مهرماه با سخنرانی رییس جلسه، روسای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول شروع به کار کرده است.


ورود 85 هزار نیروی کار جدید به بازار کار

فارس مدیرکل هدایت نیروی کار و کاریابی‌ها از ورود 85هزار نیروی کار جدید بازار کار در 6ماه ابتدایی امسال خبر داد و گفت: در این مدت 272هزارنفر ثبت‌نام کرده‌اند. محمد اکبرنیا مدیرکل هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ورود 85هزار نیروی کار جدید به بازار کار ایران خبر داد و اظهار داشت: در 6ماه ابتدایی امسال 272هزارنفر در سامانه کاریابی‌های وزارت کار ثبت‌نام کردند. در این مدت 85هزارنفر از ثبت‌نام‌شدگان به بنگاه‌های تولیدی، خدماتی و صنعتی برای کار معرفی شدند که از حداقل دستمزد تعیین شده توسط شورای عالی کار و مزایا برخوردار خواهند بود. این مقام مسوول وزارت کار همچنین با تاکید بر اینکه کارفرمایان امکان ثبت‌نام در این سامانه را دارند، تصریح کرد: در 6ماه ابتدایی سال 180هزار فرصت شغلی توسط کارفرمایان معرفی شد که از این تعداد 85هزارنفر ثبت‌نام شده وارد بازار کار شدند.


رشد 7/1درصدی اقتصاد ایران در سال جاری

بانک جهانی با پیش‌بینی رشد 1.7درصدی برای اقتصاد ایران در سال جاری اعلام کرد انتظار دارد درپی افزایش یک‌میلیون بشکه‌یی صادرات نفت، قیمت این محصول 13درصد کاهش یابد. براساس پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی، با لغو تحریم‌ها رشد اقتصادی ایران در سال آینده شتاب بیشتری خواهد گرفت، همچنین انتظار می‌رود پس از برداشتن تحریم‌ها صادرات نفت ایران یک‌میلیون بشکه در روز افزایش یابد که در نتیجه آن قیمت جهانی نفت با کاهش 13درصدی روبه‌رو خواهد شد.

بانک جهانی افزود: کشورهای دیگر بیش از ایران از افت قیمت نفت متضرر خواهند شد، زیرا افزایش صادرات نفت ایران افت قیمت این محصول را جبران می‌کند. این گزارش همچنین رشد 2.8درصدی را برای اقتصاد خاورمیانه در سال جاری پیش‌بینی کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر