اقتصاد همسایه

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۷۱

عربستان ریاضت اقتصادی اعلام کرد

سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی در نامه‌یی به وزیر دارایی عربستان آغاز سیاست ریاضت اقتصادی در این کشور را اعلام کرد.

به گزارش رأی‌الیوم به دنبال کاهش درآمدهای نفتی عربستان و افزایش یافتن کسر بودجه این کشور به میزان 20درصد، ملک سلمان فرآیند گسترده صرفه‌جویی اقتصادی در تمامی بخش‌های دولتی را آغاز کرد. یکی از برجسته‌ترین نکات درج شده در این سیاست کاهش یا لغو کامل یارانه دولتی در نظر گرفته شده برای سوخت و آب و برق و برخی از کالاهای اساسی مایحتاج زندگی روزمره مردم در عربستان است. همچنین دولت عربستان هم‌اکنون درحال بحث و بررسی امکان دریافت مالیات بر درآمد و مبادلات خارجی برای خارجی‌ها و افزایش عوارض دریافتی برای تمدید اقامت و صدور گواهینامه رانندگی و دیگر خدمات بروکراسی رسمی به سر می‌برد. پیش‌بینی می‌شود اقدامات یاد شده در بودجه سال آینده عربستان که قرار است در ماه دسامبر آینده اعلام شود، اعمال شود.

رای‌الیوم متن نامه بسیار محرمانه شاه سعودی در تاریخ28/9/2015 میلادی به وزیر دارایی را چاپ و منتشر کرده است.

نامه مزبور بر لزوم اتخاذ اقدامات صرفه‌جویانه برای کاهش یافتن هزینه‌های دولت در سه ماه گذشته در بودجه سال جاری ازجمله توقف فوری تمامی طرح‌های زیربنایی جدید و توقف روند خرید خودروها و اثاثیه‌ها و دیگر تجهیزات و پیشگیری از انعقاد قرارداد اجاره ساختمان‌های دولتی تاکید کرده است. کارشناسان کاهش شدید قیمت نفت و هزینه‌های سرسام‌آور حمله به یمن را به عنوان دو عامل مهم کسر بودجه عربستان برمی‌شمارند.


تحریم خرید گوشت در بحرین

حذف یارانه پرداختی به گوشت و فرآورده‌های گوشتی در بحرین منجر به تحریم گوشت از سوی شهروندان بحرینی شده است. به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه حکومت بحرین برای نخستین‌بار و تحت تاثیر کاهش بهای جهانی نفت تصمیم به حذف یارانه گوشت و فرآورده‌های گوشتی گرفت. مقامات بحرینی امیدوارند با این اقدام سالانه حدود 200 میلیون دلار صرفه‌جویی کنند. این اقدام با اعتراض گسترده مصرف‌کنندگان و تجار خرده‌پا در این کشور مواجه شده است زیرا این مساله موجب گرانی شدید و فلج شدن بازار گوشت قرمز و سفید در این کشور شده است. بحرین به مانند دیگر کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس طی سالیان درازی به بسیاری از کالاها و خدمات نظیر گوشت و سوخت و آب و برق یارانه می‌پرداخت اما از زمان کاهش درآمدهای نفتی در سال گذشته این کشورها و خصوصا بحرین با مشکل تامین بودجه لازم برای یارانه‌ها مواجه شده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر