دو انفجار پایتخت ترکیه را لرزاند

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۶۸

گروه جهان

وقوع دو انفجار در آنکارا جان 30 نفر از کسانی که برای برقراری صلح قصد راهپیمایی داشتند را گرفت.

به گزارش ایرنا، انفجار در زمانی که حزب مخالف دموکراتیک خلق‌ها و برخی سندیکاها و اتاق‌های صنفی و نهادهای مدنی مخالف دولت ترکیه با درخواست برقراری صلح قصد راهپیمایی داشتند، رخ داد.

وزارت کشور ترکیه در نخستین اطلاعیه صادره ضمن محکوم کردن دو انفجار یاد شده، برآورد اولیه کشته‌شدگان را 30 و تعداد زخمی‌ها را بیش از 126نفر ذکر کرد. وزارت کشور ترکیه بدون اشاره به دلیل این انفجارها تنها به ذکر این نکته که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد، اکتفا کرد. در پایگاه‌های اینترنتی و نیز پایگاه اجتماعی توییتر تعداد کشته‌شدگان این دو انفجار دست‌کم 60نفر و تعداد زخمی‌ها صدها نفر ذکر شده است. شاهدان عینی در محل انفجار اعلام کردند که با وجود حضور هزاران نفر در این نقطه که از سراسر ترکیه برای شرکت در میتینگ موسوم به میتینگ صلح آمده بودند، هیچ نیروی پلیسی در منطقه وجود نداشت و نیروهای پلیس دست‌کم نیم ساعت پس از انفجار به محل حادثه آمدند. شبکه‌های تلویزیونی و مفسران ترکیه نیز در ارزیابی اولیه از این انفجارها، ضعف اطلاعاتی و نبود نیروهای امنیتی و انتظامی در منطقه را به‌ شدت مورد انتقاد قرار دادند. کمال قلچداراوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق روز جاری در واکنش به انفجار یاد شده از دولت آنکارا انتقاد و آمادگی حزب خود برای مشارکت در حل مساله تروریسم را مورد تاکید قرار داد.

صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران، انفجار روز گذشته آنکارا را قتل عام خواند و گفت: این دو انفجار مشابه انفجارهایی است که در دیاربکر و سوروچ رخ داد و بیلان این انفجار بسیار سنگین است. در حمله انتحاری در شهر سوروچ قبل از انتخابات هفتم ژوئن و نیز در انفجار جریان میتینگ انتخاباتی حزب دموکراتیک خلق‌ها در شهر کردنشین دیاربکر ده‌ها نفر کشته شدند.

احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه نیز یک نشست امنیتی ویژه در محل نخست‌وزیری با حضور وزیران کشور و بهداری و روسای سازمان اطلاعات و امنیت و شهربانی ترکیه و استاندار آنکارا برگزار کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر