جمهوری‌خواهان در مسیر فروپاشی

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۶۷

گروه جهان

به دنبال اعلام کناره‌گیری کوین مک‌کارتی، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان امریکا، از رقابت برای کسب ریاست مجلس، فشارها بر پل رایان، نماینده جمهوری‌خواه از ایالت ویسکانسن، برای کسب این مقام افزایش یافته است. برخی ناظران سیاسی در این حزب و گسست در خط رهبری آن سخن می‌گویند.

به گزارش آسوشیتدپرس، مک کارتی نماینده جمهوری‌خواه کالیفرنیا، بامداد جمعه در حالی که وارد جلسه محرمانه جمهوری‌خواهان می‌شد، گفته با پل رایان صحبت کرده و فکر می‌کند او رییس خوبی برای مجلس نمایندگان خواهد بود. اما خود رایان گفته علاقه‌یی به این پست ندارد و ترجیح می‌دهد بر ریاست خود در کمیته تخصیص اعتبارات تمرکز کند. افزون بر این، بر عهده گرفتن ریاست مجلس، ممکن است آرزوی این قانونگذار ۴۵ ساله برای ریاست‌جمهوری را تضعیف کند.

کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان، در حال حاضر به سوی زورآزمایی با رییس‌جمهوری دموکرات بر سر لایحه بودجه و سطح وام‌گیری می‌رود. بر طرف نشدن اختلافات ممکن است به تعطیلی محدود دولت یا ناتوانی بی‌سابقه دولت فدرال در پرداخت بدهی‌هایش منجر شود.

جان بینر، رییس کنونی مجلس نمایندگان که دو هفته پیش گفت که قصد دارد تا آخر ماه جاری میلادی از این سمت کناره‌گیری کند و همچنین میچ مک کانول، رهبر اکثریت سنا، معتقدند هر یک از سناریوها به شانس حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری و کنگره در سال آینده، به‌شدت آسیب خواهد زد.

جان بینر گفته تا انتصاب رییس جدید، در مقام خود باقی خواهد ماند. انتخابات قرار بود ۲۹ اکتبر برگزار شود، اما تاریخ اعلام شده برای انتخاب رییس جدید مجلس نمایندگان، در هاله‌یی از ابهام قرار گرفته است. جوان ویلیامز با اشاره به بحران رهبری حزب جمهوری‌خواه در کمتر از یک‌سال مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری در امریکا در نشریه هیل می‌نویسد، این وضعیتی است که برای انتخابات ۲۰۱۶ در امریکا پیش‌بینی می‌کنم:

یک به سه، یک دموکرات کاخ سفید را در اختیار خواهد گرفت، زیرا از 6 انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، در 5 انتخابات دموکرات‌ها اکثریت آرا را به دست آوردند و در ایالت‌های پرجمعیت، با بیشترین آرای کالج انتخاباتی دست بالا را دارند.

یک به دو، دموکرات‌ها اکثریت را در مجلس سنا تصاحب خواهند کرد، یا دست‌کم از اکثریت ۵۴ کرسی جمهوری‌خواهان کم کرده و به ۴۵ کرسی خود خواهند افزود، زیرا جمهوری‌خواهان باید از کرسی‌های بسیاری در ایالت‌های با اکثریت دموکرات دفاع کنند. یک به چهار، جمهوری‌خواهان اکثریت خود را در مجلس نمایندگان حفظ خواهند کرد، زیرا در تقسیم‌بندی‌های ایالتی، حوزه‌های انتخابیه که از یک انتخابات به انتخابات بعدی از حزبی به حزب دیگر دست به دست می‌شدند به بیست و چند حوزه انتخابیه محدود شده‌اند و حتی اگر دموکرات‌ها تمام کرسی‌های ممکن را کسب کنند تا ۳۰ کرسی لازم برای به دست آوردن اکثریت فاصله دارند. با فرض برقرار بودن این احتمالات، نبرد کنونی میان جمهوری‌خواهان بر سر رهبری مجلس نمایندگان بسیار فراتر از یک نمایش سیاسی است.

اگر گروه محافظه‌کار موسوم به «انجمن حزبی آزادی» که باعث کناره‌گیری جان بینر، رییس‌جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان شد کماکان رییس بعدی مجلس را از دست زدن به توافقاتی بر سر تصویب لوایح یا مصالحه بر سر بودجه با دموکرات‌ها برحذر بدارد، ایالات متحده با ادامه ناکارآمدی سیاسی و حتی خطر تعطیلی دولت روبه‌رو خواهد بود. این یعنی تشدید همان رفتار غیرسازنده در کنگره که درصد محبوبیت‌اش را به سطحی واقعا ملال‌آور رسانده است. این آینده تلخ زمانی به واقعیت بدل خواهد شد که جمهوری‌خواهان اکثریت خود را در سنا حفظ کنند.


خط گسست کاندیداهای رهبری

در این گزارش آمده است، جان بینر که تا پایان اکتبر بازنشسته خواهد شد، رها از فشار اعضای تندرو جناح راست حزب جمهوری‌خواه در همکاری با دموکرات‌ها، طرح تمدید بودجه کنونی را از تصویب گذراند؛ طرحی که بودجه دولت را تا یازدهم دسامبر تامین می‌کند. بینر با بی‌اعتنایی به تندروهای حزب خود قدرت سیاسی لازم برای انجام وظایف ابتدایی کنگره را به دست آورد و از یک تعطیلی دوباره دولت پرهیز کرد. طرح تمدید بودجه کنونی که با ۲۷۷ رای مثبت در برابر ۱۵۱ رای منفی به تصویب رسید ترکیبی از رای مثبت ۹۹ جمهوری‌خواه و ۱۸۶ دموکرات بود.

کوین مک‌کارتی، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان که از شانس بالایی برای کسب ریاست مجلس نمایندگان برخوردار است، به این طرح رای مثبت داد. دنیل وبستر، نماینده تی‌پارتی از ایالت فلوریدا، رقیب تندرو مک‌کارتی برای کسب ریاست مجلس، رای منفی داد. جیسون چفتز، نماینده جمهوری‌خواه یوتا هم که در رقابت برای کسب ریاست مجلس شرکت می‌کند، نیز به طرح تمدید بودجه رای منفی داد. این رای‌گیری خط گسست بین کاندیداهای پست رهبری را تعیین می‌کند.

خط گسست مشابهی میان کاندیداهای کسب مقام کنونی مک‌کارتی (رهبر اکثریت جمهوری‌خواه) وجود دارد. استیو اسکالیس، معاون رهبر اکثریت جمهوری‌خواه، به طرح تمدید بودجه رای مثبت داد. تام پرایس، نماینده جمهوری‌خواه ایالت جورجیاکه برای کسب رهبری اکثریت در مجلس نمایندگان رقابت می‌کند و پیت سشنز، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تکزاس که چشم به پست معاونت رهبری حزب دارد، هر دو به طرح تمدید بودجه رای منفی دادند. این به هیچ‌وجه نخستین‌بار نیست که بینر و مک کارتی برای پیشبرد کارهای معمول قانونگذاری و باز نگهداشتن دولت از نانسی پلوسی رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان کمک گرفته‌اند.

در ماه مارس ۲۰۱۵، ۷۵ جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به ۱۸۲ دموکرات پیوستند تا مانع تعطیلی وزارت امنیت داخلی بر سر فرمان اجرایی رییس‌جمهوری در مورد مهاجرت شوند. اعضای تی‌پارتی ادعا می‌کردند که این قانون منابع مالی فرمان اجرایی باراک اوباما را تامین می‌کند ولی چنین نبود. وقتی مجلس نمایندگان در ماه ژوئن طرح اعطای «اختیار ترویج تجارت» به اوباما را به رای گذاشت، جان بینر به رای شماری از دموکرات‌های طرفدار تجارت آزاد نیاز داشت تا با پیوستن به جمهوری‌خواهان کارشکنی تندروهای تی پارتی را بی‌اثر کند. اعضای تی پارتی اعتقاد داشتند این طرح قدرتی بیش از حد به اوباما می‌دهد.

بعد از استعفای بینر، دیوید جالی نماینده جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا، آشکارا نسبت به مسیری که حزب طی می‌کند انتقاد کرد. او جمهوری‌خواهان هم حزبی خود را که علیه جان بینر طغیان کردند و آنهایی که می‌ترسند به آنها برچسب بزنند که به اندازه کافی محافظه‌کار نیستند، مسوول «حماقت نمایندگانی» توصیف کرد که به‌طور مکرر به دنبال ایجاد شکاف بین ما هستند.

به اعتقاد ناظران سیاسی، گزینه‌های متعدد رهبری حزب و حمایت از گزینه‌هایی که هم‌اکنون هم از محبوبیت چندان زیادی در جامعه امریکا برخوردار نیستند، نشانگر وضعیت بسیار بد رهبری جمهوری‌خواهان در این روزها و احتمالا سال‌های پیش‌روست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر