حوالی خبر

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۶۲

ایجاد ۲هزارکیلومتر خطوط ریلی جدید

مهر مدیرعامل راه‌آهن از احداث ۲هزار کیلومتر خطوط ریلی جدید در کشور خبر داد و درباره واردات واگن‌های دست دوم توضیحاتی ارائه کرد. محسن پورسیدآقایی با بیان اینکه راه‌آهن به دنبال توسعه تقاضاست، گفت: سعی شده است تا با تحریک تقاضا نسبت به افزایش بهره‌وری خطوط اقدام و به تبع افزایش بهره‌وری و توسعه حمل‌ونقل تقاضا برای واگن‌های باری و مسافری افزایش یابد. مدیرعامل راه‌آهن، افزایش طول خطوط و دوخطه کردن آن را عاملی در جهت افزایش ظرفیت این خطوط برشمرد و افزود: با توجه به ریل‌های خریداری شده، در برنامه داریم تا بیش از ۲هزار کیلومتر خطوط جدید احداث کنیم و در صورت تحویل ریل‌های تولید شده توسط شرکت ذوب‌آهن از سال آینده به‌طور متوسط سالانه هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور ایجاد خواهد شد. وی با اشاره به اصل و اساس سیاست راه‌آهن تحریک برای خرید ناوگان جدید افزود: در این زمینه روش‌های مختلفی مانند گذاشتن سن برای ناوگان مسافری اجرایی شده به این ترتیب که با توجه به ابلاغیه صورت گرفته باید واگن مسافری بالای ۵۵ سال از رده خارج شده و تمام واگن‌های مسافری دارای عمر ۳۰ سال بازسازی کامل شود. به گفته پورسیدآقایی، با این اتفاق عملا تا پایان آذرماه ۹۶ بخش قابل توجهی از واگن‌ها از رده خارج یا بازسازی خواهند شد.


سهم ایران

از پروازهای بین‌المللی

ایرنا شرکت‌های هواپیمایی ماهان و هما با 20 و 15درصد بیشترین سهم از پروازهای بین‌المللی ایران را به خود اختصاص داده‌اند و پس از آن دو، شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین با 12درصد سهم بازار سومین شرکت هوایی فعال در مسیرهای بین‌المللی ایران است. پس از شرکت هواپیمایی ترکیش ایر لاین، شرکت‌های هواپیمایی امارات با 9درصد و فلای دوبی با 6درصد بیشترین سهم از بازار پروازهای خارجی ایران را در اختیار دارند. در گزارش سایت سنتر فور اویشن سهم قطر ایرویز از بازار پروازهای بین‌المللی ایران 5 درصد اعلام شده و سهم شرکت هواپیمایی ایرعربیا نیز در این گزارش 5 درصد تعیین شده است. در این رده‌بندی سهم شرکت هواپیمایی گلف ایر از بازار پروازهای بین‌المللی ایران 3درصد، لوفت هانزا و اطلس گلوبال 2درصد و سایر شرکت‌های هوایی یک درصد اعلام شده است.


راه‌اندازی کریدور جدید ترانزیتی ایران و بلغارستان

مهر در جریان امضای سند یادداشت تفاهم همکاری‌های حمل‌ونقلی ایران و بلغارستان، طرفین بر راه‌اندازی کریدور ایران- بلغارستان برای مبادلات کالاهای تجاری توافق کردند. محمدجواد عطرچیان در جریان امضای سند یادداشت تفاهم همکاری‌های حمل‌ونقلی ایران و بلغارستان، گفت: کریدور ترانزیتی ایران- جمهوری آذربایجان- ارمنستان- گرجستان- دریای سیاه و بلغارستان به‌صورت چندوجهی در جریان ملاقات اخیر هیات‌های حمل‌ونقلی دو کشور موردتوافق قرار گرفت. این کریدور با عبور از کشورهای حوزه قفقاز به گرجستان متصل و از طریق عبور از دریای سیاه به کشور بلغارستان و در ادامه به کشورهای اروپای مرکزی و شمالی امتداد می‌یابد. وی با اعلام اینکه این مسیر می‌تواند با توسعه کشتی‌های رو-رو در دریای سیاه و تسهیلات ویزایی جانشین مسیر ترکیه شود، افزود: مقرر شد باتوجه به توافقات اولیه پنج کشور ایران، بلغارستان، گرجستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای تاسیس این کریدور به‌زودی پیش‌نویس متن موافقتنامه کریدور فوق توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌یی تهیه و به‌عنوان یک سند حمل‌ونقل چندوجهی برای اعلام نظر و جمع‌بندی نهایی و برگزاری کنفراس مشترک در این زمینه در تهران به کشورهای فوق‌الذکر ارسال شود. وی افزود: همچنین مقرر شد پس از نهایی شدن سند موافقتنامه در سال۲۰۱۶ این موافقتنامه به امضای وزرای حمل‌ونقل کشورهای عضو رسیده و فعال‌سازی کریدور جدید آغاز شود.


آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تا پایان سال

ایرنا معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی اعلام کرد، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تا پایان امسال اعمال می‌شود اما این امر لزوما به معنای افزایش قیمت‌ها نیست. علی عابد‌زاده اظهار کرد: براساس برنامه پنجم توسعه مصوب مجلس شورای اسلامی، دولت مکلف است نرخ بلیت هواپیما را آزاد کند و سازمان هواپیمایی نیز مامور اجرای آن است. وی گفت: از عوامل موثری که در توسعه حمل و نقل هواپیمایی موثر بوده، مساله آزادسازی نرخ بلیت‌هاست که با ایجاد فضای رقابتی به بهبود خدمات‌رسانی به مسافران می‌انجامد. عابدزاده خاطرنشان کرد: مطابق برنامه‌ریزی انجام شده در مسیرهای پر تردد نظیر تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و... نرخ‌ها آزاد می‌شود اما در نرخ‌های مسیرهای کم تردد نظیر یاسوج، نوشهر، رامسر و... که شرکت‌های هواپیمایی کمتر به این نقاط پرواز دارند، محدودیت‌هایی ایجاد خواهد شد.


مردم به خودروسازان فرصت دهند

ایلنا مشاور عالی رییس‌جمهور با اشاره به کمپین نخریدن خودرو صفر داخلی با بیان اینکه در این خصوص حق با مردم است، تاکید کرد: با این اصل که حق با مشتری است؛ باید به سراغ مساله رفت و از مردم می‌خواهیم به صنعت ما فرصت دهند تا خود را بسازد. اکبر ترکان با بیان اینکه باید به خواسته مشتریان توجه کنیم و اصلاح صنعت خودرو‌سازی کشور را متناسب با تکنولوژی و نیازهای روز مد نظر قرار دهیم، گفت: باید بپذیریم که حق با مشتری است و ساماندهی بازار فعلی در گرو ارتقای همه ‌جانبه خودروسازان است. وی گفت: در یکی دو سال گذشته وزارت صنعت تلاش کرده، تولید را راه‌اندازی کند اما نتوانسته به تکنولوژی، ارتقای فناوری و به افزایش کیفیت به اندازه کافی رسیدگی کند. باید به خودروسازان و وزارت صنعت مهلت دهیم تا زمانی که تحریم‌ها لغو شود به روزرسانی صنعت خودرو را شروع کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر