صادرات 16هزار دستگاه خودرو در نیمه نخست سال

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۶۱

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی کمتر از 16هزار دستگاه خودرو از مجموع 70هزار خودرو برنامه‌ریزی شده در نیمه نخست سال جاری به بازارهای خارج کشور صادر شده است. محسن صالحی‌نیا اظهار کرد: در مقوله صادرات خودرو، عمدتا خودروسازان بزرگ کشور به بازارهای سنتی خود صادرات دارند که براساس پلتفرم‌های طراحی شده و مطابق قواعد و استانداردهای کشورهای مقصد صورت می‌گیرد. وی با بیان اینکه تعداد مقاصد صادراتی قابل توجه نبوده و باید توسعه یابد، افزود: درحال حاضر خودروسازان درحال مذاکره با شرکت‌ها و برندهای معتبر جهان برای انعقاد قراردادهای جدید هستند تا به صورت جوینت‌ونچر (سرمایه‌گذاری مشترک) با هدف تحقق صادرات 30درصد از تولیدات فعالیت کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به ایرنا گفت: این مشارکت‌ها در قالب قراردادهای همکاری مشترک است که بخشی از آن سرمایه‌گذاری‌هایی است که تولیدکنندگان داخلی از آنها برخوردار هستند و به اشتراک می‌گذارند. وی ادامه داد: دانش فنی، سرمایه‌گذاری، پلتفرم‌ها و سایر موارد با توجه به بسته تعریف شده (تا حدی که مشارکت 50درصدی محقق شود)، مواردی است که از سوی طرف‌های مرتبط خارجی فراهم می‌شود.

صالحی ابراز امیدواری کرد: مطابق چشم‌انداز تعریف شده در صنعت خودرو باید تا سال 1404 به مرز 30درصد صادرات دست یابیم که در این راستا باید هر یک از قراردادها مطابق اهداف و سیاست‌های موجود کشور تطبیق یابند.

وی گفت: وقتی پلتفرمی برای تولید به اشتراک گذاشته می‌شود، تامین قطعه از مباحث اصلی آن است و هر یک از قطعه‌سازان در قالب تعریف شده مطابق قرارداد فعالیت کرده و با تولید قطعات اصلی، به مرور و با توجه به توانمندی‌های موجود به تولید سایر قطعات خواهند پرداخت.

این مقام مسوول با بیان اینکه برای صادرات 70هزار دستگاه خودرو در سال جاری برنامه‌ریزی شده بود، تصریح کرد: در 6ماهه نخست سال کمتر از 16هزار خودرو صادر شده که عمدتا به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی در عراق و سوریه است و امیدواریم این روند در 6ماهه دوم سال بهبود یابد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر