فروش لوازم یدکی خودرو 40 درصد کاهش یافت

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۶۰

اجرای طرح صندوق مکانیزه فروش در سال آینده

گروه حمل ونقل و خودرو الناز خجسته

کاهش ظرفیت تولید و رکود تا مرز تعطیلی که در بسیاری صنایع وابسته به خودرو مشاهده می‌شود، علاوه بر ریشه‌یی که از کمپین خودجوش نخریدن خودرو صفر می‌گیرد، ماحصل سیل وارداتی است که در مویرگ‌های اقتصاد و تولید کشور جریان یافته است. درشرایطی که تولیدکنندگان داخلی هر روز از انباشت تولیدات خود در انبارها متضرر می‌شوند، کالاهای وارداتی بدون دغدغه کیفیت و گارانتی، با قیمت‌های پایین معامله می‌شوند و عنان بازار لوازم و قطعات خودرو را در دست می‌گیرند. درمجموع این شرایط، تولیدکنندگان قطعات مهم خودرو، از کاهش 40درصدی فروش خبر می‌دهند که تهدیدی جدی برای بازار آنها به همراه داشته است.

به گفته روسای صنوف مرتبط با خودرو، در ازای خواب سرمایه تولیدکنندگان داخلی، سود اصلی را تعداد محدودی از واردکنندگان خصوصی به جیب می‌زنند که الفبای تولید ملی و گردش مالی بازارهای داخلی را زیر پا گذاشته‌اند. در واقع بازار فعلی به جولانگاه قطعات تقلبی و کالای بی‌کیفیت وارداتی تبدیل شده است که شکاف عمیق میان مصرف‌کنندگان و تولیدات داخلی از آن نشات می‌گیرد.

دراین راستا، خبرنگار «تعادل» با تهیه گزارشی میدانی از اصناف مرتبط با خودرو، به بررسی وضعیت صنوف مرتبط با صنعت خودرو درشرایطی که این صنعت با رکود مواجه است، پرداخته است. یکی از این صنوف، صنف لوازم و قطعات جانبی خودرو است. سقوط آمار خرید خودرو صفر در ماه‌های اخیر تجربه تلخی برای فروشندگان لوازم جانبی خودرو بوده است؛ به‌طوری که درشرایط کنونی، صنایع زیرمجموعه خودرو نیز در گرداب رکود فرو رفته‌اند. اصناف فعال در این حوزه، از ضرر و زیانی که در 6ماهه نخست سال جاری متحمل شده‌اند، سخن می‌گویند و فعالیت برخی سایت‌های مجازی فروش لوازم و دستگاه‌های مرتبط با خودرو را نیز در کسادی بازار خود دخیل می‌دانند.

دراین میان، طرح صندوق مکانیزه فروش با جریمه یک‌میلیون و800هزارتومانی هم، معضل جدیدی برای فروشندگان لوازم و زیرمجموعه‌های خودرو پدید آورده است. کاهش 45درصدی فروش تایر و روغن در تابستانی که همواره زمان رونق بازار این اصناف به شمار می‌رفت، ضرر 40میلیونی در هرماه را برای برخی واحد‌های صنفی درپی داشته است. این کاهش فروش به حوزه باتری خودرو نیز سرایت کرده و با وجود پشت سرگذاشتن تابستانی گرم و توقع افزایش بازار مصرف، کاهش فروش در این صنف نیز مشاهده می‌شود.

اما درشرایط کنونی، مساله اصلی در رابطه با صنعت خودرو، تامین جان مصرف‌کنندگانی است که در بازار فعلی، راه چاره‌یی درمقابل خود نمی‌بینند. دغدغه اصلی دراین حوزه، معضل لوازم یدکی و قطعات تقلبی است که در بسته‌بندی کالای اصلی به وفور در بازار یافت می‌شود و نتیجه آن نیز، آمار بالای تصادفات ناشی از نقص فنی خودروهاست. بدیهی است بازار فعلی، تشنه تحولات و ساماندهی‌های زیرساختی و ریشه‌یی است که تنها به واسطه ورود مسوولان دولتی به عرصه خودروسازی و صنایع زیرمجموعه آن امکان‌پذیر خواهد بود.

در این میان، چشم امید تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم و قطعات خودرو نیز به بروز تحولات کلان اقتصادی در نتیجه مذاکرات اخیر هسته‌یی است که با ساماندهی واردات و گردش نقدینگی در صنعت کشور، از هم پاشیدگی بازار خودرو نیز به مرور سروسامان پیدا کند.


واردات 4 میلیونی باتری قاچاق

به گزارش «تعادل»، در این باره علی اکبری رییس اتحادیه باتری‌سازان و باتری‌فروشان تهران با بیان اینکه 4میلیون قلم از نیاز صنعت خودرو کشور به باتری، از طریق واردات قاچاق تامین می‌شود، گفت: در هرسال، حدود 11میلیون باتری در کشور مصرف می‌شود که بیش از 6میلیون آن از تولید داخلی است و واردات از مجرای قانونی تنها برای یک‌میلیون باتری صورت می‌گیرد.

وی افزود: درحالی که تولیدات داخلی با یک‌سال گارانتی و کیفیت قابل قبول عرضه می‌شوند، تضمین کیفیت کالای وارداتی نسبی است و عموم این باتری‌ها با 6ماه گارانتی در بازار توزیع می‌شود.


ضربه شدید رکود به تولید

وی با تاکید بر اینکه واردات قاچاق عامل اصلی شکست قیمت‌ها در بازار است، اظهار کرد: کالایی که از مجرای قانونی وارد می‌شود، قیمت بالاتری به نسبت تولیدات داخلی خواهد داشت اما ورود باتری‌های قاچاق و عرضه آن با قیمت پایین‌تر به نسبت سایر محصولات موجود در بازار، حاکمیت رکود بر تولیدات داخلی را افزایش داده است. وی همچنین گفت: با آغاز فصل گرما و سفرهای تابستانی انتظار می‌رفت که فروش درحوزه باتری چند برابر شود اما رکود اقتصادی کشور بر بازار غلبه کرد و افت شدید فروش در بازار باتری رقم خورد.

وی افزود: درحال حاضر، 90درصد واردات قاچاق از مبدا دوبی صورت می‌گیرد که امید است با ساماندهی واردات و ارتقای کیفیت و ظرفیت تولید داخلی، فضای مناسبی در بازار باتری خودرو ایجاد شود.


کاهش 40 درصدی فروش تایر و روغن

تابستان امسال برای فروشندگان تایر و روغن خودرو هم به خاطره تلخی از افت فروش و ضرر اصناف این حوزه تبدیل شد. عباس سماواتی، رییس اتحادیه صنف فروشندگان تایر و روغن تهران در این راستا از کاهش 50درصدی واردات تایر خبر داد و اظهار کرد: بررسی‌های به عمل آمده ازسوی اتحادیه درباه وضعیت بازار درماه‌های اخیر، ضرر 30 تا 40میلیونی را برای فروشندگان این صنف درپی داشته است؛ به‌طوری که برخی فروشندگان برای انجام تعهدات مالی، بالاجبار نسبت به فروش زیرقیمت اجناس خود اقدام کرده‌اند.

وی با اعلام 40درصد کاهش فروش درتابستان امسال گفت: درحال حاضر خطوط تولید داخلی متوقف شده و انبار کارخانه‌ها مملو از تولیداتی است که بازار مصرفی برای آن وجود ندارد. اساسا شرایط به گونه‌یی است که خودروسازان نیز، تایرهای وارداتی خود را برای خریداران عمده به مزایده می‌گذارند.

وی با اشاره به ضرورت ورود تکنولوژی به صنعت تایر کشور گفت: دستگاه‌ها و قالب‌های موجود در کارخانه‌های کشور، عموما 40 تا 45سال عمر دارند و از عهده ارتقای کیفیت محصولات و برابری با استاندارد‌های روز جهانی برنمی‌آیند.


طرح صندوق مکانیزه فروش

به گزارش «تعادل» به نظر می‌رسد تنها کسانی که از رکود فعلی بازار جان سالم به در برده‌اند، فروشندگان لوازم صوتی و تصویری خودرو هستند. البته نارضایتی فعالان این عرصه نیز از کاهش خرید خودرو صفر سرچشمه می‌گیرد؛ چراکه بیشترین متقاضیان آنها را دارندگان خودرو صفر تشکیل می‌دهند.

ابراهیم درستی، رییس اتحادیه صوتی و تصویری و لوازم یدکی خودرو در این زمینه با بیان اینکه بی‌ثباتی بازار فعلی را می‌توان به طور مستقیم به نوسانات نرخ ارز نسبت داد، گفت: حجم وسیعی از کالای این صنف، وارداتی است و افزایش نرخ ارز بر وضعیت بازار و قیمت‌ها تاثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه در ماه‌های آینده چشم‌انداز روشنی برای اصناف مختلف پیش‌بینی می‌شود، افزود: خوشبختانه درحال حاضر وزارتخانه با تشکیل کمیسیون‌های ویژه برای بخش خصوصی، سعی در بهبود وضعیت بازار را دارد.

درستی در رابطه با وضعیت صندوق‌های مکانیزه فروش اظهار کرد: درحال حاضر بستر مناسبی برای اجرای این طرح وجود ندارد؛ به همین جهت هیچ یک از واحدهای صنفی مشمول جریمه عدم نصب صندوق مکانیزه نخواهند بود.

وی افزود: با ایجاد فضای آموزشی لازم برای کاربران و تامین تعداد مورد نیاز از صندوق‌ها، اجرای این طرح به اوایل سال آینده موکول خواهد شد. براساس این گزارش، صندوق مکانیزه فروش، یک سیستم ثبت اطلاعات دقیق صنوف ازجمله صنوف مرتبط با خودرو است که از طریق آن، واحدهای صنفی ریز آمار فروش قطعات خودرو را ثبت می‌کنند و در اختیار اداره مالیات قرار می‌دهند و به این ترتیب، ثبت اطلاعات در این حوزه شفاف‌تر می‌شود و احتمال کم‌اظهاری‌ها کمتر می‌شود.


آسیب‌های واردات قطعات بی‌کیفیت

علی‌اکبر بخشی، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات نیز ضمن بیان اینکه بازار قطعات خودرو از غائله رکود مستثنا نیست، اظهار کرد: با وجود رکود سنگینی که در بازار رخنه کرده است، شرایط به این ترتیب نخواهد ماند و با ایجاد ثبات نسبی در نرخ ارز و بهبود شرایط اقتصادی کشور در ماه‌های آینده، روند رو به رشدی پیش رو خواهد بود.

وی همچنین در رابطه با وضعیت کنونی واردات قطعات و لوازم یدکی خودرو گفت: درحال حاضر تامین‌کنندگان این عرصه بر حسب تجربه و شناختی که از بازار دارند نسبت به واردات محصولات اقدام می‌کنند و به همین جهت کمبودی در این خصوص احساس نمی‌شود.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو همچنین درخصوص افزایش قیمت برخی قطعات خودرو گفت: افزایش قیمت فقط برای بعضی قطعات خاص اعمال شده و دیگر قطعات با قیمت‌های قبلی به فروش می‌رسند.

وی با اشاره به بحث کالای تقلبی در حوزه قطعات خودرو اظهار کرد: با مساله واردات قطعات بی‌کیفیت و نامرغوب که به معضل فراگیر اقتصاد کشور تبدیل شده است باید در سطح ملی برخورد شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر