عدم نظارت بر بازار قطعات تقلبی

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۵۹

رکود بازار خودرو به بازارقطعات یدکی تسری پیدا کرده است و از آنجایی که خودرو 60 صنعت را از قبیل مس، آلومینیوم، شیشه و... را به دنبال خود دارد، خود به خود زمانی که صنعت خودروسازی دچار بحران می‌شود، این صنایع را نیز تحت تاثیر می‌گذارد. رکود بازارخودرو پیامدهایی از قبیل رکود در بازار قطعات را نیز به وجود آورده است که دو مشکل در این زمینه وجود دارد؛ یکی اینکه زمانی که گردش نقدینگی در جامعه به حداقل برسد خریدهای غیر ضروری مردم مانند قطعات یدکی خودرو حذف می‌شود. مشکل دیگری که وجود دارد که متاسفانه قطعات بی‌کیفیت چینی با مارک‌های قلابی به راحتی وارد بازار قطعات ایران شده‌اند و بازار یدکی به جای قطعات تولید داخل عرضه می‌شوند. حضور قطعات بی‌کیفیت مردم را نگران کرده است، چرا که زمانی که به بازار رجوع می‌کنند در بهترین مارک‌ها نیز قطعات تقلبی نیز وجود دارد. در واقع هیچ مرجع جدی و مصممی برای رسیدگی به مشکلات صنعت یدکی وجود ندارد. در حالی که متاسفانه سازمان استاندارد هنوز ندیده‌ایم و اقدامی در این راستا انجام دهد. همچنان منتظر عکس‌العمل وزارت صنعت در این خصوص هستیم. بنابراین رکود در بازار قطعات یدکی طبیعی است و همان‌طور که خودروهای بی‌کیفیت چینی در بازار خودرو وارد می‌شود، به همان اندازه قطعات بی‌کیفیت‌تر چینی وارد می‌شود. در همین راستا از مسوولان می‌خواهیم اقدامی فوری و محکم در این خصوص انجام دهند. اگر قطعه‌یی خارجی وارد ایران می‌شود، باید به‌طور کامل تست‌ها و آزمایش‌های استاندارد را طی کند.

خوشبختانه در ایران آزمایشگاه بسیار زیادی نزد قطعه‌سازان داریم که گمرک و اداره استاندارد می‌توانند از آنها کمک بگیرند و حتی می‌توانند به قطعه‌سازان مراجعه کنند، از طریق آزمایشگاه‌های آنها تست کنند و ببینند کیفیت لازم را دارد یا خیر؟

اداره استاندارد و گمرک با هم مکلف هستند که واردکنندگان را موظف به واردات همان قطعات آزمایش شده کنند. با این حال نظارتی بر بازار قطعات خودرو وجود ندارد و واردات قطعات بی‌کیفیت خودرو همواره ادامه دارد که بحران‌های جانی و اقتصادی زیادی را به بار می‌آورند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر