تقدس معنوی و زنهار دهنده مولانا

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۴۳

جواد مجابی، پژوهشگر حوزه ادبیات کلاسیک گفت: کتاب مثنوی معنوی با اینکه نسخه‌های خطی و چاپی فراوان داشته است هیچگاه نه مینیاتوری به خود پذیرفته نه از نقاشی‌های چاپ سنگی بهره‌مند شده است.

اثر نفیس مثنوی چاپ انتشارات گویا با نقاشی‌های حجت شکیبایی در یکی دیگر از شب‌های بخارا در کانون زبان فارسی رونمایی شد. جواد مجابی، شاعر و پژوهشگر در حوزه ادبیات در سخنرانی خود در این مراسم با عنوان «شهامت هم‌عنانی با مولانا» گفت: در روند مصور کردن نسخه‌های خطی رسم چنین بوده کتاب‌هایی بیشتر تصویرگر می‌شده‌اند که داستان‌های هیجان‌انگیز رزمی و بزمی داشته‌اند.

مجالس مینیاتوری برای شاهان و امیرانی که وجهه همتشان بیشتر بزم و مختصری هم رزم بوده است. بنابراین بیشترین نسخ مصور شده از آنِ شاهنامه فردوسی و خمسه نظامی است و بعد کتاب‌های چاپ سنگی که رسید باز هم دو نوع کتاب بیشتر تصویرگری شد که نوع اول آثار تراز اول ادبی چون شاهنامه فردوسی، خمسه نظامی، گلستان، حافظ و عجایب‌المخلوقات بود و نوع دیگر آثار دینی و داستان‌های عامیانه چون توفان‌البکاء جواهری و خاورنامه تا اسکندرنامه و چهل طوطی. وی افزود: تنها آرایش ترسیمی کتاب مثنوی معنوی، سرلوحه و تذهیب دیباچه بوده است. علت شاید تقدس معنوی و حد عالی زنهاردهنده متن خاص بوده است. در زمان حاضر اگرچه گاهی استادانی چون حسین بهزاد و پاره‌یی از نقاشان نوپرداز به تصویرگری مجالسی از مثنوی همت گماشته‌اند اما اینها در کتاب مولانا نیامده و به صورت تک پرده یا تصویرگری تک قصه عرضه شده‌اند. تا آنجا که جست‌وجو کرده‌ام برای نخستین ‌بار است که مثنوی معنوی با چنین درخششی تصویرگری شده و شاهد ترکیب زیبایی از کتاب‌آرایی ایرانی هستیم که نفاست اثر مرهون نقاشی عالی شکیبا و خطِ خوش و صفحه‌آرایی دلپذیر و حسن انتخاب مجموعه منتشر شده از سوی خانه فرهنگ و هنر گویاست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر