رژیم‌های غربی جهان را چاق می‌کنند

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۴۰

مازیار معتمدی

نیویورک‌تایمز

حزب جمهوری‌خواه درمانده از رایان برای شغل سخنگو درخواست می‌کند - میت رامنی به او زنگ زد. جان ‌ای. بوئنر سخنگوی فعلی مجلس نمایندگان از او خواهش کرد. فرد آپتون نماینده گفت: «او باید این کار را برای تیم انجام دهد، این چیزی است که همه‌مان داریم به او می‌گوییم». مساله طوری است که یکی از همکارانش گفته: «این شغل دنبال این مرد است.»

روز جمعه تقاضا از پل دی.رایان برای قبول کردن شغل سخنگوی مجلس نمایندگان از چند جهت شدت گرفت اما آقای رایان گفت دارد به خانه و ویسکانسن بازمی‌گردد و این شغل را نمی‌خواهد. حتی همین امکان کوچک هم ظاهرا شور و اشتیاق جمهوری‌خواهان را بیشتر کرده بود چون بیشترشان از ملاقات کنفرانس روز جمعه در حالی بیرون آمدند که می‌گفتند کس دیگری که پتانسیل سر هم کردن دوباره این حزب شکسته را داشته باشد، وجود ندارد. درحالی که آشفتگی در مجلس نمایندگان جمهوری‌خواهان بیشتر می‌شود و رهبران حزب نگران این‌ هستند که مساله تا رقابت ریاست‌جمهوری 2016 هم ادامه پیدا کند، تلاش برای متقاعد کردن آقای رایان شدت گرفت اما او زیر بار نرفت.

امریکا به تلاش‌هایش برای تعلیم دادن شورشی‌ها در نبرد سوریه پایان می‌دهد - دولت اوباما روز جمعه تلاش‌هایش برای شکل‌دهی به یک نیروی شورشی جدید درون سوریه برای مبارزه با داعش را پایان داد و به این ترتیب اقرار کرد که کمپین 500میلیون دلاری تعلیم دادن هزاران مبارز با شکست روبه‌رو شده است. به جای این کار، دولت از همین پول برای تامین مهمات و سلاح برای گروه‌هایی که درحال حاضر در نبرد شرکت دارند، استفاده خواهد کرد. به گفته مسوولان رسمی، مکان‌های تعلیمی وزارت دفاع در سراسر خاورمیانه ازجمله پایگاه‌های ترکیه و اردن به زودی تمام عملیات‌های‌شان را معلق می‌کنند تا برنامه‌یی جدید روی کار بیاید که فرماندهان شورشی عرب واحدهای سوری را مدت کوتاهی مورد بررسی قرار داده و بعد به آنها مهماتی که به‌شدت به آن نیاز دارند و به صورت بالقوه، سلاح‌های سبک می‌دهد. به گفته مسوولان، نخستین بسته‌های کمکی هوایی ممکن است از همین آخر هفته ارسال شوند.


گاردین

رژیم‌های غربی بحران چاقی جهانی را تشدید می‌کنند - با استناد به تحلیلی جدید، گسترش رژیم‌های غذایی سبک غربی منجر به چاق شدن بیش از حد حدود یک‌میلیارد نفر از جمعیت جهان تا سال 2025 خواهد شد؛ مساله‌یی که نگرانی‌های جدیدی سر تعداد رو به رشد افرادی که به خاطر وزن اضافی از دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان رنج می‌برند به وجود آورده است. نگرانی سر بیماری‌های مرتبط به رژیم غذایی باعث شده بود سازمان ملل در سال 2011 نشستی برگزار کند که در آن سازمان بهداشت جهانی (WHO) اهدافی برای پایین آوردن میزان نگران‌کننده اضافه وزن در سراسر سیاره تعیین کرد. این سازمان هدف خود برای سال 2025 را جلوگیری از افزایش چاقی یا دیابت فراتر از میزان آن در سال 2010 تعیین کرده بود. اما جدیدترین آمار نشان می‌دهند که دنیا به طرز فاجعه‌باری از دستیابی به این هدف باز خواهد ماند. فدراسیون جهانی چاقی (WOF) در سال 2010 گفته بود که 11.5درصد جمعیت بالغ جهان معادل 565میلیون نفر چاق هستند. این رقم تا سال 2014 به 13درصد یا 670میلیون نفر رسیده بود.


واشنگتن‌پست

پلیس باوجود عهد عملکرد شفاف، ویدیوها را نشان نمی‌دهد - آتومن استیل و شوهرش گابریل دوباره داشتند دعوا می‌کردند برای همین شوهرش به پلیس زنگ زد. یک افسر پلیس به سرعت به خانه آنها رفت، اسلحه‌اش را بیرون کشید و بعد درحالی که از سگ خانواده به‌شدت ترسیده بود، آتش گشود و آتومن را با یک گلوله به سینه‌اش کشت. از زمان این تیراندازی در روز ششم ژانویه تا به حال، خانواده استیل با پلیس شهر برلینگتون ایالت آیووا جنگیده تا بتواند 28 دقیقه فیلمی که دوربین بدنی دو افسر پلیس ضبط کردند را ببیند. پلیس هم اعلام کرده که این ویدیوها محرمانه هستند و گفته باتوجه به اینکه سگ «حمله» کرده، این تیراندازی تراژیک اما معقولانه بوده است. محققان ایالتی کلیپی 12‌ثانیه‌یی از این ویدیوها منتشر کردند اما خانواده استیل می‌گوید این کلیپ سوال‌های بیشتری به وجود می‌آورد تا اینکه به سوالی پاسخ دهد. گیل کولبرت مادر استیل گفت: «من استحقاق این را دارم که بدانم چه اتفاقی برای دخترم افتاد. مردم باید بدانند. چطور آنها می‌توانند این را از ما مخفی نگه دارند؟»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر