نبض صنعت

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۲۶

جزئیات پرداخت یارانه 200 میلیارد تومانی صنعت

گروه صنعت و معدن محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال خبرنگار تعادل که رییس سازمان مدیریت گفته 200میلیارد تومان برای تولید پیش‌بینی شده؛ آیا این اعتبار قرار است دراختیار خودروسازان قرار گیرد، گفت: این یارانه مربوط به بخش تولید است و این صحت ندارد که دراختیار خودروسازان قرار گیرد. صالحی‌نیا در ادامه افزود: این میزان یارانه برای طرح‌های متوسط و کوچک بخش صنعت است که در قالب یارانه تسهیلات پرداخت خواهد شد و برای بخش‌هایی مثل کشاورزی راهکارهای دیگری دنبال می‌شود. این مقام مسوول با اشاره به اینکه وزارت صنعت روی این موضوع متمرکز شده و با بانک‌ها در ارتباط است، یادآور شد: کل اعتبار 200میلیارد تومانی دراختیار بنگاه‌های کوچک و متوسط قرار خواهد گرفت. این درحالی است که یک مقام آگاه در مورد یارانه پرداختی به خودروسازان به فارس گفت: برای خودروسازان مکانیسم دیگری درنظر گرفته شده و با تفاهم میان سازمان مدیریت و وزارت صنعت حمایت‌ها شکل دیگری خواهد داشت اما یارانه‌یی به آنها پرداخت نمی‌شود. این منبع آگاه گفت: با تحریک تقاضا و افزایش تسهیلات خودرو و حمایت از صادرات خودرو این کار انجام می‌شود. وی ادامه داد: افزایش تقاضا و فراهم شدن بازار فروش داخلی و خارجی دستور کار برای حمایت از خودروسازان است.

به گفته این مقام آگاه، بخشی از حمایت‌ها از طریق بند قاف تبصره 2 قانون بودجه سال جاری و جایگزینی تاکسی‌های فرسوده یا گازسوزکردن آنها انجام می‌شود و بانک‌ها با سازوکار مشخص تسهیلات پرداخت می‌کنند. این مقام آگاه تاکید کرد: ‌شورای اقتصاد قبلا مصوب کرده بود که از محل صرفه‌جویی توسعه میادین مشترک نفت و گاز، اصلاح کنتورها، گازسوزکردن خودروها، گازرسانی به مناطق محروم، اعتباری صرف حمایت از بخش‌های تولید شود. وی ادامه داد: تسهیلات ارزان‌قیمت برای جایگزینی خودروهای فرسوده درنظر گرفته شده و اگر مسوولان اجرایی همت کنند، تعویض 40 تا 50هزار خودرو امسال عملی خواهد شد.


ارتقای رتبه ایران در سازمان بین‌المللی استاندارد

ایرنا در 2سال گذشته جایگاه جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین‌المللی استاندارد، در بین 163 کشور جهان از رتبه 31 به 27 ارتقا پیدا کرده است.

نیره پیروزبخت در نخستین روز هفته استاندارد (18 تا 24 مهرماه) گفت: در این مدت همکاری ایران در زمینه تدوین استانداردهای بین‌المللی با این سازمان 50درصد بیشتر شده است. وی با بیان آنکه برای نخستین‌بار سازمان ملی استاندارد ایران تدوین استانداردهای محصولات کشاورزی و غذایی 18 کشور خاور نزدیک را برعهده داشته است، گفت: هم‌اکنون 7 دبیرخانه استاندارد ایزو توسط ایران مدیریت می‌شود و مسوولیت 14 کار گروه بین‌المللی کمیته‌های فنی ایزو و کدکس نیز برعهده جمهوری اسلامی ایران گذاشته شده است. وی با اشاره به وظایف نظارتی سازمان استاندارد ایران، یادآور شد: طی یک‌سال گذشته (مهر 93 تا مهر94) 11هزارو340 مورد توقیف کالا انجام شده، 240 مورد جعل علامت استاندارد گزارش شده، 410 مورد جعل علامت رتبه انرژی کشف شده و یک‌هزارو340 پرونده به مراجع قضایی از تخلفات مختلف ارجاع شده است. رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: طی یک‌سال گذشته یک‌هزارو100 ماشین و ابزارآلات و خدمات پلمب شده و 25هزارو200 مورد نیز در بازار از کالاهای مختلف توسط کارشناسان سازمان استاندارد ایران نمونه‌برداری شده است. وی یادآور شد: درجهت افزایش تعامل با کشورهای مختلف و دستگاه‌های اجرایی در این مدت قراردادهای زیادی منعقد شده که کشورهای عراق، پاکستان، جمهوری آذربایجان و ازبکستان از آن جمله هستند. هم‌اکنون با مرکز اندازه‌شناسی کشورهای اروپایی آلمان، هلند و ترکیه نیز مذاکرات خود را آغاز کرده‌ایم.


سود تولید کمتر از 10درصد شد

تسنیم یک کارشناس صنعت سیمان با بیان اینکه زمانی که سرعت گردش پول و سرمایه‌گذاری در کشور کاهش پیدا کند بیکاری افزایش می‌یابد، گفت: امروز فعالیت تولیدی در کشور توجیهی ندارد. علی‌محمد بُد بااشاره به اینکه براساس یک اصل اقتصادی سود تولیدکنندگان باید بین 10 تا 15درصد باشد، اظهار داشت: دولت مدعی است در قیمت‌گذاری کالاها این موضوع محاسبه شده اما در عمل تولیدکنندگان به این سود دست پیدا نمی‌کنند. این کارشناس صنعت سیمان با بیان اینکه در حال حاضر سود بانکی بین 27 تا 28درصد است، بیان کرد: در این شرایط مردم ترجیح می‌دهند به‌جای سرمایه‌گذاری در بخش تولید پول‌های خود را در بانک‌ها سپرده کنند. وی بااشاره به اینکه زمانی که سرعت گردش پول و سرمایه‌گذاری در کشور کاهش پیدا کند بیکاری افزایش می‌یابد، تصریح کرد: امروز تولیدکنندگان در شرایط بسیار بدی قرار دارند، کمبود نقدینگی و عدم فروش محصولات باعث شده تا فعالیت اقتصادی آنها توجیهی نداشته باشد. بُد با تاکید بر اینکه دولت باید تصمیم جدی برای حمایت از تولیدکنندگان بگیرد، گفت: کارخانجات سیمان امروز در شرایط سختی قرار دارند و برخی آنها نیز به‌دلیل کمبود سرمایه در گردش تعطیل شده‌اند. این کارشناس صنعت سیمان با اعلام اینکه وزرا با ارسال نامه به رییس‌جمهور به تشریح وضعیت اقتصاد کشور پرداخته‌اند، اظهار داشت: تولیدکنندگان نیازمند حمایت جدی دولت هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر