انتقاد بخش‌خصوصی از بنگاهداری نهادهای دولتی

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۲۲

فعالان اقتصادی حوزه سلامت و درمان یک بار دیگر موضوع رقابت هیات امنای صرفه‌جویی ارزی با بخش‌خصوصی و ورود این نهاد عمومی به کسب‌وکار و تجارت در بخش درمان را مورد نقد جدی قرار دادند. پیش از این نیز انتقادها نسبت به تاسیس چندین شرکت از سوی این نهاد و ورود به عرصه تجارت، از تریبون کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران مطرح شده بود. «هیات امنای صرفه‌جویی ارزی معالجه بیماران» در سال‌های دهه 1360 تشکیل شد و هدف از تاسیس آن نیز کمک به تامین تجهیزات پزشکی و دارو برای کشور بود که در آن زمان بخش‌ خصوصی توانایی انجام چنین کاری را نداشت. حال پس از گذشت نزدیک به سه دهه که از تولد این نهاد عمومی می‌گذرد، پای هیات امنای صرفه‌جویی ارزی بار دیگر به کسب‌و‌کار و تجارت در حوزه درمان باز شده است. در حالی که فعالان اقتصادی معتقدند بخش‌خصوصی فعال در این حوزه امروز از توانمندی مناسب برای پاسخگویی به نیازهای کشور برخوردار است. نام هیات امنای صرفه‌جویی ارزی درحالی این روزها بر سر زبان‌ افتاده است که این نهاد عمومی اقدام به تاسیس چهار شرکت در بخش‌های مختلف درمان و سلامت کرده و از این رو، بخش‌خصوصی را به انتقاد واداشته است. آنگونه که محمود نجفی‌عرب، رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اعلام کرد، شرکت‌های تاسیس شده ازسوی این نهاد عمومی درحوزه‌های تامین نیروی انسانی برای بخش‌های درمانی، فناوری اطلاعات، تامین تجهیزات پزشکی و نیز در بخش ساخت‌وساز راه‌اندازی شده است. به گفته وی، تاسیس این چهار شرکت که وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، خلاف قانون است چراکه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی اجازه تاسیس بنگاه‌های اقتصادی را ندارند. موضوع ورود هیات امنای صرفه‌جویی ارزی به بنگاهداری روی میز نقد کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران قرار گرفت و اعضای این کمیسیون با بیان دیدگاه‌های خود، راهکارهایی را نیز برای جلوگیری از دخالت و رقابت این نهاد با بخش خصوصی مطرح کردند.


خبرهای حوزه اقتصاد سلامت

در آغاز این نشست، محمود نجفی‌عرب، رییس کمیسیون اقتصاد سلامت با اعلام خبر ایجاد فدراسیون اقتصاد سلامت در اتاق بازرگانی ایران، کلید طرح اخبار را زد. وی با بیان اینکه، با تاسیس این فدراسیون، تمامی تشکل‌های حوزه سلامت به زیر یک چتر درآمدند، گفت: «طی برگزاری انتخابات هیات‌مدیره فدراسیون اقتصاد سلامت اتاق ایران، اعضای هیات‌مدیره مشخص شدند.» به گفته وی، درحال حاضر 10 تشکل از بخش سلامت در عضویت اتاق ایران قرار دارد که قرار است به زودی 8 تشکل دیگر نیز در این اتاق به ثبت برسد. وی همچنین از پیگیری موضوع برچسب اصالت که درجلسه گذشته این کمیسیون مورد نقد قرار گرفته بود، خبر داد و گفت: «انتقادها و پیشنهادهای کمیسیون اقتصاد سلامت درباره طرح برچسب اصالت به امضای رییس اتاق تهران برای آقای دیناروند معاون وزیر بهداشت ارسال شد و ایشان نیز در پاسخ به آن نامه، اعلام کردند که تمام طرح‌های قبلی لغو و درحال حاضر رهگیری و کنترل اصالت کالاهای بخش درمان و دارو به شکل جدید و به صورت نصب بارکدهای دو بعدی درحال انجام است.» نجفی‌عرب با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد که طرح برچسب اصالت برچیده شده باشد، گفت: «با استعلام از واحدهای فعال اقتصادی می‌توان دریافت که آیا این طرح لغو شده است یا کماکان ادامه دارد.»

رییس کمیسیون اقتصاد سلامت در ادامه، به طرح تحول سلامت اشاره کرد و اینکه براساس فاز دوم این طرح، تعداد 5600 واحد کلینیک تخصصی درکشور راه‌اندازی و تاسیس شود. وی با بیان این خبر، خاطرنشان کرد که کمیسیون اقتصاد سلامت با بررسی این موضوع، راهکارها و پیشنهادهای خود را که شامل برخورداری بخش خصوصی و چگونگی ورود فعالان حوزه سلامت به این طرح است، اعلام خواهد کرد.


بسته‌های سرمایه‌گذاری آماده می‌شود

حسن فروزان‌فرد نایب‌رییس کمیسیون اقتصاد سلامت نیز با اشاره به فعالیت کمیته پساتحریم در اتاق تهران، گفت: «بخشی از وظیفه این کمیته مربوط به تعیین رتبه‌بندی بنگاه‌های داخلی و بسته‌های سرمایه‌گذاری است که با هدف ارائه به شرکت‌های داخلی و نیز بنگاه‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی انجام می‌شود.» وی با بیان اینکه بسته‌های سرمایه‌گذاری تعیین شده ازسوی این کمیته صرفا برای ارائه به اعضای اتاق و بنگاه‌های کوچک و متوسط طراحی شده است، افزود: «به دنبال آن هستیم تا پنج بسته سرمایه‌گذاری درحوزه‌های مختلف طی ماه جاری تعیین و دراختیار فعالان اقتصادی قرار بگیرد.»


مشارکت اقتصادی مپنا و هیات امنای ارزی

ادامه جلسه کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران مربوط به بررسی اقدامات هیات امنای صرفه‌جویی ارزی بود. ابتدا راسخ دبیر این کمیسیون با ارائه گزارشی به بیان ماهیت وجودی این نهاد عمومی و قوانین و دستور‌العمل‌های مربوط به آن پرداخت. وی افزود: «این قرارداد عصر روز شنبه پنجم اردیبهشت‌ماه 1394، درمحل ساختمان وزارت بهداشت و در حضور وزیر بهداشت به امضای رییس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت و مدیرعامل گروه مپنا رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر