پای سرمایه‌گذاران خارجی به توسعه نمایشگاه‌ها باز می‌شود؟

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۲۱

هشتمین نشست کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران با حضور مجید شاه‌حسینی، مدیرکل دفتر امور ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران، به بحث و بررسی در مورد نمایشگاه‌های داخلی و نقاط‌ضعف و قوت آن اختصاص یافت. شاه‌حسینی به دعوت کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران در این نشست حاضر شد تا با نمایندگان بخش خصوصی کشور به بحث و تبادل‌نظر بنشیند. اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی وضعیت برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و به‌طور خاص نمایشگاه‌های مربوط به حوزه کشاورزی و صنایع غذایی را زیر ذره‌بین بردند و دیدگاه‌های خود را برای بهبود برپایی این گردهمایی‌های تجاری بیان کردند. اما پیش از ورود فعالان اقتصادی به این موضوع، برخی از اتفاقات و اخبار این روزهای حوزه صنایع غذایی و کشاورزی توسط کاوه زرگران رییس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران بیان شد. زرگران با اعلام اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از صادرات 2 میلیارد دلاری محصولات باغی ایران طی سال ‌جاری است، از رشد برداشت محصولات این بخش خبر داد. به گفته وی، در سال زراعی جدید محصولاتی مانند پرتقال و سیب با افزایش چشمگیری در تولید و برداشت مواجه است و میزان برداشت، بسیار بیشتر از مصرف داخلی است و باید برای حمایت از کشاورزان تمهیداتی در زمینه بازاریابی اندیشیده شود. کاوه زرگران همچنین از روند کاهشی قیمت جهانی برخی محصولات کشاورزی طی هفته‌های اخیر خبر داد و افزود: «دولت، باید تدابیر مناسبی برای تعیین قیمت‌های خرید تضمینی محصولاتی مانند گندم و جو در نظر بگیرد تا سال آینده در این زمینه با مشکل مواجه نشویم.» زرگران در ادامه با اشاره به دستورالعمل معاون اجرایی رییس‌جمهور در ابتدای امسال مبنی بر خروج اولویت‌های دوم و سوم از شمول قیمت‌گذاری گفت: «به دنبال این اقدام مناسب دولت، کالاهای این بخش مشمول روند عرضه و تقاضا در بازار شد. به این ترتیب نه تنها شاهد افزایش قیمت این کالاها نبودیم بلکه تولیدکنندگان در رقابتی سالم اقدام به کاهش قیمت‌ها کردند.» رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران افزود: «تقاضای بخش خصوصی این است که کم کم به سوی نظام عرضه و تقاضا حرکت کنیم و کالاهای گنجانده شده در اولویت یک نیز از شمول قیمت‌گذاری خارج شود.» زرگران در عین حال، از قیمت‌گذاری تخم‌مرغ خبر داد که به گفته وی این موضوع مورد انتقاد تولیدکنندگان آن است. ماجرای برخورد با یکی از برندهای آب معدنی و حواشی آن، یکی دیگر از خبرهای رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران بود. او در این زمینه گفت: «پس از پیگیری‌های انجام شده، خط تولید کارخانه این واحد آب معدنی بازگشایی شده و محصولات آن بدون مشکل در بازار عرضه خواهد شد و به این ترتیب مردم می‌توانند با خیال راحت از آن استفاده کنند.»


نمایشگاه گلدفود امارات

پس از بیان این اخبار و اتفاقات، رییس کمیسیون کشاورزی با طرح برگزاری نمایشگاه آگروفود، وارد دستورجلسه شد. وی با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه قدمتی بیش از 20سال در ایران دارد، افزود: «با وجود سابقه برگزاری نزدیک به دو دهه نمایشگاه آگروفود در ایران، اما نحوه برپایی آن با نمایشگاه‌های مشابه در خارج از کشور فاصله معناداری دارد.» به گفته زرگران، متولیان صنعت نمایشگاهی کشور و نیز مجریان آن نتوانسته‌اند از فرصت چنین نمایشگاهی در کشور برای ارتقای واحدهای تولیدی و بازار محصولات غذایی و کشاورزی استفاده کنند. از همین رو نمایشگاه اگروفود ایران به محلی برای حضور بنگاه‌های کوچک این صنعت تبدیل شده و برندهای ملی ترجیح می‌دهند در صف حضور در نمایشگاه‌های معتبر منطقه‌یی مانند گلدفود امارات بایستند.


سالن‌های نمایشگاه بین‌المللی افزایش می‌یابد

مجید شاه‌حسینی، مدیرکل دفتر امور ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران، نیز در همین زمینه از آمادگی این سازمان برای مشارکت و همفکری با بخش خصوصی برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در ایران خبر داد.

مجید شاه‌حسینی با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت ایران و شرکت سهامی نمایشگاه‌ها، بدون همکاری بخش خصوصی نمی‌توانند گردهمایی‌های تجاری را سامان دهند، افزود: «به دنبال آن هستیم تا با کمک گرفتن از رایزنان بازرگانی و همچنین فعالان اقتصادی، پای بازدیدکنندگان حرفه‌یی از کشورهای دیگر را به نمایشگاه‌های تخصصی داخلی باز کنیم.» مدیرکل دفتر امور ترویج تجارت سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه با اشاره به کاهش حضور شرکت‌ها و بازدیدکنندگان خارجی از نمایشگاه‌های داخلی به دلیل تنش‌های بین‌المللی و تحریم‌های چند سال گذشته گفت: «رفت‌و‌آمد هیات‌های تجاری خارجی طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر به ایران پررنگ شده است که به دنبال این مهم برخی شرکت‌های نمایشگاهی خارجی برای مشارکت در صنعت نمایشگاهی ایران اظهار تمایل کرده‌اند.»

شاه‌حسینی از برخی مذاکرات با برندهای معتبر صنعت نمایشگاهی دنیا برای سرمایه‌گذاری در ایران خبر داد و گفت: «یکی از انتقاداتی که به سایت نمایشگاه بین‌المللی تهران می‌شود، فضای محدود آن است که به دنبال مذاکره با برخی سرمایه‌گذاران اروپایی قصد داریم سالن‌ها و غرفه‌های بیشتری به این سایت اضافه کنیم.» وی همچنین از آغاز به کار فاز نخست نمایشگاه آفتاب که در محدوده فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی واقع است، طی ماه‌های آتی خبر داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر