تازه ‌خبر

۱۳۹۴/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۹۹

خدمات حمایتی از توانبخشی اصلا وجود ندارد

تسنیم وزیر بهداشت با اشاره به افزایش 60درصدی چاقی کودکان ایرانی طی 10سال اخیر گفت: مصیبت خانواده‌های معلولان به یک تراژدی تبدیل شده است چون در کشور پوشش خدمات حمایتی از حوزه توانبخشی اصلا وجود ندارد. سیدحسن هاشمی در ادامه با اشاره به مساله تغذیه در کشور نیز افزود: یک روزی از کم خوری دچار مشکل بودیم ولی امروز گرفتار پرخوری هستیم و این خیلی نگران‌کننده است. زیرا افزایش وزن در بزرگسالان و کودکان بسیار زیاد است به‌طوری که طی 10سال 60درصد چاقی در بین کودکان روستایی و شهری افزایش یافته است و این در حالی است که شایع‌ترین علت مرگ‌ومیر در ایران بیماری‌های غیرواگیر است. در حالی که در گذشته و 30 تا 40 سال قبل مرگ‌ومیر در ایران به دلیل بیماری‌های واگیردار و عفونی بود. وی با اشاره به اینکه 50درصد مرگ‌ومیرها به‌دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است که ریشه آن در اضافه وزن خلاصه می‌شود، گفت: بنابراین وزارت بهداشت در دو بخش برنامه دارد اول اینکه رفتار مردم و سطح زندگی آنها اصلاح شود و از طرفی دیگر از مواردی مانند سوانح که قابل پیشگیری است جلوگیری شود. وزیر بهداشت با ابراز نگرانی و تاسف از بیماری‌های متابولیک کودکان و بیماری‌های مادرزادی که سالانه 70 هزار نفر به این گروه از بیماران اضافه می‌شود اشاره کرد و افزود: متاسفانه در کشور چیزی به نام توانبخشی نداریم البته متخصص آن را داریم ولی خدمت مناسبی به مردم نمی‌شود چون پوشش حمایتی از این خدمت به خانواده‌هایی که معلول دارند، وجود ندارد و شاهد تراژدی‌های متعددی از مصیبت‌های این خانواده‌ها هستیم. هاشمی افزود: می‌توان در حوزه توانبخشی نیز همانند اقداماتی که در زمینه بیماری تالاسمی صورت پذیرفت، اقدام کرد. زیرا امروز شاهد آن هستیم خانواده‌هایی که فرزندانشان احتیاج به خدمات توانبخشی دارند هیچ حمایتی نمی‌شوند و از طرفی یک معلول برای کشور و دولت می‌تواند هزینه‌های زیادی در برداشته باشد بنابراین پیشگیری از معلولیت و در نهایت ارائه خدمات مناسب به آنها باید در اولویت قرار گیرد.


سلطه اجانب

بر غذا و داروی ملت‌ها

ایرنا وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که اگر مواظب نباشیم و غذا و داروی ما در اختیار اجانب قرار بگیرد، بهترین بستر برای اعمال بیوتروریسم علیه ملت‌هاست. محمدحسن طریقت‌منفرد پیش از خطبه‌های نمازجمعه در سخنرانی خود با موضوع «ضرورت احیای طب اسلامی برای نیازمندی‌های اساسی درمان بشریت» افزود: بنیانگذار انقلاب اسلامی بارها ضرورت توجه به طب بومی را یادآور شده‌اند. ممنوعیت طبابت بومی در کشور ضربه‌یی است که این کشور از دست زمامداران بی‌خرد خورد. وی اضافه کرد: 160 سال پیش امیرکبیر در دارالفنون، طب نوین را در کنار طب ایرانی و اسلامی تدریس می‌کرد اما سه سال بعد از قتل او، طب ایرانی و اسلامی کنار گذاشته شد؛ 80 سال پیش قانون منع طبابت بومی تصویب شد و کسینجر مقام امریکایی وقت در این باره می‌گوید با این قانون آخرین میخ تابوت طب ایرانی و اسلامی را در مهد خود کوبیدیم. این اقدامات تصادفی و یک مساله تجددگرایی نبود؛ این همان سیاستی است که امروزه به‌طور شفاف سیاستمداران امریکایی به آن اقرار می‌کنند مبنی بر آنکه برای سلطه کشورهای بافرهنگ، باید غذا و داروی آنان را در اختیار بگیریم. ممنوعیت طب سنتی در گذشته به خاطر سلطه و منافع مالی بود ولی امروز اگر مواظب نباشیم وقتی غذا و دوای ما در اختیار اجانب قرار بگیرد، بهترین بستر برای اعمال بیوتروریسم علیه ملت‌هاست. وی با بیان اینکه طب ایرانی و اسلامی در کشور خودمان بعضا تجددگرایی محسوب می‌شود، ادامه داد: کشورهای مبتکر طب نوین، طب بومی و سنتی کشورهای بافرهنگ را گرفته‌اند و تا 90درصد به عنوان طب مکمل استفاده می‌کنند؛ تحقیقات فراوانی در خصوص تایید خواص طب سنتی انجام شده است. طریقت‌منفرد افزود: در ابتدای سال 92 معاونت طب سنتی در وزارت بهداشت تشکیل شد؛ دانشگاه جامع طب سنتی در شورای انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و مسوول آن انتخاب شد همچنین جلساتی با نظام بیمه‌یی گذاشته شد تا خدمات تایید شده طب سنتی را در تعهد بیمه قرار دهیم و از همه مهم‌تر ضوابط طب سنتی تدوین شد، گرچه اگر این ضوابط اشکالی داشته می‌تواند تکمیل و اصلاح شود؛ اگر ضوابط تدوین شود، می‌شود به این طب نظارت کرد.


بیمه داروی حیاتی بیماران سکته مغزی

ایلنا دبیر انجمن سکته مغزی ایران از تحت پوشش بیمه قرار گرفتن داروی حیاتی بیماران سکته مغزی خبر داد. مسعود مهرپور درباره وضعیت درمان بیماران سکته مغزی گفت: مهم‌ترین داروی بیماران سکته مغزی آمپول ارتی‌پی‌ای است که هزینه زیادی را به بیماران تحمیل می‌کند، اما خوشبختانه طی جلساتی که با شورای عالی بیمه برگزار شده، این شورا با تحت پوشش بیمه قرار دادن این دارو موافقت کرده است. در وزارت بهداشت کارگروهی برای بیماران سکته مغزی تشکیل شد که اعضای انجمن نیز در آن فعال بودند. این عضو انجمن سکته مغزی ایران خاطرنشان کرد: مراحل تحت پوشش بیمه قرار گرفتن دارو انجام شده است و قول داده‌اند، در جلسه مهرماه شورای عالی بیمه، این موضوع نهایی شود. همچنین مصوب شده است که این دارو به میزان کافی در اختیار بیمارستان‌ها قرار بگیرد. وی همچنین درباره تجهیز بیمارستان‌ها به بخش مراقبت‌های ویژه بیماران سکته مغزی گفت: قرار شد؛ بیمارستان‌ها هم امکان دسترسی به دارو را داشته باشند و هم بیمارستان‌هایی که اعلام آمادگی کنند، مجهز به این بخش خواهند شد. در ابتدا هماهنگی‌ها در مرحله اول در بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی ایجاد می‌شود و بعد از آن اگر بیمارستان‌های خصوصی اعلام آمادگی کنند، در آنها نیز بخش‌های مخصوص به بیماران سکته مغزی ایجاد می‌شود. امسال چند فاز از این طرح به صورت آزمایشی اجرایی می‌شود و سال آینده با برنامه منظم‌تری این کار انجام می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر