پایان فصل نفت زیر 50 دلار

۱۳۹۴/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۴۹

گروه نفت ونیرو نسیم بنایی

دو روز بعد از اینکه مدیرعامل شل از دیده شدن علائم پیچیده بالا رفتن بهای نفت خام خبر داد؛ بهای طلای سیاه برای نخستین بار از ماه جولای 2015 تاکنون با افزایشی چشمگیر روبه‌رو شد. بهای نفت خام در روز پایانی بازار معاملاتی در روز پنج‌شنبه برای نخستین‌بار از ماه جولای تاکنون به بالای 50 دلار در ازای هر بشکه رسید. به گزارش «تعادل» به نقل از رویترز، قیمت‌ نفت خام در روز پنج‌شنبه به بالاترین میزان خود در سه ماه گذشته رسید؛ این در حالی است که یکی از پیش‌بینی‌کنندگان قیمت نفت گفته بود تا دو سال آینده قیمت نفت به بالای 75 دلار در ازای هر بشکه خواهد رسید. این پیش‌بینی همچنین باعث شد بازار سهام چین کمی بهبود پیدا کند.

یکی از پیش‌بینی‌کنندگان در پیرا انرژی گروپ که سال گذشته پیش‌بینی کرده بود بهای نفت سقوط خواهد کرد، اکنون گفته است که انتظار دارد بهای نفت خام تا پایان سال 2016 به 70 دلار در ازای هر بشکه برسد و در سال 2017 نیز به 75 دلار برسد. نفت برنت حوزه دریای شمال در روز بسته شدن بازار، با 1.72دلار افزایش به قیمت 53.05دلار در ازای هر بشکه معامله شد. شاخص نفتی دبلیو‌تی‌آی نیز با 1.62دلار افزایش به 49.43دلار در ازای هر بشکه رسید. خوشبینی‌ها در مورد بازار سهام چین و درگیری نظامی روسیه در سوریه که ریسک‌های ژئوپلیتیکی را در بازار ایجاد کرد باعث افزایش قیمت نفت شده است. بازار سهام چین در پایان هفته 3 درصد رشد داشت که این بالاترین رشد آن در2 هفته معاملاتی اخیر به شمار می‌رود. جیم ریترباچ رییس گلنا در موسسه‌یی در ایلینوی می‌گوید: «هیجانات در مورد چین اخیرا تغییر پیدا کرده است و ما احساس می‌کنیم ثبات بیشتر در بازار سهام چین روند نزولی قیمت محصولات انرژی را متوقف خواهد کرد.»

نیروهای نظامی سوریه و روسیه مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند و دچار حمله‌های موشکی شده‌اند. تحلیلگر موسسه مدیریت انرژی دامینیک چیریچلا در مورد تنش‌های سوریه گفته است: «وضعیت هر لحظه پیچیده‌تر می‌شود و خطرات ژئوپلیتیکی را در منطقه افزایش می‌دهد.» او اضافه کرده است: «این وضعیت به‌شدت مورد تمرکز بازارهای مالی قرار گرفته است و انتظار می‌رود به صورت بالقوه این پتانسیل را داشته باشد که روی جریان نفت در منطقه تاثیر بگذارد و متقابلا تنش میان روسیه و سوریه را افزایش دهد.»

برنت در مسیری صعودی قرار گرفته و این هفته 10 درصد افزایش قیمت داشته است که این بیشترین افزایش هفتگی آن از اوایل 2009 تاکنون خواهد بود. این وضعیت در حالی به وجود آمد که مدیر صنعت نفت هشدار داده است کاهش بهای نفت به زیر 50 دلار در سال جاری باعث می‌شود تولیدکنندگان پرهزینه نفت از میدان خارج شوند.

بلومبرگ در گزارشی نوشته است، شاخص دبلیو‌تی‌آی (وست تگزاس اینترمدیت) 3.4درصد رشد کرد. روز پنج‌شنبه عبدالله سالم‌البدری دبیرکل اوپک در اظهاراتی به صندوق بین‌المللی پول گفت که تقاضا در سال جاری بیش از آنچه تصور می‌شود، افزایش خواهد یافت که این در میانه قیمت‌های پایین‌تر برای سوخت است. بر اساس اطلاعات به دست آمده از‌گری راس موسس و رییس پیرا انرژی گروپ، نظام جدید سرمایه‌گذاری در این صنعت اجازه می‌دهد تقاضا پا به پای عرضه پیش برود. به دنبال گزارش‌هایی از سقوط موشک‌های روسیه در ایران به سوریه، این افزایش سرعت بیشتری گرفت. باب یاگر مدیر میزوهو سکرتری در ایالات متحده امریکا به صورت تلفنی به خبرنگار بلومبرگ گفته است: «تاثیرگذارترین مورد در حال حاضر اظهارات دبیرکل اوپک است که در مورد افزایش تقاضا بوده است. او همچنین کاهش تولید را پیش‌بینی کرده است که باعث حمایت بیشتر از قیمت می‌شود.»

قیمت نفت در ماه آگوست در میان همهمه ادامه مازاد عرضه تا سال آینده، به پایین‌ترین سطح خود در 6سال گذشته رسید. ذخایر ایالات متحده امریکا نیز به حدود 100میلیون بشکه رسید که بالای میانگین پنج‌ساله است. سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام همچنان نفت بیشتری را روانه بازار خواهد کرد. قیمت نفت دبلیوتی‌آی برای فروش در ماه نوامبر با 1.62دلار افزایش به 49.43دلار در ازای هر بشکه رسید که این بیشترین میزان از 21 جولای تاکنون است. اما قراردادهای آتی به 50.07 دلار در ازای هر بشکه رسید. نفت برنت حوزه دریای شمال نیز با 1.72 دلار افزایش به 53.05 رسید.

البدری اعلام کرده است که در سال جاری تقاضای جهانی برای نفت خام به میزان 1.5میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داشت. بر اساس پیش‌بینی راس در پیرا، حدود 9 ماه طول می‌کشد تا صنعت نفت شیل امریکا دوباره تولیدات خود را به میزان سابق بازگرداند؛ یعنی زمانی که قیمت نفت به میزانی رسیده باشد که برای آن سودآور باشد.

به گزارش «تعادل» به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، تاماس وارگا تحلیلگر نفتی در لندن می‌گوید: «پیش‌بینی‌های قیمت که از سوی شرکت پیرا صورت گرفته است محرک قیمت در شرایط فعلی است اما احتمالا کوتاه‌مدت خواهد بود و به زودی در هفته آینده به پایان راه خواهد رسید چرا که ما به صورت کلی در وضعیت مازاد عرضه قرار داریم.» ریچارد ملیسون نیز از انرژی اسپکتس پیش‌بینی کرده است که قیمت نفت برنت برای سال 2016 به‌طور متوسط به 68دلار در ازای هر بشکه خواهد رسید. در سال 2017 نیز قیمت آن را 98دلار در ازای هر بشکه برآورد کرده است.

ملیسون همچنین با اشاره به برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرده است که ایران آهسته‌تر از آنچه بازار انتظار دارد، نفت خود را روانه بازار خواهد کرد. او گفته است: «ایران می‌تواند با برداشته شدن تحریم‌ها حدود 250تا 400هزار بشکه به ظرفیت صادرات خود تا اواسط سال 2016 اضافه کند. حجم بیشتر از آن نیز در سال 2017 یا 2018 روانه بازار خواهد شد.» به گزارش «تعادل» به نقل از الاهرام، کریستین لاگارد رییس صندوق بین‌المللی پول نیز روز پنج‌شنبه اعلام کرده است که برداشتن تحریم‌ها علیه ایران قطعا روی بازار نفت تاثیرگذار خواهد بود اما اینکه این تاثیر بزرگی خواهد بود یا کوچک، امری است که باید مورد مطالعه قرار گیرد. او این سخنان را در نشست خبری مربوط به کنفرانس سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در لیما پایتخت پرو عنوان کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر