اخبار

۱۳۹۴/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۳۹

گسترش روابط بانکی در اجلاس صندوق بین‌المللی پول

رییس کل بانک مرکزی برای شرکت در اجلاس سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی که به میزبانی کشور پرو برگزار می‌شود به شهر لیما عزیمت کرد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، این اجلاس که در روزهای 17تا 19مهر برگزار می‌شود، فرصتی برای گردهمایی نمایندگان نهادهای پولی و مالی کشورهای مختلف است که نمایندگان ایران نیز با روسای کل بانک‌های مرکزی آلمان، فرانسه، هند، ایتالیا، افعانستان و ایالات متحده عربی به طور جداگانه دیدار کنند. در اجلاس سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی روسای کل بانک‌های مرکزی و وزرای دارایی کشورها و فعالان اقتصادی از بانک‌ها و موسسات مالی گرد هم می‌آیند تا درباره مهم‌ترین مسائل اقتصاد جهانی با یکدیگر گفت‌وگو و تبادل نظر کنند و به نظر می‌رسد در حاشیه این دیدارها، راهکار‌های اجرایی‌سازی رفع تحریم‌ها مورد بحث و بررسی قرار گیرد. از دیگر برنامه‌های سیف می‌توان به ملاقات‌ با خانم کریستین لاگارد، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول و سایر مقامات این صندوق همچنین شرکت در جلسه روسا و وزرای گروه 24 اشاره کرد. گروه 24 متشکل از 24کشور درحال توسعه است که همه ساله مواضع خود را در امور پولی و مالی بین‌المللی هماهنگ می‌کنند. کشورهای گروه 24 شامل ایران، پاکستان، فیلیپین، سریلانکا، سوریه، لبنان از آسیا و کشورهای برزیل، آرژانتین، مکزیک، ونزوئلا، کلمبیا، پرو، گواتمالا، ‌ترینادا و توباکو از امریکای لاتین و آفریقای جنوبی، مصر، الجزایر، نیجریه، کنگو، ساحل عاج و غنا از منطقه آفریقا می‌شود که کشورهای چین، عربستان و مراکش به عنوان ناظر در این اجلاس حضور دارند.


مشارکت بانک مسکن

در تامین پروژه‌های زیرساخت

نظام بانکی و مالی کشور آماده همراهی برای مشارکت در پروژه‌های مختلف شهرسازی، زیرساخت و مسکن است. به گزارش روابط عمومی بانک مسکن، دکتر محمدهاشم بت‌شکن، مدیرعامل بانک مسکن که در همایش بین‌المللی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی سخن می‌گفت با بیان این مطلب به نقش نظام بانکی در توسعه مسکن و زیرساخت‌ها پرداخت. وی افزود: تجربه بین‌المللی نشان می‌دهد که چهار قالب تامین مالی توسط بانک‌ها صورت می‌گیرد. بر این اساس فعالیت در قالب ارائه مستقیم تسهیلات ریالی و ارزی ((Direct Lending، ارائه خدمات تامین مالی و سرمایه‌گذاری از طریق اوراق بهادارسازی (securitization) و انتشار انواع اوراق به اتکای گردش مالی پروژه‌ها دارند، ایفای تعهد پذیره‌نویسی اوراق بدهی درخصوص پروژه‌های زیرساخت و در نهایت خدمات مصون‌سازی از طریق بازار مشتقه چهار بستری است که به گفته مدیرعامل بانک مسکن برای تامین مالی پروژه‌های مسکن از آنها استفاده می‌شود. دکتر بت‌شکن با اشاره به بستر قانونی تامین مالی پروژه‌های زیرساختی در ایران گفت: قانون احداث پروژه‌های عمرانی یکی از این قوانین است که در آن قید شده برای ساخت پروژه‌ها، بانک‌ها و نهادهای مالی می‌توانند مشارکت داشته و سایر منابع پولی و مالی را هم تجهیز کنند. وی با بیان این مطلب که آیین‌نامه اجرایی آن در هیات وزیران تصویب شده، گفت: در این قانون تصریح شده است که منابع مالی به صورت آورده نقدی سهامداران، تسهیلات، تعهدات و تضامین بانکی یا فروش سهام پروژه و انتشار انواع صکوک و اوراق بهادار است. مدیرعامل بانک مسکن یادآور شد: در حوزه مسکن و شهرسازی قانون ساماندهی و حمایت از عرضه مسکن بستر قانونی ارائه‌کننده ابزارهای مختلفی ازجمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک بین بانک‌های داخلی و خارجی است.


پیش‌بینی رکود

در بازار طلا و جواهر

رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: با نزدیک شدن به محرم، بازار به رکود تمایل پیدا کرده و میزان دادوستدها نیز کاهش خواهد یافت. محمد کشتی‌آرای اظهار کرد: قیمت طلا در بازارهای جهانی نوسان چندانی نداشت و حداکثر 5 تا 6دلار تغییر کرد. وی ادامه داد: ‌اما قیمت داخلی طلا به‌دلیل افزایش قیمت ارز کمی روند صعودی داشته و افزایش یافت. بازار طلا در هفته گذشته نوسانی نداشته و هفته آرامی را پشت‌سر گذاشت. وی افزود: قیمت سکه در اوایل هفته حدود 921هزار تومان بود که تا پایان هفته افزایش 12هزار تومانی را تجربه کرد. وی در عین حال تاکید کرد: مهم‌ترین دلیل نوسان قیمت طلا به‌دلیل افزایش قیمت ارز بود. کشتی‌آرای گفت: اتفاق خاصی در حوزه بین‌الملل را در هفته گذشته شاهد نبودیم به‌همین علت نوسان 10دلاری در قیمت‌ها اتفاق افتاد. رییس اتحادیه طلا و جواهر همچنین گفت: با نزدیک شدن به محرم، بازار به رکود تمایل پیدا کرده و میزان دادوستدها نیز کاهش خواهد یافت.


سندیکای بیمه‌گران ایران صاحب هیات رییسه می‌شود

شورای عمومی سندیکای بیمه‌گران ایران به پیشنهاد کمسیون راهبردی درخصوص بازنگری در اساسنامه سندیکا رای داد. به گزارش ریسک‌نیوز، شورای عمومی سندیکای بیمه‌گران ایران به پیشنهاد کمسیون راهبردی درخصوص بازنگری در اساسنامه سندیکا رای داد. با تصویب اساسنامه جدید ساختار و تشکیلات سندیکا اصلاح و رکن هیات رییسه به آن اضافه می‌شود. با این اصلاح ساختاری سندیکا خواهد توانست جایگاه خود را در صنعت بیمه به دست آورد. و نقش موثری در حمایت از اعضا، تنظیم عملکرد و اصلاح محیط کسب وکار ایفا کند. اساسنامه جدید که هم‌اکنون در کمسیون راهبردی سندیکا تدوین می‌شود پس از تصویب شورای عمومی، بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه اجرا خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر