تریبون وزیر

۱۳۹۴/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۳۴

علی ربیعی اعلام کرد

نامه 4 وزیرفقط برای بورس بود

مهر وزیر کار با اعلام اینکه ۵میلیون تقاضای شغل با تاخیر در راه بازار کار است، گفت: تاکنون یارانه 2.1میلیون نفر قطع شده و این کار برای ۴میلیون نفر دیگر نیز انجام می‌شود. علی ربیعی مساله اشتغال را پیچیده و فرابخشی دانست و گفت: اشتغال، اجماع و اهتمام ملی می‌خواهد و بدون آن نمی‌توانیم برنامه خوبی درباره آن داشته باشیم. در سال‌های پیش رو ۵میلیون نفر متقاضی شغل جدید خواهند بود. وی با بیان اینکه بیش از ۵میلیون نفر در آینده با تاخیر وارد بازار ایران خواهند شد، افزود: بسیاری از آنها فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و خانم‌ها هستند. برای اینکه بتوانیم نیروهایی که الان قصد دارند وارد بازار شوند را سامان دهیم در سال‌های آتی باید سالانه ۸۰۰هزار شغل جدید ایجاد کنیم. سال۹۳، 300هزار نفر را از طریق موسسات کاریابی به واحدهای مختلف برای کار معرفی کردیم که یکصد هزار نفرشان شغل پیشنهادی را به دلایل مختلف قبول نکردند.

وی به ایجاد ۷۳۵هزار و ۶۸۳شغل جدید در سال گذشته براساس دفترچه‌های صادر شده تامین‌اجتماعی اشاره کرد و افزود: در همین مدت ۳۲۶هزار ریزش شغل داشتیم که خالص ایجاد اشتغال بیش از ۴۰۰هزار نفر بود. میانگین سن اشتغال به کار از ۲۸سالگی به ۲۷سالگی کاهش یافته است. ربیعی با اذعان به برخی اختلافات بین کارگران و کارفرمایان گفت: وقتی عرضه و تقاضای نیروی کار در شرایط اقتصادی سخت می‌شود، مسلما به کارگران فشار وارد خواهد شد. سال گذشته با تفاهم از ریزش ۲۳۷هزار شغل جلوگیری کردیم. وزیر کار با تاکید بر سخت بودن شرایط حقوق بازنشستگان گفت: برای بهبود وضعیت معیشتی آنان طی سه سال اخیر ۶۵درصد به حقوق بازنشستگان اضافه شده هر چند که می‌دانیم این افزایش هم کفاف سختی زندگی آنها را نمی‌دهد.

ربیعی با نامناسب دانستن ورودی و خروجی درآمدها و هزینه‌های صندوق‌های بازنشستگی گفت: به همین خاطر مبحث صندوق‌های بازنشستگی در کنار بحران آب و محیط‌زیست ازجمله اولویت‌های برنامه ششم قرار گرفته است. در اجرای این قانون در برخی موارد قانون اجرا نشد همچنین پایگاه‌های اطلاعاتی مناسبی هم برای اجرای درست آن موجود نبود. با ساماندهی ۲۸پایگاه اطلاعاتی انواع درآمدها، هزینه‌ها و دارایی‌ها، جز حساب‌های بانکی یارانه‌بگیران را برای شناسایی افراد پردرآمد بررسی کردیم. تاکنون 2میلیون و یکصدهزار نفر به‌صورت قطعی از پرداخت یارانه حذف شده‌اند که ۸۰درصد از حذف‌شدگان هیچ‌گونه اعتراضی نداشتند. برای تحقق به مصوبه مجلس شورای اسلامی باید حدود ۴میلیون نفر دیگر از پرداخت یارانه

حذف شوند. ربیعی بااشاره به انتشار نامه ۴وزیر به رییس‌جمهور درباره بازار سرمایه گفت: پس از انتشار این نامه بعضی از کاه، کوه ساختند، عده‌یی از توهم اختلاف سخن گفتند و برخی هم تاکید چهار وزیر بر رکود را به‌عنوان شاخص معرفی کردند. از این دست نامه‌ها بارها نوشته شده اما چرا باید از یک نامه طبیعی برای اینکه دولت به زمین بخورد سوءاستفاده شود. کل بورس ۵درصد از کل اقتصاد را تشکیل می‌دهد و من به‌خاطر نگرانی از سهام کارگران در بورس این نامه را امضا کردم اگرچه این‌قدر بداخلاقی را تصور نمی‌کردم. این نامه نشانگر رکود مزمن در کل کشور نبوده و نیست؛ بلکه معطوف به بازار بورس بود.


آغاز فصل جدید از روابط اقتصادی ایران با جهان

شادا وزیر اقتصاد در اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول گفت: اکنون زمان آن است که کشورها به ویژه ایران از تامین مالی و فاینانس‌های بانک‌های توسعه‌یی برخوردار شود. علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست افتتاحیه اجلاس سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول که در آن روسای بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و وزرای اقتصادی کشورهای عضو و روسای کل بانک مرکزی حضور داشتند، اعلام کرد: فصل جدیدی از ارتباطات اقتصادی ایران با کشورهای جهان گشوده شده است. ایران ازجمله کشورهایی است که با پتانسیل‌های بالای اقتصادی می‌تواند به عنوان کشوری نوظهور باشد. وی دارا بودن منابع طبیعی موقعیت استراتژیک، نیروی انسانی تحصیلکرده، بازار بزرگ داخلی و زیر‌ساخت‌های مناسب را تنها بخشی از مزیت‌های اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: همه این مزیت‌ها تنها بخشی از مزیت‌های اقتصادی کشورم هستند که در بین کشورهای خاورمیانه موقعیت انحصاری دارد. با تلاش انجام شده، بهبود اقتصادی و کنترل تورم در کشور مشاهده خواهد شد.

وی توسعه بیشتر اقتصاد ایران را مستلزم انتقال دانش فنی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و تامین منابع مالی دانست و افزود: انتظار می‌رود در این بخش‌ها بانک جهانی و سایر موسسات بین‌المللی توسعه‌یی بتوانند به کشورم در دستیابی به این مسیر کمک کنند. ایران به عنوان یکی از اعضای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول همیشه تعهد خود را به موسسات بین‌المللی ایفا کرده و انتظار دارد این موسسات خدمات خود را برای توسعه پایدار کشور ایفا کنند. وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه تاکید کرد: بانک جهانی می‌تواند به دلیل نقش توسعه‌یی در تامین مالی کشورها برای توسعه کشورهای عضو بدون تبعیض نقش خود را انجام دهد. بعد از سال‌ها مشکل در ارتباطات ایران و بانک جهانی به دلیل تحریم‌های جهانی هم‌اکنون زمان آن است که کشورها به ویژه ایران از تامین مالی و فاینانس‌های بانک‌های توسعه‌یی برخوردار شود. همکاری با موسسات توسعه‌یی بین‌المللی بالاترین اولویت برای کشورم است. انتظار دارم نه تنها در تامین مالی بلکه تجارت و سرمایه‌گذاری موسسات توسعه‌یی بین‌المللی در این فصل جدید از ارتباطات از این فرصت استفاده شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر