راه‌اندازی کمیته مشترک توسعه زیرساخت و انرژی میان ایران و ژاپن

۱۳۹۴/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۲۵

پس از حصول توافق هسته‌یی میان ایران و 6 قدرت جهانی و چشم‌اندازی که در پی این توافق تاریخی میان ایران و جامعه بین‌الملل پدید آمده است، تازه‌ترین تحولات حاکی از آن است که به‌زودی هیاتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی ژاپن به ریاست وزیر خارجه این کشور به ایران سفر خواهند کرد. در همین راستا و در پی رقابتی که برای ورود مقامات بین‌المللی به ایران صورت گرفته است، منابع دولتی ژاپن با اعلام اینکه در حال اتخاذ ترتیبات لازم برای سفر فومیو کیشیدا به ایران هستند، علاقه‌مندی خود را برای تشکیل کمیته‌یی مشترک میان دو کشور به‌منظور انعقاد قراردادهایی در زمینه توسعه انرژی، امور زیربنایی و مسائل کلان اقتصادی ابراز داشته‌اند. همین امر نشان‌دهنده آن است که مقامات ژاپنی قصد دارند پس از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، ضمن بهره‌برداری از ظرفیت‌های تجاری بازار ایران، سیاست‌های خود را همگام با امریکا و اتحادیه اروپا تنظیم کرده تا در این زمینه از رقبای خود باز نمانند.

در این میان روابط دو کشور که دارای پیشینه‌یی تاریخی و نود ساله است، هر چند در سال‌های گذشته با کاهشی محسوس روبه‌رو بوده و صادرات ژاپن به ایران به یک‌هشتم کاهش یافته است، اما به‌زعم کارشناسان، فضای جدیدی که پس از توافق وین در عرصه دیپلماتیک ایران و ژاپن ایجاد کرده است، می‌تواند فرصتی مناسب برای دو کشور به‌منظور ارتقای هرچه بیشتر مناسبات دو جانبه باشد.


امکان‌سنجی خودرو‌سازان ژاپنی برای ورود به ایران

سفر قریب‌الوقوع وزیر خارجه ژاپن به ایران با بازتاب‌های گسترده‌یی ازسوی رسانه‌های این کشور همراه بوده است. خبرگزاری کیودو برنامه‌ریزی برای آینده مناسبات اقتصادی تهران- توکیو همچنین بررسی آخرین تحولات توافق هسته‌یی ایران و قدرت‌های خارجی را دو محور عمده سفر کیشیدا به تهران اعلام کرد. کیودو توافق هسته‌یی ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی را «تاریخی» توصیف کرده و می‌افزاید: وزیر خارجه ژاپن در تهران با همتای ایرانی خود درخصوص تحولات مربوط به فضای پس از توافق وین نیز بحث و تبادل‌نظر خواهد کرد. همچنین ژاپن علاوه بر بخش‌های نفت و گاز، علاقه‌مند است در بخش‌های دیگر اقتصادی ایران سرمایه‌گذاری کند و در هفته‌های اخیر، گفته شده نمایندگانی از شرکت‌های صنعتی ژاپنی، ازجمله در صنعت خودروسازی برای امکان‌سنجی سرمایه‌گذاری به ایران سفر کرده‌اند.


فعالیت شرکت‌های ژاپنی در ایران هموار می‌شود

پیش از این خبرگزاری اقتصادی نیکه‌ای نیز خبر داده بود که تهران و توکیو در جریان سفر وزیر خارجه این کشور به ایران پیمان سرمایه‌گذاری مشترک امضا می‌کنند. براساس این گزارش قرار است طرفین درباره قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک و راه‌اندازی کمیته مشترک توسعه زیرساخت و انرژی و دیگر موضوعات اقتصادی تبادل‌نظر کنند. این رسانه ژاپنی بااشاره به مواضع رییس دستگاه دیپلماسی این کشور درخصوص لزوم پایبندی طرفین توافق هسته‌یی به برجام، می‌نویسد: فومیو کیشیدا پیش از این در دیدار با همتای ایرانی خود ضمن تاکید بر لزوم پایبندی صادقانه به برجام، اعلام کرده بود که تهران و توکیو در پی انجام گفت‌وگوهایی برای تقویت روابط اقتصادی‌شان خواهند بود. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، منابع خبری ژاپن اعلام کردند، دولت این کشور در جریان سفر کیشیدا به تهران می‌کوشد مسیر سرمایه‌گذاری و فعالیت شرکت‌های ژاپنی در ایران را هموار کند تا این شرکت‌ها از رقیبان اروپایی خود عقب نمانند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر