از سرنوشت 67 زائر ایرانی خبری در دست نیست

۱۳۹۴/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۳۲۴

با گذشت دو هفته از حادثه تلخ منا که در جریان مراسم حج ابراهیمی امسال رخ داد و منجر به کشته شدن بیش از چهار هزار زائر از کشورهای مختلف اسلامی شد همچنان پیگیری‌ها برای تعیین وضعیت کشته و مفقودان این واقعه دردناک توسط مسوولان کشور ادامه داد. با وجود اینکه 464نفر از زائران ایرانی در این حادثه مظلومانه جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون ابدان 308 نفر از آنان به کشور بازگردانده شده است همچنان از سرنوشت 67 زائر ایرانی این فاجعه خبری در دسترس نیست و پیگیری‌ها برای تعیین وضعیت آنان همچنان با قوت ادامه دارد.


پیکر خبرنگار شبکه خبر شناسایی شد

در همین راستا سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت درخصوص آخرین وضعیت مفقودان فاجعه منا گفت: با توجه به اینکه حدود دو هفته از فاجعه تلخ منا می‌گذرد به صورت طبیعی شناسایی هویت پیکرهای پاک عزیزانی که هویت ایرانی بودن آنان برای ما مشخص شده زمانبر خواهد بود. وی ادامه داد: از روز پنج‌شنبه شناسایی هویت زائران باجدیت توسط گروه‌های تفحص در سردخانه‌های جده و مکه ادامه دارد و امیدواریم شناسایی هویت 87 زائر که باید به ایران انتقال داده شود، انجام گیرد و با هماهنگی‌ای که برای گرفتن پرواز به ایران انجام خواهد شد، کار انتقال این عزیزان به میهن اسلامی انجام شود که امیدواریم پیکر این جان‌باختگان امروز به کشور منتقل شود. رییس سازمان حج افزود: با انتقال این 87 پیکر به کشور، تعداد پیکرهای جان‌باختگان انتقال داده شده به 395 نفر می‌رسد. اوحدی خاطرنشان کرد: همچنان اطلاع و اثر جامعی از 67 زائر نداریم که البته هم از طریق کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و هم از طریق ستاد حج و زیارت در مکه گروه‌های تفحص کار پیگیری را برای کسب اطلاع از وضعیت این عزیزان ادامه می‌دهند که در صورت یافتن اطلاعات این موارد به مردم و خانواده‌های این بزرگواران اطلاع‌رسانی خواهد شد. جلساتی هم با کنسولگری ایران در جده داشته‌ایم و اسناد و مدارک سازمان حج و زیارت و مرکز پزشکی حج و زیارت و اطلاعات و آمار جان‌باختگان، مفقودان و مجروحان حادثه در اختیار آنان قرار داده شده که با توجه به مدیریت و مسوولیتی که دارند، ان‌شاءالله مباحث حقوقی پیگیری خواهد شد. وی از شناسایی پیکر دو قربانی ایرانی حادثه منا طی دیروز خبر داد و گفت: یکی از پیکرهای شناسایی شده متعلق به سیدحمیدرضا حسینی، خبرنگار شبکه خبر است که پیش‌تر نام وی جزو مفقودان فاجعه منا اعلام شده بود.


مجروح مجهول‌الهویه‌ای در عربستان وجود ندارد

در همین خصوص سیدعلی مرعشی، رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر می‌گوید: براساس گفته‌های مقام‌های سعودی اکنون مجروح مجهول‌الهویه‌یی در بیمارستان‌های این کشور وجود ندارد ضمن آنکه ما بارها تمام بیمارستان‌های این کشور را جست‌وجو کرده‌ایم و با وجود محدودیت‌های مختلف در کوتاه‌ترین زمان تمام امکانات را در اختیار مجروحان قرار دادیم. همچنین در مجموع آمبولانس‌های هلال احمر ایران بیش از 400مجروح فاجعه منا را به بیمارستان‌های سعودی و هلال احمر ایران واقع در منا منتقل کردند. مرعشی با بیان آنکه اکنون هیچ مجروح ایرانی در بیمارستان‌های سعودی بستری نیست، گفت: آخرین زائران مجروع ایرانی به کشور منتقل شدند. وی درباره عملیات امدادی مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر ایران در فاجعه منا اظهار کرد: به محض وقوع فاجعه منا همه امکانات را در اختیار مجروحان قرار دادیم و به دلیل آشنایی امدادگران ما با موضوع بحران خدمت‌رسانی خوبی به مجروحان حادثه و کادر پزشکی انجام شد. یکی از مشکلات ما پس از وقوع این فاجعه جابه‌جایی مکرر مجروحان در بیمارستان‌های سعودی بود که این موضوع کار شناسایی زائران را مشکل می‌کرد. مرعشی با استناد به سخنان مسوولان سازمان حج و زیارت گفت: هم‌اکنون 67 زائر ایرانی همچنان مفقود هستند. رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با اشاره به سخنان مدیر بهداشت شهر مکه افزود: آنان اعلام کردند درحال حاضر در بیمارستان‌های سعودی هیچ مجروح مجهول‌الهویه‌یی وجود ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر